Hardsolderen

Zachtsolderen
Vloeimiddelen

Hoe zuur is mijn zachtsoldeer vloeimiddel
pH 14,0 tot pH 0,0

pH 14,0: Natronloog van 1 mol/l
pH 13,0: Natronloog of kaliloog van 0,1 mol/l
pH 12,0: Ovenreiniger
pH 11,5: Huishoudammonia (verdunde ammonia)
pH 10,5: Zeepsop
pH 9,5: Bleekwater
pH 8,5: Zeewater, darmsap (iets verhoogde pH door gal)
pH 7,5: Eieren
pH 7,4: Menselijk bloed

pH 7,0: Zuiver, gedestilleerd water neutraal

pH 6,7: Melk
pH 6,5: Speeksel
pH 6,0: Natuurlijke regen, urine S-65 Koper
pH 5,5: Huid
pH 5,0: Licht zure regen
pH 4,5: Tomaten, druiven, yoghurt (ph3,7-4,5)
pH 4,0: Zure regen, tomatensap, bier S-39 Tin-it
pH 3,0: Consumptieazijn, wijn, zuurkool S-39 Universeel
pH 2,8: Cola
pH 2,0: Maagzuur, citroensap
pH 1,0: Zwavelzuur (accuzuur)
pH 0 : Zoutzuur (1 mol/l), zwavelzuur (1 N) S-39 RVS/S39zink

1-2021 w.p.
 
Hardsolderen

Als jeroen kan solderen zou ik het eigenlijk ook moeten kunnen.
upload_2021-1-21_21-14-58.png
upload_2021-1-21_21-15-7.png
upload_2021-1-21_21-15-15.png

foto w.p. `1-2021

Het getande deel kreeg geen tijd om echt warm te worden.
Om de soldering te controleren heb ik een flink stuk weg geslepen.
Ik heb geprobeerd de soldering met forse handkracht te breken.

De breuk van de vijl zag er bijna uit zoals een gietijzerbreuk.
Iets minder broos uiterlijk was te zien.
Kan weer gebruikt worden.
Zo zie je maar,
er is echt heel veel dat gesoldeerd kan worden.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Gasbrander/buisbrander
upload_2021-1-21_21-23-44.png

foto w.p. 1-2021

Deze kwam ik tegen.
Een twee meter lange duimsdikke branderbuis.
De buis was in langsrichting volgezet met keramische branderkopjes.
De keramische kopjes zitten gekit met een soort van kachelkit.
Geschikt voor propaan en aardgas.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
precies,
wat ik er van ga bakken zal nog moeten blijken,
met nadruk op bakken!
Maar genoeg hulp en aanmoediging hier!


Heb jij ook al een vijltje gebroken Jeroen?
Dat gaat jou zeker lukken met solderen.

Willum
 
Heb jij ook al een vijltje gebroken Jeroen?
Dat gaat jou zeker lukken met solderen.

in het verleden wel eens een vijl gebroken. In alle eerlijkheid, ik gooi ze dan meestal weg. Geen idee dat je die zou kunnen solderen, dus weer wat geleerd.

sorry als je dacht dat ik je op de hak nam. Mijn eerdere opmerking over nog moeten blijken doelde op mijzelf niet op jou!

jeroen
 
"R Groen,
Zal de oude dag wel wezen Willum.
Bij mij begint m'n vel al te slijten :(
Gr. Ruud.

Je hebt 'm goed geraakt.
Ziet er uit als een blaar die losgepielkt is.
Beterschap

Willum
 
Zilverhardsolderen

Wij solderen alles aan elkaar.
Toch?
Zelfs mijn dierbare vijltje.
Op erfenissen moet je zuinig zijn.

Vijlen zijn van gehard koolstofstaal,
Solderen dus op zich geen probleem.
Wat een probleem kan worden is
te veel warmte
en dus zachtgloeien
van het vijlenstaal.

Is dit solderen aan de doorn zijde dan is dit ook weer geen probleem.
De doorn is ook niet gehard.

Willum
 
Soldeer rooster/statief

upload_2021-1-23_14-56-10.png
upload_2021-1-23_14-56-21.png

foto w.p. 1-2021

De nodige onderdelen zijn gesoldeerd.
De staander is aan elkaar gesoldeerd met messing.
De bezwaarstok is met zilver gesoldeerd net zoals alle draadgaten/moeren.
Ook het blankstalen rooster is nu klaar.
Nog glasparelen dan kunnen ze op de post.
Gebruik en tips
voor het gebruik van het rooster kan ook nog?




Aanvulling:
Advies van een medeforumlid.
Waarschuwing tegen gebruik van verzinkt rooster bij vlamsolderen.
Zink verbrand in het vuur van de soldeervlam en maakt ongezonde dampen.

Algemene waarschuwing op herhaling:
Soldeer buiten met de wind op de rug
of binnen onder een goede afzuiging.
Dampen van smeltende metalen of vloeimiddelen zijn schadelijk voor je gezondheid.

Een waarschuwing is ook geldend voor reinigingsmiddelen zoals remmenreiniger.
Laat deze niet op je huid komen. Adem deze niet in.
Niet verdampte vloeistof maakt in de vlam zeer gezondheidschadelijke dampen.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Soldeer rooster/statief

Zeker Ruud.
Nu kun je helemaal rondom verwarmen.
Dus ook echt met de vlam van onderen.
Het werkstuk hangt al bijna in de lucht.
Dus geen of heel weinig warmte afleiding.

Het rooster zit scheef aan de zuil.
Bij solderen heb je zwaartekracht en een cappilair.
Maak voor de zwaartekrachtwerking gebruik van het scheefzittende rooster.
Leg jij je soldeer aan de hoogste kant op het werkstuk
zal het vanzelf omlaag vloeien
daar waar jou cappilair is die gevult moet worden.
De lager liggende kant van het werkstuk krijgt via de capillair soldeer toebedeeld.
De cappilair verdeeld het vloeibare soldeer.
Na het doorvloeien beide zijden nog even naverwarmen om alles echt mooi aan te vloeien.
Resultaat een superstrakke soldering.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon in de warme soldeernaad
het soldeer afsmelten
zodat de soldeernaad gevult gaat worden.


Succes met solderen.
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Soldeer rooster/statief

Zeker Jeroen, ze lijken er op.
Ze zijn het niet.
Ze zijn echt gekopieerd zoals die bij jou op de foto.
Ik kan zeggen,
ik heb er al enkele gemaakt.
Zagen en solderen, veel meer is het niet.
Alleen voor messingsolderen heb je veel zuurstof nodig.
Dit is voor de meeste mensen hier niet te doen.
Hier komt dat uit een grote fles. Dan gaat het makkelijker.

Op dezelfde manier,
messinghardsolderen ben ik vandaag begonnen aan een steekwagentje.
Er moet iemand verhuizen.
Dan moet je helpen.

Karretje met luchtbandjes en groot draagvermogen, aangepaste maatvoering.
In dit geval heb ik voor bijna heel de constructie RVS aan RVS gesoldeerd.
Twee onderdelen zijn van verzinkt staal.

Mogelijk morgen afwerken.
Eerst nog een boel draaiwerk te doen.
Alles op z'n beurt, alles komt goed.

Trouwens was messinghardsolderen geen onderdeel van jou soldeerworkshop?
Dit had ik ergens gelezen.


Veel modelbouwplezier,
Willum

Maandag kunnen ze gestraald en wel op de post.
Op het laatst dinsdag.
 
Back
Top