Hardsoldeerset
Om een vraag te beantwoorden:
Wat kan ik aanschaffen, wat heb ik nodig, wat kan het, wa kost het...
Gangbare hardsoldeersets voor het gangbare modelbouwwerk.
© 4 foto's w.p. 4-2021
Links een autogeenset met acetyleen en zuurstof. Flink heet (3200 graden Celsius) snel heet. Hier kun je ook autogeen mee lassen.
2 en 3e foto, HS4 hardsoldeerransel met propaan en zuurstof, (2800 graden Celsius) flot heet. Heel veel in gebruik bij airco installateurs.
Zuurstof is 4 liter, propaan is 1 liter = 420 gram (in gewicht). Set bijna altijd geleverd met een Lilliput Gloor handgreep.
4e foto, zuurstof 5 liter, propaan is 1 liter = 420 gram (in gewicht). Eigenbouw beide reduceren met snelkoppeling naar slangset.
Bij de eerste 4 foto's zijn de zuurstofflessen 200 bar.
De getoonde flessen zuurstof zijn eigendom in een ruilsysteem direct ruilen leeg tegen vol.
De oranje karweiflesjes zijn persoonlijk eigendom en (zelf) hervulbaar.
5e foto zuurstof meestal 110 bar. Flesje leeg, nieuw kopen.
Koop eerst een complete set en vul die steeds aan.
Alle getoonde set zijn met wat kennis van zaken zelf samen te stellen.
Je koopt alles los en maakt er een set van. Pas goed op met 2e hands wat je koopt.
Vaak zie ik 2e hands aangeboden flessen die van een verhuurbedrijf zijn.
Deze huurflessen mogen niet verkocht worden en blijven hiermee eigendom van de verhuurder.
Als je ze koopt ga je de boot in, het is weggegooit geld.
Denk aan de/je veiligheid.
Dan heb ik nog een variant maar helaas even geen foto,
een karretje met een 5 kilo propaan en een 5 liter zuurstof.
Alles met snelkoppelingen om de slangpakketten te kunnen wisselen.
Of alleen al voor het gemak bij transport.
Eigenfles, dit kan een onafhankelijk gekochte zijn waar jouw eigen naam is ingeslagen.
Je brengt deze fles naar een depot of vulstation en wacht (op bericht) tot dat de fles weer gevult is.
Ruilstations kunnen zijn HWTS-supergas, gasco..
Verhuurders kunnen zijn:
Linde, Westfalen, airproducts, airliquide en anderen.
Dan zijn er de propaanbranders.
Links, het karweiflesje zelf hervulbaar, flesje kun je bij aanschaf kiezen met of zonder voet.
Voor de karweiflesjes zijn er veel leveranciers die leveren complete sets of alles los.
De brandermondstukken zijn vaak uitwisselbaar in verschillende grote.
Rechts, de prikbus. bestaat in veel varianten, met piezo en zonder, soms met uitwisselbare brandermondstukken.
Binnenkort zal ik ook iets samenstellen en plaatsen over mogelijke hardsoldeerbranders in alle maten.
Voorzichtig met gas en vuur.
Veel modelbouwplezier,
Willum