Ik wilde net opmerken dat Winfried van ons met kleien electromotoren de meeste ervaring heeft.
Ik werk alleen met grote (F2B) motoren.
Als timer zou ik wel de Renecle timer kiezen.
Die heeft namelijk twee heel goede eigenschappen, hij heeft een minimum toerental, dus raakt de prop de grond, dan schakelt de timer uit inplaats van rooksignalen te geven.
Verder heeft deze timer een ingebouwde governor, waardoor je het toerental van begin tot eind gelijk houdt.
Je bent dan niet afhankelijk van de governor functie in de snelheidsregelaar, die veel meer voor helikopters is bedoeld.
De allereerste regelaar die ik voor electro F2B gebruikte was er typisch zo een, veel te traag om de belastingsschommelingen van het LB vliegen op te vangen.
Nu hoeft er alleen nog een draadje naar een van de motoraansluitingen, de timer meet het toerental en regelt waar nodig bij. Op de regelaar staat de governor uit.
Laystrate wordt allang niet meer gemaakt, wel is de produktielijn ooit van de sloper gered door de Eifflanders, die in hun
PAW fabriek daarmee nu 'Staystrate' maken.
Het dunste is 0,30 mm (0.012"), 0.008" Staystrate bestaat niet.
0.012 gebruiken we zelf voor kistjes met 1,5 cc motoren en dat gaat tot een meter of 13 wel goed.
Aan 0.015 vlieg ik de zwaarste F2B modellen.
Zeker niet goedkoop. Wel het beste dat er is...
Als er belangstelling voor is wil ik (na het WK) wel uitleggen hoe zo'n oogje als in de foto gemaakt wordt.
Je moet namelijk een plotselinge soepel/star overgang vermijden. Met deze vlechttechniek en het op de juiste plaats solderen van het oogje (Staystrate is vertind en kan met -niet corrosief- harskernsoldeer worden gesoldeerd).
Na het inschakelen van de timer is het fijn als er eerst 30 seconden pauze is, je staat dan geen kostbare batterijcapaciteit te verknoeien.
Overigens raad ik het starten van de timer, om vervolgens naar het handvat te lopen terwijl het model los op de baan staat, sterk af (bij wedstrijden komt het je sowieso op een diskwalificatie te staan).
Dus altijd door een helper laten vasthouden...