Harley's sturen prima...

de gemiddelde harley rijder is geen hells angel volgens mij maar een persoon rond de 50 die zich weer eens jong wil voelen.

mvg jarno

Iedereen weet toch dat je met zo'n ding alleen maar rechtuit kan.... '8)'
Tis leuk hoor zo'n Harley, ik zeg "lekker oppoetsen, leuk plekje naast de open haard geven, fijn geraniums in de koffers planten, heb je er nog jaaaaaren plezier van..."
Wel de geraniums regelmatig water geven natuurlijk.... ':lol:'

Voor die bochten gewoon zoiets gebruiken.....

normal_PICT0033a.jpg

Of zoiets... (ook modelbouw, maar dan full scale...)

PICT0017%20%28450%20x%20301%29.jpg

Groeten,

Marcel.

helemaal fout,:P voor het fijne stuur werk pak je een fijne sportfiets met kuip(anders waai je er boven de 200 vanaf) met een fijne v twin motor. iets van een rsv mille r factory of een ducati 999r of een vtr 1000sp2 final edition.

mvg jarno

Leuk dat je als 17 jarige de ervaring hebt om te bepalen wat lekker stuurt, en wat niet...

De door M-thing getoonde fietsen lijken mij uitermate fijne bochtenvreters.

200+ rij je nooit. In bochten al helemaal niet. Een kuip is pure luxe. De fietsen die jij opnoemt hebben een dusdanig kleine compacte kuip, dat je je werkelijk helemaal moet opvouwen om geen last meer van de rijwind te hebben.

mja, denk toch dat je met een Lotus Elise sneller ben op zo'n bochtige weg :D. hahaha

Van motoren weet ik verder niet veel...

prop-er zei:
Leuk dat je als 17 jarige de ervaring hebt om te bepalen wat lekker stuurt, en wat niet...

De door M-thing getoonde fietsen lijken mij uitermate fijne bochtenvreters.

200+ rij je nooit. In bochten al helemaal niet. Een kuip is pure luxe. De fietsen die jij opnoemt hebben een dusdanig kleine compacte kuip, dat je je werkelijk helemaal moet opvouwen om geen last meer van de rijwind te hebben.

me vader heeft een vtr1000sp2 en we hebben laatst nog een proef ritje gemaakt op zo'n naked bike(moto guzzi brera) en je ondervind gewoon veel mee hinder van de wind. en hiervoor heeft me vader zo'n soort achtige machine gehad als die foto met kuip. en doordat het zwaartepunt veel hoger ligt stuurt dat gewoon minder. en dat opgevouwen zitten valt ook wel weer mee hoor je moet alleen zorgen dat je boven de 80 rijd zodat de wind je een beetje optilt en de druk op je polsen weg valt. 200 is op genoeg plekken te halen hoor met die sportmotoren van tegenwoordig en dat rijd je rijd over de snelweg in duitsland tog met een kruissnelheid van 190. en in nederland als het rustig is zo'n 160 en na 200km is zown kuip dan toch best fijn.

mvg jarno

Ja ja, Jarno, dat lees ik ook in de motorbladen...

En ja, een Harley kan wel goed sturen, een Sportster frame met dubbele achterschokdempers is echt goed sportief te rijden! En een Buell is ook een Harley en als je dat niet goed vind sturen, weet ik het ook niet meer....

buell is trouwens geen harley zit alleen een harley blok in he. en het frame is veel korter en de naloop van de voorvork is veel steiler en hij is stukken lichter zit een fatsoenlijke voorvork op. goed frame. dat is waarom een buell wel wil sturen.

mvg jarno

Ik kan het niet met je eens zijn. Ik heb een VFR buikschuiver en een XL baggerragger, waarbij de baggerragger de bochtjes toch met veel meer overtuiging weet te verslinden. De truc? Hoog zwaartepunt, groot recht stuur, waardoor je al snel het "king of the road" gevoel krijgt.

Die TDM (eerste foto van M-thing) is ook zo'n rasechte bochtenslurper. En een mooi geluid. En zuinig. Prachtfiets.

Zet zo'n TDM maar eens tegenover een VTR op een mooie slingerweg in de Ardennen. Wedden dat de TDM rijder de breedste glimlach heeft?

Tuurlijk trek je'm wel eens in het rode gebied, en raakt de teller wel eens de 200, maar in de "real-world" motorrijderij rij je dat nog geen 0,1% van de totale rijtijd.
En een flinke koplamp/tellerpartij kan net zo veel wind wegvangen als een kuip. (het wrattenzijn van BMW bijvoorbeeld)

Punt is dat iedereen zijn eigen voorkeur en overtuiging heeft. De reden dat je van mij een beetje tegengas (woordgrapje) krijgt is dat je M-things opmerking als fout bestempeld. In dit geval gaat het over persoonlijke smaak en voorkeur. Dat jouw smaakje iets anders is, wl niet zeggen dat die van een ander fout is. Hij is alleen anders dan die van jou...

Prop-er

Niek zei:
Waarom hebben die OCC dingen (disc channel) zon lange voorvork?

Daar is er geen een wegvaardig van, allemaal die custom bikes van hun staan in een showroom. Ze mogen alleen voor speciale gelegenheden de weg op en dan alleen onder begeleiding van de politie. Met die superlange vorken sturen ze vrijwel niet. Op de Nederlandse weg krijg je zoiets ook nooit goed gekeurd.

kijk naar de smiley die erachter staat. en ik durf te wedden dat je met een vtr tog een stuk leuker door de bochten gaat dan met een tdm alleen op een tdm hou je wat minder spierpijn eraanover. en de baggerragger weegt wat minder en de naloop is veel stijler waardoor die op korte bochten veel makkelijker om te gooien is. en ikben zeker voorstander van dat iedereen zijn eigen smaak heeft anders zou het zo saai zijn.

mvg jarno

Als je groot (oud :wink: ) genoeg bent, en je A op zak hebt, moet je maar eens een vergelijkend motoronderzoek doen.
De bochten waar onze vriend in het filmpje zo fijn rechtuit gaat, ga je met een VTR of Aprilla Mille dus niet redden met de snelheid waarmee deze motoren je geen houten polsen bezorgen (meestal zo'n 100km/u of meer) Daar loopt een TDM of een BMW GS dus wel even wat soepeler doorheen.
Het is meerde malen bewezen dat een zogenaamde All-road motoren op dit soort wegen een hogere gemiddelde snelheid halen dan de racemotoren. Ook al omdat de 'racers' een veel piekeriger motorkarakter hebben.
Overigens is de streetfighter op de foto's eigenlijk een vermomde racer met het zelfde aan/uit motorkarakter en het zelfde parkbankje zitcomfort, maar door het brede stuur heb je wel wat meer controle.
Aangezien het eigenlijk een Full-scale bouwproject is, vond ik het leuk hem er bij te plaatsen.
De fighter is van een maat van mij, de TDM is mijn speeltje. (doet trouwens ook 200+)

Goed sturen is relatief.

Het is volledig afhankelijk van de weg, de snelheid, afstelling en de omstandigheden.

Op een mooi bochtig bergweggetje is een supermotard (of supermoto) nagenoeg onverslaanbaar.
Op een circuit is een supersport motorfiets in staat om harder dan alles de bocht door te gaan.

Voor ons gewoon klootjesvolk zijn heel veel motoren te vinden die goed kunnen sturen, al hoewel dit voor een deel ook afhangt van de kunde van de bestuurder (hier zijn trouwens ook hele goede cursussen voor te doen op en/of buiten het circuit). Kijk maar eens naar het rijdersveld tijdens een Ducati Club Race. Daar rijdt van alles mee en soms is een BMW en/of een Harley Davidson toch echt sneller dan menig sportmotor.
Het leuke van zoveel keuze in goed sturende motoren, is dat iedereen de motor van zijn/haar keuze kan kiezen. Daardoor lekker veel variatie op de weg.

Op dit moment heb ik zelf geen motor en dus heb ik eerder dit jaar de Suzuki Intruder van mijn vader geleend om lekker te gaan "touren" met een groep snelle motoren (streetfighters en nog complete GSX-Ren, Fireblades, etc). Zag er erg leuk uit in mijn snelle racecombi op de chopper. Dan is het toch verrassend dat je met gemak een GSXR streetfighter kunt losrijden (mijn stepjes aan de grond) in de bochten. Terwijl een GSXR streetfigher op papier toch een motor is die beter zou moeten sturen.

Aangezien iedereen zijn favoriete motor hier al meld (TDM, BMW) gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de nieuwe KTM SuperDuke en 950SuperMoto of toch die 950 SM-R...... Te veel keuze, te weinig geld....

Groetjes,
Bas

Back