Harpoon

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Han Veldhuis, 19 sep 2003.

  1. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    Hoi,
    Ik ga beginnen met de "bouw" van een Graupner Harpoon,
    nu is mijn vraag of er op dit forum mensen zijn die ook een Harpoon hebben/vliegen, of ken je iemand die dit toestel heeft?

    met zo'n nieuw toestel zijn tips natuurlijk nooit weg
     
  2. Sandor

    Sandor Guest

    let op:

    de ailerons/hoogteroeren zijn zo ontzettend dun tussen de schanieren dat ze makkelijk breken!! (ervaring) bij foutafstellen van de servo,s
    deze marge is zo minimaal dat het bijna onmogelijk is om dit te voorkomen

    Starten: zorg dat je toestel bijna op kiepen staat op de grond dus makkelijk met de neus op te tillen is

    Thrust vectoring : Cool heb ik gezien op de pampa,s zeer indrukwekkende starts
     
  3. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    Hoi,

    Ken je iemand met dit toestel??
    en wat bedoel je eigenlijk met "dun tussen de schanieren"
    volgens mij zijn de vleugels en roeren perfect.
     
  4. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hoi Han,

    Wat ik wel gehoord heb over de roeren is dat ze bij bewegen binnen in de vleugel kunnen komen te zitten en dan vast blijven zitten en er niet meer uitkomen. Voor de mensen die op de show van helchteren zijn geweest (pampa) zagen hier een voorbeeld wat er gebeurd als dit voorkomt. Namelijk Turbo Didi chraste zijn kangaroo door dit probleem.

    Heb je al eens op deze link gekeken

    http://www.rcuniverse.com/forum/Composite-Arf_rookie_questions/m_1127794/tm.htm

    misschien dat je er iets aan hebt. Of neem contact op met Mike Cherry die heeft er ook al een gebouwd.

    groeten paul
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als ik mij goed herinner heb ik op de Pampa's bij enkele van die Moderne sport-Jets en ik dacht ook bij de Harpoon gezien dat de aansturing van de roeren onder een vrij grote hoek gebeurde. Normaal zet je de stuurstang haaks op het roer om ervoor te zorgen dat er geen ongewenste wrijving kan ontstaan. Bij enkele modellen zag ik dat die hoek niet haaks maar behoorlijk schuin was. Als dan de aansturing niet in het midden gebeurd denk ik dat het roer wel eens vreemd wil reageren in de lucht. En zich dan ook kan vasthaken achter het ernaast gelegen roer of vleugel puntje.
     
  6. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Paul,

    Als je de aansturing zo maakt dat de roeren mechanisch niet buiten de vleugel kunnen schieten, dan lijkt mij zo'n crash als in Helchteren overbodig? Ik heb dit bij zwevers ook wel vaker zien gebeuren. Oorzaak was dan dat men de maximale roeruitslag m.b.v. de zender had teruggebracht en vervolgens bij hoge snelheid en een klein beetje flutter de roeren vast komen te zitten.

    Grtz,
    Emile :eek:
     
  7. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    @ Emile,

    Als je het model zelf bouwt is dit wel te verhelpen en kun je er bij de bouw op letten. Maar de harpoon is al een kant en klaar en de roeren zijn ook al gemaakt in de vleugel. Dus het wordt dan volgens mij vrij moeilijk om ze aan te passen. Ook worden deze modellen al kant en klaar gespoten geleverd, dus je moet ook nog op letten wat je doet anders is de hele oppervlakte verknoeit.

    @ Theo,

    Dit klopt ja dat de stuurstangen onder een rare hoek naar de kleppen toegaan. Maar in de bouwbeschrijving van deze toestellen staat dat de hoeken van de servo arm naar de stuurstang en van de stuurstang naar de ruderhoorn 90 graden moeten zijn en dat het dan geen probleem zou mogen zijn. tja of dit is is dan de vraag ik hou liever van rechte aansturing recht op het roer.

    groeten Paul
     
  8. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik neem aan dat het vastzit probleem schuilt in het lipje (tochtstrip) aan de onderzijde van het roer. Wat ik dus bedoel is dat je servo's zodanig af moet stellen dat deze "tochstrip" indien je VOL UP en ROL geeft nooit uit de vleugel kan schieten. Die zwevers die ik bedoel die zijn namelijk ook ARF, is meestal met GFK vleugels.

    Aan deze crash ging een soort snap vooraf, ik weet niet of voor het begin van die figuur het betreffende roer al vast zat, maar ja ... het gaat ook zo snel. Ik zag een SNAP enkele meters hoogte en vervolgens een rechterbocht meskant de grond in.

    Het is en blijft zonde van zo'n mooi model. :(

    Grtz,
    Emile :roll:
     
  9. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Volgens mij worden de vleugels in een mal gesopt en daarna word er het roer uitgesneden, behalve dan op de scharnierlijn. er blijft dus helemaal niets over wat in de binnenkant van de vleugel moet blijven zitten om het blokkeren van het roer te verkomen. Nu had al iemand scharniertape gebruikt die op de rand van het roer zit en de andere helft aan de binnenkant van de vleugel. Maar of je dan genoeg uitslag kunt bereiken zonder dat de tape uit de vleugel schiet weet ik dus niet.

    kijk maar eens naar de volgende foto's dit is wat er gebeurt is in pampa
    Ok geen vrolijk beeld maar als anderen mensen er een crash mee kunnen verkomen, door de oorzaak te hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten paul
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Idd Paul de vleugels worden in mallen gesopt. Op de scharnierlijn wordt dan op een speciale manier de glasmat bewerkt zodat die kan bewegen zonder te scheuren. Als de vleugel dan klaar is wordt het roer omhoog geklapt en aan de onderzijde een dunne strook folie (om de kier af te dekken) vast gezet aan de binnenzijde en daarna wordt het roer terug geklapt en die folie in de uitsparing van de vleugel geduwt. Als deze folie te kort genomen wordt dan komt hij bij max uitslag helemaal naar buiten en als men dan de roeren weer neutraal zet vangt deze folie zich zodanig dat het roer niet naar de neutraalstand terug kan. Dit is denk ik ook wat Turbo Didi is overkomen.
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    das een zuur gezicht ja, zou zon turbine meteen een afschrijver zijn als ie bv een hap zand er doorheen krijgt ? of zijn allen deuken in het huis funest ?
     
  12. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    Sandor is het juist niet beter dat het toestel zwaarder in de neus is ?
    na een 5 minuten vliegen, zal hij alleen maar lichter worden in de neus
     
  13. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hoi Han,

    Je moet ervoor zorgen dat je tanks op het zwaartepunt komen.
    En niet zoals bij een prop aandrijving voor het zwaartepunt (meestal)
    Doordat je ongeveer 2 liter aan boord hebt en dit dus na ongeveer 5 min toch wel de helft is geworden kun je voorstellen dat je het toestel dan 1 kilo lichter is geworden in de neus. Wordt dus de hele tijd trimmen als je dat doet. Ik weet niet hoe de tanks bij de harpoon zitten maar probeer ze op het zwaartepunt te houden.

    Wat opviel bij de Rookie (harpoon van graupner is het zelfde) die op de AMT-meeting was afgelopen maand was, dat als de piloot vol gas gaf (helper houdt hem vast) en dan volup dus met vector mee dat de neus heel licht werd.

    groeten Paul.

    P.S. deuken en zand hoeven niet funest te zijn voor een turbine, met zand wel zuiver maken en deuken zorgen voor een ander wervelstroom van de lucht binnen in de motor dus als je kan die er ook maar uithalen. Een turbine hoeft niet gelijk afgeschreven te zijn als een model neerstort maar de schade aan een turbine is alleen wat duurder dan aan een tweetaktmotor
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De horizontale planform van de Harpoon/Rookie is volkomen identiek aan de Kangeroo. (Alleen de cockpit en motor inbouw zijn anders.) Het gaat om een delta vleugel met LERX. (Leading Edge Root Extensions) Een kenmerk van dit soort vormen is een extreem geringe gevoeligheid voor zwaartepunts veranderingen. Hoewel bij mijn Kangeroo de tank vrijwel volledig voor het zwaartepunt is gemonteerd kan ik hier gedurende de eerste 80% van de vlucht niets merken van een eventuele verandering van de hoogteroer trimming. Pas als de tank bijna leeg is komt de neus heel lichtjes naar boven. Dat is dan meteen een mooi signaal om de landing in te zetten.

    Ik vond dat eigenlijk zo'n mooi waarschuwings systeem dat ik bij alle andere jet modellen ook altijd de tank die het laatst leeg gaat (Dus nog voor de "hopper tank".) wat voor het zwaartepunt inbouw.

    @Han: De Harpoon is denk ik een van de meest complete en uitgedachte modellen die er te koop zijn. Ik zou alleen dingen veranderen als het naar jouw mening absoluut anders moet.
     
  15. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    mmmm. ja
    De kleur 8)
     

Deel Deze Pagina