Beste mensen, Ik ben op zoek naar een goede kwaliteit soldeertin. De bedoeling is een zo goed mogelijk electrisch contact. Op een ander forum schreef men dat Felder en Stannol niet aan te bevelen zijn. Kester 63Sn 37Pb zou het best zijn? Ik zie daar echter een heleboel soorten van. En men heeft alleen zeer grote verpakkingen. Iemand enig idee?
Ik heb deze 2. Geen idee of het goed of minder goed is. Wat is soldeer blijft zitten. Dat is de bedoeling. Er zit, nu ik zo de verpakking lees, wel degelijk verschil tussen qua samenstelling!
Niet al te moeilijk over doen. In de electronica winkels is harskern soldeer 60/40 in kleine verpakkingen te koop. Voor fijn soldeerwerk is dun soldeerdraad handig. Voor wat groter werk gaat het gemakkelijker met wat dikker soldeerdraad. Loodvrij soldeertin vind ik persoonlijk niet zo fijn werken. https://www.tinytronics.nl/shop/index.php?route=product/search&search=Soldeertin
Velleman 60/40 kwam ik ook tegen. Vroeger had ik doorzichtige buisjes met een gele dop, die werkten prima.
Deze bevalt mij prima. https://www.banggood.com/250g-60-or...p-1025803.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CZ GJ
Ik heb verschillende soorten soldeertin liggen en in gebruik. Omdat niet altijd de meest makkelijk te verwerken tin gebruikt mag worden tijdens een reparatie klusje van elektronica waar de rook uit is ontsnapt. Komt het qua tin niet zo nauw en moet het makkelijk te verwerken zijn. Als je het nog aan kunt komen, probeer dan een rolletje van dit te scoren. https://www.soldeerbout-shop.nl/sol...603-soldeertin-1mm-250gram-4006062106038.html Naast dat het loodhoudende tin is, zit er een vleugje meer flux in en ook nog van een ander type waardoor het soldeer ook goed overweg kan met solderen aan oude soldeer.
Nooit 40/60 gebruiken, maar 60/40. Het eerste getal is de Tin (Sn) en het tweede getal het Lood (Pb).
Boris in Waalwijk verkoopt 60/40 Velleman 100gram 1mm. Haal ik gelijk bij Hobby Inn wat balsa, om vleugelkernen in te dekken.
Merk maakt niks uit. Velleman is gewoon een bedrijf dat in China koopt en dan zijn Velleman stikkertje plakt. Wat betreft balsa... Ik zie de prijzen bij Hobbyin.. 2,50 per plankje van 1,5mm Ik koop het voor 1,53, dan neem ik wel wat plankjes mee, scheelt weer wat geld. Dennis heeft nieuwe openingstijden (tropenrooster?) dinsdag t/m vrijdag 12:30 tot 16:30 zaterdag 9:00 t/m 12:30 GJ
Die heb ik ook, besteld bij BG nadat dat ik in de bouwmarkt soldeer wou kopen en mij verbaasde hoe duur dat was. Mij bevalt het prima en de rol krijg ik van mijn leven niet meer op.
Dat is goed nieuws. Hier betaal je 45 euro voor een rolletje. Twee soorten besteld. Collega's willen vast ook wel wat. https://nl.aliexpress.com/item/1005003806897696.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.51db64bamJSKaQ&algo_pvid=73e5fc66-4d43-457e-9da8-ce1ec54f0461&algo_exp_id=73e5fc66-4d43-457e-9da8-ce1ec54f0461-12&pdp_ext_f={"sku_id":"12000027233177204"}&pdp_npi=2@dis!EUR!!3.73!!!!!@2100bdd816546171824635000ef003!12000027233177204!sea https://nl.banggood.com/0_8mm-50g-R...html?cur_warehouse=CN&ID=6288647&rmmds=search
Het oude vertrouwde 60/40 (eigenlijk moet het 63/37 zijn) met een goede flux kern ("harskern") is voor 99% van de gevallen prima spul om mee te solderen. De elektrische eigenschappen zijn ook prima. Dit is een zogenaamd eutectisch mengsel van 63% tin en 37% lood. Het smeltpunt is 183°C, onder die temperatuur is het vast metaal daarboven is het vloeibaar. Als je het heter maakt wordt het nauwelijks vloeibaarder. Om een goede soldering te maken moeten het soldeertin en de oppervlakte van het te solderen metaal een legering vormen, daarvoor is vrij veel warmte nodig. Hoewel het soldeer tin al bij een vrij lage temperatuur vloeibaar is zal het bij die temperatuur niet of heel slecht die legering willen vormen, het "hecht" dus niet of slecht. Voor koper heb je een temperatuur van meer dan 300°C nodig om een goede hechting te krijgen, vandaar dat je soldeerbout heter moet worden dan de smelttemperatuur van het soldeertin. Daar komt bij dat op het moment dat je de punt van de bout op het te solderen onderdeel zet er warmte uit die punt in het metaal wegvloeit en de punt dus kouder zal worden. Daarom moet je de temperatuur dus nog wat verder opschroeven. Voor gewoon "60/40" soldeer is meestal een stifttemperatuur van 360°C a 370°C prima. Als je "dikke stukken" aan elkaar moet solderen kan je het tot wel 420°C opschroeven. Veruit de meeste flux dat in het soldeertin zit doe zijn werk goed tussen de 250°C en 450°C maar pas wel op met die hele hoge temperaturen. Het verdampt dan veel sneller en kan zelfs gaan verbranden, daar heb je niets aan. Feitelijk geldt het bovenstaande ook voor het loodvrije soldeer dat tegenwoordig verplicht is in de industrie. Op m'n werk gebruiken we geen loodhoudend tin meer! Er zijn nog een paar rolletjes aanwezig maar dat is alleen voor heel speciale doeleinden. Omdat ik al jaren met loodvrij soldeer werk maakt het voor mij helemaal niets uit waarmee ik soldeer, het gaat beide even goed. Het is een mengsel van 96,5% tin, 3% zilver en 0,5% koper. Het smeltpunt is 217°C maar het gaat niet zoals tin/lood in één keer van vast naar vloeibaar. Het heeft een "smelttraject" van ongeveer 5°C. Het begint dus te smelten bij pakweg 212°C en is volledig gesmolten bij 217°C. Op zich maakt dat weinig uit. In theorie kan je dus met de zelfde temperaturen blijven solderen als met loodhoudend soldeer maar de praktijk leert dat je beter iets hoger kan gaan zitten. Normaal solderen doe je bij 380°C tot 390°C, dus 10°C a 20°C hoger. Het maximum blijft 450°C! Om een optimale werking te hebben is de flux in het soldeer ook iets anders van samenstelling maar ook de "gewone" flux kan je gebruiken. Je hebt er meestal iets meer van nodig. Omdat loodvrij soldeer een beetje zilver en een heel klein beetje koper bevat is de elektrische geleidbaarheid in theorie iets beter. In de praktijk zal je daar niets van merken! Ook is de mechanische sterkte van het soldeer marginaal groter maar ook daar zal je weinig van merken.
Mooi verhaal Ernst. De stiften van Ersa zijn groot vergeleken met die van Weller. Dus veel warmte overdracht als ik electromotoren in een stalen chassis moet solderen. Voor de bedrading van een slot car, zet ik de bout een stuk lager. Daardoor is het harskern soldeer. Na een motor ingesoldeerd te hebben, zet ik de temperatuur meteen weer lager. Dat kan eenvoudig met een van de drie voorkeurtoetsen. Ik heb nog 1 goede Magnastat, maar die gaat binnenkort ook in de verkoop.