Harskern soldeer

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 5 jun 2022.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste mensen,
    Ik ben op zoek naar een goede kwaliteit soldeertin.
    De bedoeling is een zo goed mogelijk electrisch contact.
    Op een ander forum schreef men dat Felder en Stannol niet aan te bevelen zijn.
    Kester 63Sn 37Pb zou het best zijn? Ik zie daar echter een heleboel soorten van. En men heeft alleen zeer grote verpakkingen.
    Iemand enig idee?
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    974604547.jpeg 1024613627.jpeg
    Ik heb deze 2.
    Geen idee of het goed of minder goed is. Wat is soldeer blijft zitten. Dat is de bedoeling.

    Er zit, nu ik zo de verpakking lees, wel degelijk verschil tussen qua samenstelling!
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Laatst bewerkt: 5 jun 2022
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Velleman 60/40 kwam ik ook tegen.
    Vroeger had ik doorzichtige buisjes met een gele dop, die werkten prima.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb verschillende soorten soldeertin liggen en in gebruik.
    Omdat niet altijd de meest makkelijk te verwerken tin gebruikt mag worden tijdens een reparatie klusje van elektronica waar de rook uit is ontsnapt.

    Komt het qua tin niet zo nauw en moet het makkelijk te verwerken zijn.
    Als je het nog aan kunt komen, probeer dan een rolletje van dit te scoren.
    https://www.soldeerbout-shop.nl/sol...603-soldeertin-1mm-250gram-4006062106038.html
    Naast dat het loodhoudende tin is, zit er een vleugje meer flux in en ook nog van een ander type waardoor het soldeer ook goed overweg kan met solderen aan oude soldeer.
     
  7. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Nooit 40/60 gebruiken, maar 60/40. Het eerste getal is de Tin (Sn) en het tweede getal het Lood (Pb).
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Boris in Waalwijk verkoopt 60/40 Velleman 100gram 1mm.
    Haal ik gelijk bij Hobby Inn wat balsa, om vleugelkernen in te dekken.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2022
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Merk maakt niks uit.
    Velleman is gewoon een bedrijf dat in China koopt en dan zijn Velleman stikkertje plakt.

    Wat betreft balsa...
    Ik zie de prijzen bij Hobbyin.. 2,50 per plankje van 1,5mm
    Ik koop het voor 1,53, dan neem ik wel wat plankjes mee, scheelt weer wat geld.

    Dennis heeft nieuwe openingstijden (tropenrooster?)

    dinsdag t/m vrijdag 12:30 tot 16:30

    zaterdag 9:00 t/m 12:30


    GJ

     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Graag, dank je.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb in China 63/37 tin gekocht. Eens kijken wat dat doet.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die heb ik ook, besteld bij BG nadat dat ik in de bouwmarkt soldeer wou kopen en mij verbaasde hoe duur dat was.

    Mij bevalt het prima en de rol krijg ik van mijn leven niet meer op.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is goed nieuws. Hier betaal je 45 euro voor een rolletje.
    Twee soorten besteld. Collega's willen vast ook wel wat.

    https://nl.aliexpress.com/item/1005003806897696.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.51db64bamJSKaQ&algo_pvid=73e5fc66-4d43-457e-9da8-ce1ec54f0461&algo_exp_id=73e5fc66-4d43-457e-9da8-ce1ec54f0461-12&pdp_ext_f={"sku_id":"12000027233177204"}&pdp_npi=2@dis!EUR!!3.73!!!!!@2100bdd816546171824635000ef003!12000027233177204!sea

    https://nl.banggood.com/0_8mm-50g-R...html?cur_warehouse=CN&ID=6288647&rmmds=search
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2022
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die eerste van alie, die heb ik. exact dezelfde.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De recensies zijn prima (voor wat het waard is).
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het oude vertrouwde 60/40 (eigenlijk moet het 63/37 zijn) met een goede flux kern ("harskern") is voor 99% van de gevallen prima spul om mee te solderen. De elektrische eigenschappen zijn ook prima.
    Dit is een zogenaamd eutectisch mengsel van 63% tin en 37% lood. Het smeltpunt is 183°C, onder die temperatuur is het vast metaal daarboven is het vloeibaar. Als je het heter maakt wordt het nauwelijks vloeibaarder.

    Om een goede soldering te maken moeten het soldeertin en de oppervlakte van het te solderen metaal een legering vormen, daarvoor is vrij veel warmte nodig. Hoewel het soldeer tin al bij een vrij lage temperatuur vloeibaar is zal het bij die temperatuur niet of heel slecht die legering willen vormen, het "hecht" dus niet of slecht.
    Voor koper heb je een temperatuur van meer dan 300°C nodig om een goede hechting te krijgen, vandaar dat je soldeerbout heter moet worden dan de smelttemperatuur van het soldeertin. Daar komt bij dat op het moment dat je de punt van de bout op het te solderen onderdeel zet er warmte uit die punt in het metaal wegvloeit en de punt dus kouder zal worden. Daarom moet je de temperatuur dus nog wat verder opschroeven. Voor gewoon "60/40" soldeer is meestal een stifttemperatuur van 360°C a 370°C prima. Als je "dikke stukken" aan elkaar moet solderen kan je het tot wel 420°C opschroeven.
    Veruit de meeste flux dat in het soldeertin zit doe zijn werk goed tussen de 250°C en 450°C maar pas wel op met die hele hoge temperaturen. Het verdampt dan veel sneller en kan zelfs gaan verbranden, daar heb je niets aan.

    Feitelijk geldt het bovenstaande ook voor het loodvrije soldeer dat tegenwoordig verplicht is in de industrie. Op m'n werk gebruiken we geen loodhoudend tin meer! Er zijn nog een paar rolletjes aanwezig maar dat is alleen voor heel speciale doeleinden. Omdat ik al jaren met loodvrij soldeer werk maakt het voor mij helemaal niets uit waarmee ik soldeer, het gaat beide even goed.
    Het is een mengsel van 96,5% tin, 3% zilver en 0,5% koper. Het smeltpunt is 217°C maar het gaat niet zoals tin/lood in één keer van vast naar vloeibaar. Het heeft een "smelttraject" van ongeveer 5°C. Het begint dus te smelten bij pakweg 212°C en is volledig gesmolten bij 217°C. Op zich maakt dat weinig uit.
    In theorie kan je dus met de zelfde temperaturen blijven solderen als met loodhoudend soldeer maar de praktijk leert dat je beter iets hoger kan gaan zitten. Normaal solderen doe je bij 380°C tot 390°C, dus 10°C a 20°C hoger. Het maximum blijft 450°C!
    Om een optimale werking te hebben is de flux in het soldeer ook iets anders van samenstelling maar ook de "gewone" flux kan je gebruiken. Je hebt er meestal iets meer van nodig.

    Omdat loodvrij soldeer een beetje zilver en een heel klein beetje koper bevat is de elektrische geleidbaarheid in theorie iets beter. In de praktijk zal je daar niets van merken! Ook is de mechanische sterkte van het soldeer marginaal groter maar ook daar zal je weinig van merken.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mooi verhaal Ernst. De stiften van Ersa zijn groot vergeleken met die van Weller. Dus veel warmte overdracht als ik electromotoren in een stalen chassis moet solderen.

    Voor de bedrading van een slot car, zet ik de bout een stuk lager. Daardoor is het harskern soldeer.

    Na een motor ingesoldeerd te hebben, zet ik de temperatuur meteen weer lager. Dat kan eenvoudig met een van de drie voorkeurtoetsen.
    Ik heb nog 1 goede Magnastat, maar die gaat binnenkort ook in de verkoop.
     

Deel Deze Pagina