Hawk F5B als speedkist?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door fgroen, 12 nov 2014.

  1. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Heren speedspecialisten,

    Ik ben nieuw tot het fenomeen speed vliegen (heb wel eens wat gerommeld met een fun jet en een Blizzard, en heb een Henseleit TDR die je lekker over het veld kan vegen met een kleine 200km/h).
    Ik heb een tijdje geleden eens de stoute schoenen aangetrokken en een Vmax ECO van Lindinger (equivalent van de HAWK F5B van Staufenbiel, in een m.i. aantrekkelijker kleurstelling) gekocht. Daarin heb ik een dikke EDF binnenloper van Hobbyking (1900kV), met het doel om 5 of 6S te gaan vliegen, met een 6,5x6,5 speedprop. Kortom, een potentieel erg snel kistje voor een nogal bescheiden budget.

    Ding in elkaar gezet, en testgevlogen op 3S. Daarmee was hij al aardig rap, niet supersnel. Goed voor invliegen, de eerste zenuwen overwinnen en de hele kist uittrimmen/zwaartepunt controleren.

    Toen alles naar tevredenheid was een 4S erin gegooid en dat ging al behoorlijk goed. Voor mijn gevoel retesnel en nog goed te kontroleren. Het vleigtuig vloog als op rails en had een heel groot snelheidsbereik. Met landen kon ik hem helemaal uitmelken en dan op zeer lage snelheid neer laten ploffen.

    Nu had ik hem twee weken geleden weer mee naar het veld genomen, met een 5S 2200mAh aan de serie accu's toegevoegd. Daar ben ik echter niet aan toe gekomen. Met de 4S accu is de kist op vol gas (ik vloog horizontaal en gaf een miniem tikje up om hem nog wat vlakker te leggen) is de hoofdvleugel gaan flutteren. Meteen het gas eraf, snelheid eruit en proberen te landen. Helaas had ik geen behoorlijke controle meer, waardoor de kist is neergestort. Hij stond als een dartpijl rechtop tot aan de vleugel in het weiland.

    Een eerste inspectie levert het volgende: Beide rolroerservo's lijken overleden, ook waren alle stekkers uit de ontvanger getrokken. Voldoende reden om geen behoorlijke bestuurbaarheid meer te hebben. Of de stekkers door de trillingen uit de ontvanger zijn geraakt of door de inslag is mij niet geheel duidelijk.

    De vleugel is vlak bij de romp beschadigd (de vleugel was alleen met de twee voorste schroeven vastgezet, achter zat de vleugel vast met isolatietape). De achterlijst is daar gedelamineerd, en in de vleugelhuid zit een scherpe vouw. Ook de T-staart is afgebroken, zeer waarschijnlijk door de inslag.

    Ik worstel met de vraag wat de flutter heeft veroorzaakt. Is de kist gewoon niet sterk genoeg, of heb ik een fout gemaakt met de bouw? Ik twijfel namelijk ook over de linkjes die ik tussen de rolroerservo's en de rolroeren heb gezet. De link bestaat uit een stukje M2 draadeind met aan beide kanten een kwiklink. In het servohoorntje had de kwiklink nul speling, het gaatje in de servohoorn was zeer "snug" uitgeruimd. Aan de andere kant echter zat de kwiklink door de standaard metalen roerhoorn die in het rolroer zat. Dat was dus metaal op metaal, en had derhalve een beetje (hooguit 0,5mm) speling. De aansturing van het hoogteroer was 100% spelingsvrij.

    Kan de speling op de rolroeren de oorzaak zijn geweest van de flutter, of is de HAWK gewoon niet sterk genoeg om als speedkist te kunnen functioneren?

    Kortom, moet ik het hele idee een HAWK F5B als 300km/h+ speedkist te kunnen gebruiken gewoon uit mijn hoofd zetten, of zit er met wat aanpassingen zoals betere roeraansturingen wel muziek in dit concept?

    mvrgr, Fokke.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Mijn mening, als echte speedkist kun je de hawk niet inzetten. De vleugel kan die krachten niet aan en het profiel is er niet echt geschikt voor. Er zijn echter andere goedkopere opties om een goede speedkist te bouwen met ene schuimvleugel en balsa romp. Eentje daarvan is de Speed Ninja, de tekeningen zwerven rond op diverse fora. Dit toestel is al ruim over de 400 KMH geklokt. Verder heb je dan nog de Zwodrittel en aanverwante modellen voor lichtere setups.
     
  3. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    De oudere F5B kisten met glasvleugels kunnen deze snelheden niet aan omdat de vleugels gaan torderen bij hoge snelheid en lage lift coëfficiënten.
    Ze zijn gemaakt om korte bochten te draaien met motor UIT.
    De moderne F5B kisten hebben volcarbon vleugels en kunnen sneller.
    Maar voor echt hoge snelheid moet je af van lange slanke vleugels die goed zijn voor korte bochten.
    Daarom houd een simpele Funjet Ultra ~300+km/u uit, en een volglas F5B kist niet.

    vr gr René
     
  4. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Heren, dank jullie wel voor de wijze woorden. Ik zat er zals gezegd al een beetje aan te twijfelen of de Hawk was opgewassen tegen het geweld waaraan hij werd onderworpen. ;)

    Qua buiging ging het prima, de vleugel gaf geen krimp, maar torsie is een ander verhaal. En een profiel met meer omtrek heeft inderdaad meer torsiestijfheid. Grotere koorde derhalve.

    Nou ja, ik zal me nog eens op de speed scene orienteren, de info die jullie gegeven hebben helpt me zeker verder.

    Mvrgr, Fokke.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Hawk moet makkelijk 300+ kunnen in horizontale vlucht.
    Als ik de data een beetje bekijk dan loopt Mark zijn Hawkje over 150 meter 230-280 km/u/
    Dus moet de topsnelheid hoger liggen.
    Waarschijnlijk heb je speling gehad op de aansturingen en als er ook maar iets gaat flutteren is het snel afgelopen.
    De "moderne" F5B kisten lopen makkelijk 350 a 400, de Surprise 16 is gemeten op 370 km/u en volgens mij heeft Wolf Fickenscher over de 400 gehaald met een Avionik.
    Een Hawk (of Mini Hawk) zal altijd harder lopen dan een Funjet in horizontale vlucht.

    Maar Theo zijn alternatief is de beste manier om in het speeden te gaan, de Ninja.
    Ik had ooit eens een paar sets schuimkernen.
    Het is een MH54 profiel, niets speciaals.
    Daaronder een doosrompje.

    Kijk hier eens, daar staat het een en ander niet al te duur te koop.
    http://www.fliegerlandshop.de/shop/FL-Speedmodell-Spw-bis-14-m/2/3-Speed-100cm-Spw:::32_294.html

    Als je vol gfk wil bouwen heb ik nog wel een mallenset liggen van een Demon F5D
    http://www.f5d.org/modelle/demon_1K.jpg



    GJ
     

Deel Deze Pagina