hawk

Een tijdje geleden mijn eerste vlucht gehad. Super, lekker strak vliegen met knikkende knietjes.
Kom van f3k waar het net ietsjes trager gaat.
Eerste landingspoging kom ik te snel binnen en geef wat gas bij voor een tweede.
Ik maak een korte bocht en hij kapt weg... staartje gebroken . Ondertussen gemaakt. Mijn tweede poging loopt goed en zonder stukken. Maar het rare is als ik een korte looping maak dat in het tweede kwart het toestel over gaat in een soort rol?? Dus de looping wordt niet afgemaakt maar het toestel schiet eruit.
iemand een idee hoe dit komt.
groetjes
Peter

Het kan verschillende oorzaken hebben.

Als het steeds naar 1 kant gebeurd kan het zijn dat je servo het niet trekt (houdkracht rond het middenpunt even controleren).

Wat noem jij een korte looping, ik vind een looping met een Hawk van zo'n 50 meter diameter redelijk klein.

Of je trekt hem zo hard om dat hij overtrekt, dat kan een erg heftige reactie geven.
Uitslag op hoogte hadden wij maximaal 3-4 mm en dat is al erg veel.

Grts Gert-Jan

Bas, bij een looping maakt dat niet zoveel uit dat ie uitbreekt.
Het is of een servo van een rolroer die de kracht niet aankan of een overtrek van een vleugeltip omdat de looping te klein gemaakt wordt.

GJ

De overtrek in een looping wordt verergert als de kist heel licht is (laten we zeggen minder dan 1300gram), omdat de snelheid er dan heel vlot uitloopt, of als het zwaartepunt achterlijk is (achter 68mm).

Om op Wim z'n opmerking terug te komen: uitslag hoogteroer moet zo rond de 6mm maximaal liggen.

Een Hawk heeft tov een F3K veel meer snelheid nodig voor manoeuvres met G-belasting zoals een korte bocht of looping, maar daar was je wel achter geloof ik.

Gerben

Ok heren ik ga vandaag een keertje testen met uitslag hoogteroer, servo een keertje bekijken.... Thanks

Peter,

Nogmaals, waar ligt je zwaartepunt exact?
En wat weegt je Hawk?
Hoeveel mm uitslag heb je op het breedste punt van het hoogteroer?

Heb je trouwens de instelhoed al iets verkleind door onder de achterkant van de vleugel 4-5lagen isolatietape te leggen, voorkant stabilo 2 laagjes? Dan 'loopt' de Hawk een stuk beter..

Gerben

tis gebeurd

Hierbij het begin en het einde van mijn f5b verhaal.
Hawkje in de grond geboord. De linker vleugel knapte net naast de romp in twee nee drie nee vie.... stukken uiteen. Nochtans vond ik de bocht niet extreem. Als ik jullie filmpjes zie gaat het er een stuk heftiger aan toe. Nu ja het was een tof experiment en volg jullie discussies op de achtergrond.
verdomde groetjes

Peter

Als een Hawkje breekt dan moet je toch wel echt hard de bocht omtrekken hoor!

Erg zonde, als de romp nog redelijk is dan ligt er misschien nog wel ergens een vleugeltje in Nederland.

GJ

Oprechte condoleances... ik weet hoe het voelt... :onweer: :bad-words:
Gr Bas

Tip: Gewoon een nieuwe bestellen :turn-l: Van fouten moet je leren.

Hoe ziet de romp er uit?

Wie het rompje wil kan het in verschillende pakjes thuis bezorgd krijgen idem voor de vleugel en zelfs stukjes hoogteroer. Wat de vleugelbreuk betreft denk ik dat een eerdere crash aan de basis lag. Een nieuwe kopen is een optie maar dan moet ik zowat alles vervangen, regelaar, lippo, servo en dan loopt het kostenplaatje toch weer aardig op.
Tijd brengt raad en mss ook wel een beetje cash.
Groetjes
Pete

Toch nog een snuggere nederlander! grapje

Tja, ik woon in de Randstad.
Hoe verder naar het zuiden, hoe minder hersens.
Als je dan echt een groot deel van je hersens mist ben je limburger.
En belgen....

Ben Eerst Limburger Geweest

Nee hoor, even pesten.
Prima gezellige mensen daar in het zuiden, vriendelijker dan hier in de buurt.

GJ

Back