Hawker Demon van Gordon Whitehead

jan brilman

Forum veteraan
We maken er gewoon een apart draadje van! :p

Deze dus, RM182 - Hawker Demon - R/C Scale - Model Aircraft Plans - RCM&E Plans Service - My Hobby Store

Built as per the plan:
full


118 cm spanwijdte is een mooie maat: past geheel gemonteerd achterin de auto. :p

Hier een draadje waarin de ontwerper ook aan het woord komt, en waar je de tekening kunt zien (onderaan pag. 1)

Chris Golds Hawker Demon question - RC Groups

Ik heb er zin in! :D

(Zoals altijd aan het begin van een nieuw project. :oops:)


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatste gedachte is nu schaal 1:8; spanwijdte wordt dan 1,42 m. :cool:

Of dat nog in de (een) auto past . . . :confused:


Weet iemand of er ergens op het forum tekst en uitleg staat hoe je zo'n verende poot (oleo sprung leg) maakt? :confused:

Zoiets moet er wel komen. :yes:

full



Staat misschien op de tekening van Wright . . .

Kan die Engelse PTT @#$%^*!!! een beetje opschieten aub! :confused:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IK loop even wat op de zaken vooruit, maar what the heck. ;)

Stel je bouwt een (grote) dubbeldekker met functionele struts, rigging wires en alles, die gemonteerd (vliegklaar) niet in de (je) auto past. :mad:

Dan moet je dus iedere keer het ding opbouwen en weer afbreken. :?

Wat is de slimste manier (state of the art) om zo'n model op het veld dan toch redelijk snel vliegklaar te hebben? :confused:

Zet je alles vast met boutjes en moertjes, of met iets kwiklink-achtigs, hoe?

Bronnen/draadjes met info?


Mich Reeves schrijft over bv. zijn Camel:

SOPWITH CAMEL
The ‘Spitfire of World War One’ -
The pugnacious Camel was the highest scoring allied fighter.
This exact scale model is easy to fly.
The wings can be removed in four panels in about 5 minutes.

Dat zegt natuurlijk nog niets over het opbouwen. :rolleyes:

Dank.


jan.
 
Jan voor het opbouwen van dubbeldekkers zijn er 3 goede manieren:

1. methode als Mick Reeves:

4 losse vleugelpanelen met kabels eraan vast, 2 losse sets interwingstruts.
Duw deuvels ondervleugels in romp en schroef de landingsdraden boven vast aan de cabane.
prik struts los in gaten ondervleugel (deze zitten los ingeklemd straks)
Duw deuvels bovenvleugels in cabane, prik interwingstruts in bovenvleugel en schroef de vliegdraden vast aan de romp.
De kabels houden/trekken nu de vleugels bij elkaar.

Opbouw hier halverwege de pagina te zien:
http://www.mickreevesmodels.co.uk/~mickreev/Bipes/p2bipe.html

2. methode Toni Clark:

4 losse vleugelpanelen (met insteek bussen)
2 sets interwingstruts met kabels vast aan romp
Steek de 4 vleugelhelften op de pennen aan de romp
zet de sets interwingstruts met kabels vast met 8 schroeven tussen de vleugels.

3. methode met 2 vleugelsets:

linker en rechterhelft bestaande uit 2 vleugels inclusief kabels en interwingstruts.
Steek vleugels op romp en schroef kabels vast.

Methode 1 werkt snel en makkelijk en neemt weinig ruimte in beslag
Methode 2 idem, (romp in opslag wat 'rommelig' met bos kabels eraan)
Methode 3 neemt veel ruimte in beslag maar werkt verder ook goed.
Er is ook een mal nodig om de vleugelsets in vorm te houden aan de wortelkant.
Deze methode wordt veel gebruikt bij kisten met een dubbele set interwingstruts (DH9, Bristol Fighter, BE2, AVRO 504, Curtiss Jenny etc.)

Choice is yours ;)

Groeten, Ralf
 
Aan het uiteinde van de kabel zit een forkend welke op een lip van de cabane wordt geschroefd

P1010008.jpg



Groeten Ralf
 
In de forkend zit M2 schroefdraad waarin een boutje zit.

P1010274_zps2f352da3.jpg


Hier de vliegdraden (dubbel uitgevoerd) van de 1/4 Camel
Deze lip wordt aan de romponderzijde met een M3 schroef geschroefd (in draadbus of metalen lip met M3 draad in romp)

P1010009-1_zps45ffdbfa.jpg


En de landingsdraden van de Camel.
De forkends met M2 boutje
Door de spanning op de draden als de kist is opgetuigd hoeft dit niet extra geborgd te worden.

Groeten, Ralf
 
Ik krijg zo'n gevoel dat een moderator de titel van dit draadje zo langzamerhand wel mag gaan wijzigen in 'Hawker Hind van John Wright'. :D


jan.
 
Back
Top