Bouwverslag Hawker Hurricane THE BIG ONE(Mike Reeves)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 5 nov 2022.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Zo'n maand geleden heb ik een hele oude bouwdoos van een Hawker Hurricane overgenomen (waar al een klein beginnetje aan gemaakt was) om die weer eens te gaan bouwen.
    Deze kist heb ik in de begin jaren '80 al eens gebouwd maar nooit gevlogen omdat de grasmat waar we toen der tijd van starten en landen niet geschikt was voor deze kist.
    Toen der tijd was deze kist heel veel schaal maar als je goed kijkt klopt er niet heel veel van dus valt deze kist eigenlijk in de categorie semischaal.


    Hurricane.JPG

    Wat er al gebouwd was heb ik allemaal weer uit elkaar gehaald(wat makkelijk ging omdat de lijm zo goed als vergaan was) en heb alles weer gangbaar gemaakt(gerepareerd) zodat het weer bruikbaar is.

    Hurricane(1).JPG

    Hurricane (2).JPG

    Dus eerst maar het onderste gedeelte van het rompje in elkaar gezet alvorens uitgezocht te hebben waar elk onderdeeltje moest komen.
    Dit was best wel even puzzelen omdat bij deze bouwdoos GEEN bouwtekening zit.
    Alles wat waar moet zitten staat aangegeven op de onderdelen.

    Hurricane (3).JPG

    Het gedeelte achter de vleugel was best wel even uitzoeken om de rompspanten te positioneren zodat de romp door middel van de latjes een mooie vloeiende lijn krijgt zoals die moet zijn.
    Ook de beplanking aan de zijkant erop gemonteerd voordat de latjes erop worden gezet

    Hurricane (6).JPG

    daarna de bovenkant van het rompje opgebouwd.
    Ook dat moest even uitgezocht worden omdat een paar spantjes niet helemaal klopte voor een mooie vloeiende welving van de bovenkant achter de cockpit.
    Ook de bovenkant van beplanking voorzien .

    Hurricane (18).JPG

    De staartvlakken gemaakt en voorzien van profiel i.p.v dat het profielloos bleef(platte plank)
    Dit heb ik op de manier gedaan zoals in de beschrijving door Mike reeves geadviseerd wordt.

    Hurricane (8).JPG

    Hurricane (10).JPG

    Alle staartvlakken gemaakt en gemoneerd.
    Hurricane (20).JPG

    Dit is tot zover het resultaat van een kleine maand inspanning.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2022
  2. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Nog een paar foto'tjes van de bouw
    De hoogteroer aansturing komt in de romp.

    Hurricane (13).JPG

    Het luikje achter om op die manier bij de hoogteroer hevel te komen.
    Het luikje is iets groter dan bij de echte Hurricane.
    Dat heeft te maken dat ik wat makkelijker bij de montage van de staartwiel constructie kan komen.


    Hurricane (14).JPG

    Het hoogte en richtings roer zo goed als klaar.


    Hurricane (21).JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2022
    kvlasblom, aurectar, R Rodermond en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Mooi! Mick Reeves Hurricane, staat hier ook nog een (te) lang te wachten om afgebouwd te worden.
    Mocht je interesse hebben ik heb de bouwbeschrijving ingescand.
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb de bouwbeschrijving die erbij hoort.
    Wat ik geschreven heb is dat er GEEN BOUWTEKENING bij deze bouwdoos zit wat normaal is want alles staat op de onderdelen aangegeven waar wat moet komen en de bouw beschrijving is daar een leidraad in(met schetsjes dus geen exacte maatvoering) in welke volgorde er gebouwd dient te worden.

    Zo nu even verder zoals de aandrijving voor deze kist.
    Zoals voorgeschreven staat werd deze kist met een Merco(of een ander merk) 10cc gloeiplug motor gemotoriseerd maar er kan ook een wat sterkere motor op gemonteerd worden.
    Ik heb voor deze kist 3 kandidaten liggen n.m.l een Super tiger 23cc gloeiplug motor,een Kalt 22 cc Benzine motor en een OS MAX 20cc 4T motor.
    Moet nog even bekijken wat de beste optie is maar als het meezit gaat de Kalt erop omdat deze een prop met een diameter van 16" inch drieblad kan rond slingeren wat toch erg dicht in de buurt zit bij de diameter van de echte Hurry.
    Nadeel is dat zowiezo de Carburateur uit de motorkap steekt.
    Wat ik ook wil is dat de dummy uitlaat een echt werkende uitlaat wordt en dan komt eigenlijk de OS MAX 20cc 4T gezien de afmetingen om dat te realiseren erg sterk in beeld om die te monteren.

    De Kalt en de supertiger(de Os Max 20cc zit nog in een vliegtuig)

    Aandrijving Hurricane.JPG

    Ook heb ik alle onderdelen op papier gezet zodat ze nagemaakt kunnen worden(exacte maatvoering van de onderdelen dus geen schetsjes).

    onderdelen Hurricane.JPG

    onderdelen hurricane(1).JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2022
    jmk1, ramses, serge pot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ook het intrekbaar landings gestel (Spring air) is aanwezig maar heb 2 setjes dus moet even kijken welke het beste in de vleugel past.

    Retracs Huricane.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2022
    Bart83, Kjel Postema, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    ...Hans toevallig ben ik ook gestart met de bouw van deze kit!

    [​IMG]
     
    aurectar, Bart83, jmk1 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hé Panos,dat is leuk.
    Kunnen we elkaar een beetje in de gaten houden en van elkaar afkijken en/of leren hoe deze kist tot een goed einde te brengen.
    Ik zie al wat verschillen t.o.v het bouwen(de achterkant).
    Had je deze kit nog liggen of heb je hem van iemand over kunnen nemen?

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2022
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Blijft ook nog een favoriet van me .
     
  9. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Daarom heb ik alles op papier gezet zodat dit niet verloren gaat om zo'n kist te bouwen of voor reparatie.
    Wisten jullie dat deze kist ook voor lijn besturing geschikt is(staat op de doos).
    Dit kistje heeft een spanwijdte van iets meer dan 2mtr. en mag in principe niet meer dan 5kg wegen.

    Mvgr Hans
     
    serge pot en panos vinden dit leuk.
  10. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    Ja zeker Hans van elkaar afkijken en/of leren, je ben verder met bouwen ik heb een week geleden gestart, je heb meer ervaring ik hop ook met piepschuim vleugels, voor mij is de eerste keer! Ik heb deze bouwdoos op MP gevonden.
     
  11. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ok ,voor wat de piepschuim vleugels staat het naar mijn idee duidelijk in de beschrijving maar ik heb dit eerder gedaan.
    Moet nog eerst wat verder aan het rompje werken en daarna de vleugels die uiteraard ook met foto's in dit draadje worden geplaatst.

    Ik heb hem trouwens ook op MP gevonden


    Mvgr Hans
     
    panos vindt dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Realiseer je dan wel dat je bij 90 kmh en 21 m lijnlengte een lijntrek van ~3G voor de kiezen krijgt.
    Dat is bij een kunstvlucht model van 1m45 spanwijdte bij 1700 gram heel comfortabel je kunt recht over je hoofd vliegen zonder bang te zijn dat de boel naar binnen komt zeilen. Die kleine 5 kilo trek -in horizontale vlucht- houd ik nog wel gedurende een wedstrijdvlucht (een minuut of 6).
    Een kist van 5 kilo wordt al gauw een ander verhaal. :eek: Maar dat hebben ze er vast niet bij gezegd.... :rolleyes: ;)
    [​IMG]
    Figuur 13.
    [​IMG]
    Figuur 4,
    [​IMG]

    Zo... terug on topic :yes:
     
  13. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Mooie kisten,
    Heb zelf al veel zin gehad in de iets groteren versie met proskin vleugels en romp.
    Maar tegenwoordig met hun Brexit maakt het dat niet makkelijker op.
    Maar ben blij Julie alvast te kunnen volgen men de bouw. :thumbsup:
     
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Bruno,daar heb je gelijk in maar het staat op de doos.
    Ik moet er wel even bij vermelden dat de 5kg incl rc besturing is en dat deze toen der tijd(zo rond 1977) best wel zwaar was(de rc besturing)
    Als je de rc besturing eraf haalt en alle extra's dan denk ik dat deze kist zo'n 3,5 kg gaat wegen(of misschien nog wel minder).
    Ik denk ook dat er met dit soort kisten niet een volledig kunstvlucht programma gevlogen werd.
    Dit alles nuchter beredeneerd wat mij betreft.
    Nogmaals je hebt volkomen gelijk omdat ik op lijn besturing een leek ben en daar absoluut dus geen verstand van heb.

    Zo,nu weer terug naar de Hurricane!
    Nog even wat gedaan voor wat betreft de aansturing van het hoogte roer en dat is de aanstuurhevel.
    Ik wil deze in de romp hebben zitten en niet met een roer hoorntje buiten de romp.
    Een heveltje hard gesoldeerd op een verenstalen gebogen beugeltje dat in het hoogteroer wordt gezet(verzonken)
    Ik heb dit gedaan met een MINIFLAM die ik afgelopen zomer voor weinig heb kunnen overnemen en deze micro torch wordt vooral gebruikt door de goud en zilver SMID.
    Geweldig apparaat omdat het vlammetje erg klein en erg heet is n.m.l zo'n 2300 graden.

    stabilo aansturing Hurry.JPG

    S8300046.JPG


    stabilo aansturing Hurry(1).JPG

    S8300044.JPG
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2022
    Bart83, jmk1, Kjel Postema en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hey Hans, gaaf project :thumbsup:
    En ook gaaf weer, een werkende schaaluitlaat, net als toen op de Bücker!
    Qua motorisering zou ik persoonlijk voor de 20cc viertakt gaan ;)
    Ik blijf het volgen.

    Groeten, Ramses
    .
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zo was het ook zeker niet bedoeld! :beer:
    Meer als voorbeeld, omdat velen geen idee hebben van de krachten die er aan het werk zijn.
    Daardoor moet je bij zo'n kist je handvat met twee handen vasthouden en echt zware lijnen gebruiken. Geen F2B spul, dus.
    Vóór de vlucht altijd testen met 10 x het modelgewicht, in dit geval dus 35 kg (350N).
    En dat terwijl ik bij het getoonde model bij 17 kg al het idee krijg, voorover van mijn plek te worden getrokken....
    De Hurricane zou eerder een F4B (LB-schaal) model zijn, geen volbloed F2B kist.
    Maar je kunt dan wel detailleren to your hearts delight....:yes:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Vandaag weer een klein beetje kunnen doen.
    De servo's (Hitec 225mg)voor het hoogte en richtingsroer hebben een plekje gekregen achter het piloten plekje.
    Ook heb ik de schroefjes vervangen die bijgeleverd werden om de vleugelbevestiging (waar de nylon vleugelbouten in worden gedraaid) te monteren voor M3 boutjes met moertje.(veel beter dan die aggenebbes zelf tappertjes).

    Naast de servo'tjes wordt het ontvangertje geplaatst.

    S8300050.JPG

    S8300049.JPG
     
    Bruno van Hoek en jmk1 vinden dit leuk.
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Ramses,bedankt voor je support.
    Ja inderdaad net zoal bij de Bucker Student en werkende schaal uitlaat.
    De ruimte is er voor in de romp maar moet ook nog voor het lucht tankje voor het intrekbaar landings gestel een plekje zien creëren.
    Gaat goed komen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Trouwens iedereen bedankt voor hun support omtrent dit bouw project dat ze dit leuk vinden.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. panos

    panos

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Wateringen
    Mooi werk Hans. Dit is mijn progress tot nu met de bouw van mijn Hurri

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    aurectar, Bart83, jmk1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina