Bouwverslag Hawker Sea Fury 1/5.6 Jerry Bates

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door juwi, 16 mrt 2020.

  1. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Het moest er toch een keer van komen, in plaats van vooral rondneuzen nu een bouwverslag hier op het modelbouwforum. Na een paar kleinere kisten te hebben gebouwd wilde ik een grotere kist, het is de Hawker Sea Fury schaal 1/5.6 van Jerry Bates geworden.

    De 3-blads Jerry Bates tekeningen heb ik vorig jaar besteld by rc-europe. Ik heb niet gekozen voor de short kit, ik ga de onderdelen zelf maken. September vorig jaar ben ik gestart met de ribben van de vleugel en de fuselage delen. Hier is in het kort de stand van zaken.

    Neusdeel van fuselage:

    001 hawker sea fury fuse.jpg

    De rest van de ribben heb ik ook al gemaakt, ik zal het achterdeel van de romp eerst los bouwen van het voorste deel en daarna pas samenvoegen.

    En een stukje vleugelmiddenstuk droog passend in elkaar gezet:
    003 hawker sea fury vleugelmiddelstuk IMG_2293.JPG

    Van de ribben R2 heb ik het balsa van de wielkast laten zitten voor de stevigheid tijdens het bouwen van de vleugel. Deze delen ga ik pas verwijderen als de vleugelbovenkant is ingedekt.

    Ook de vleugel bouw ik eerst in delen vooraleer samen te voegen tot een complete vleugel uit een stuk met een span van 210cm.

    Het wordt een MLD versie, hieronder de 6-40 op HrMs Karel Doorman (18 Jan 1954):

    004 MLD sea fury 6-40 HrMs Karel Doorman.JPG

    En om een indruk te geven van het kleurschema:

    005 MLD sea fury kleurstelling.jpg

    Veel meer (bouw)fotos gaan volgen, met bovenstaande wil ik de spits afbijten.

    Clear skies, Jurgen
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Yessss!! Daar is ie! :thumbsup:
    Welkom clubgenoot met je eerste bouwverslag hier!
    Hoef niet te zeggen wat ik van een MLD Sea Fury vind denk ik... ;)
    Mooi werk zover en ook mooi en strak die eigengemaakte spanten, ribben, etc!
    Maar dat je erg mooi kan bouwen wist ik al van bijvoorbeeld je Tiger en Dornier.
    Uiteraard blijf ik dit zeer fraaie project volgen

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2020
    juwi, tjarko en Bart83 vinden dit leuk.
  3. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Mooi, ga ik volgen.
     
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Gaaf project! ga ik volgen :)

    Mvg,

    Bart
     
    curley vindt dit leuk.
  5. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
  6. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Bedankt voor het volgen!

    Zoals gezegd, ik ben het project begonnen met de vleugelribben, hieronder ribben R1 (center rib) en twee R2's. Die zijn uit 3mm balsa plankjes gesneden en nageschuurd. Ik heb de methode van "knippen-en-langs-de-knipranden-overtrekken-op-hout" gekozen.

    005 ribs and dihedral braces.JPG

    Op het plaatje hierboven zijn ook een stuk van de "rear dihedral brace" en "front dihedral brace" te zien, die moest ik hier nog zagen uit 3mm berkentriplex. Bovenin de foto zijn de uitgeknipte stukken van de "flap servo tray" en de "wing holddown reinforcement" stukken te zien, die gaan ook uit 3mm berkentriplex. Beide delen zullen overigens "gedubbeld" worden, dus twee gelijke 3mm delen op elkaar gelijmd.

    De rest van de vleugelribben heb ik ook klaarliggen. De 3mm berkenplaat waar ze op liggen is 50cm breed, de grootste en bovenste ribben steken uit! Dat wordt een leuk vleugeloppervlak.

    006 wing ribs.jpg

    Als voorbereiding op de samenbouw van het vleugelmiddenstuk heb ik eerst de 12mm vierkante balsa lat aan de onderzijde van de "front dihedral brace" gelijmd. Hetzelfde heb ik gedaan met de "rear dihedral brace", hier gaat een 10mm vierkante balsa lat op. Mijn idee was door dit eerst te doen, de "braces" nauwelijks meer buigen als ik de vleugelribben erop ga monteren.

    011 already glue balsa spar to front dihedral brace.JPG

    Spant F1 moest uit 6mm berkentriplex, die heb ik samengesteld uit twee op elkaar gelijmde 3mm F1 delen, gedubbeld dus. Het was eigenlijk de bedoeling om eerst het bovenste deel en dan het onderste deel (de A-delen) aan het bovenste deel van de fuselage te bouwen, maar ik vond het zonde om deze mooie stevige spanten in tweeen te delen. Verder leek het me handiger om het voorste en achterste fuselage deel los te bouwen vooraleer deze samen te voegen. Dat is het plan. Het voorste deel is gelukt, zie eerste post hierboven, nu nog het achterste deel.

    006 doubling F1.JPG

    Hoe maak ik die spanten? In plaatje hieronder spant F2, het binnenste deel waar de box komt is buiten de lijnen met een figuurzaag gezaagd, daarna haal ik er de vijl langs tot ik op de lijnen uitkom. Snijden of freezen is sneller en allicht (veel) strakker. Maar het werken met hout vind ik gewoon mooi om te doen en het kost me geen moeite om hiervoor geduld op te brengen.

    007 scratch build F2.JPG

    Het droog passen van net klaargemaakte onderdelen blijft leuk en is natuurlijk harstikke nuttig om te controleren of het gaat passen! In het plaatje hieronder heb ik een begin gemaakt met spant F3.

    009 dry fit F1 F2 FS1L FS1R.JPG

    Onderdelen van de box passen gemakkelijk uit restdelen van fuselage spanten. Als eieren zo groot, maar Pasen is het nog niet.

    010 FS2 FS3 from center parts other fuselage ribs.JPG

    Dat is het voor vandaag. Tot de volgende update.

    Clear skies, Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
    Bruno van Hoek, ramses, tjarko en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Wordt je kist niet erg zwaar met al die berken triplex spanten. Waarom geen populieren triplex voor de spanten die niet veel kracht hoeven te verduren.
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Het wordt een MLD versie, hieronder de 6-40 op HrMs Karel Doorman (18 Jan 1954):

    Mijn schoonvader is meegeweest op de KarelDoorman...de bofkont. Maar ik hoorde vooral werk onderdeks en zeeziek.. Zou toch fantastisch zijn om te zien zo,n Seafury van heeeel dichtbij..
     
    ramses vindt dit leuk.
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Hoi Jurgen, copieer je eerst de tekening voor uitknippen?
    Met 120 grams of 160 grams papier, wat dikker, is dat overtrekken nog makkelijker.
    Mooi werk, mis het een beetje. Laserkit besteld ..
     
  10. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Populieren triplex (lite ply) is volgens plan bedacht voor alle volledige spanten F5/5A t/m F9/9A. Hier ben ik van plan afgeweken en heb voor berkentriplex gekozen, zie onderstaand overzicht. De blauw gekleurde delen zijn volgens plan, bij de rood gekleurde delen ben ik van plan afgeweken. De gewichten van FS2 en FS3, bovenzijde en onderzijde van motorbox, en de FIREWALL heb ik geschat. Die ben ik vergeten te wegen vóór montage.

    012 overview main fuselage parts.JPG

    Afgezien van de conversie van inch naar mm, wat zou de gewichtsreductie zijn als ik de delen volgens plan in populierentriplex had uitgevoerd? Misschien de helft minder, alles bij elkaar zo'n 150g minder gewicht? Op een geschat totaalgewicht van 9kg is dat ongeveer 1.7%.

    Hieronder naast gewicht nog wat andere kengetallen van de Sea Fury in schaal 1:5.56 (om precies te zijn). Het gewicht zal tussen 18lbs en 24lbs uitkomen, dus tussen 8.2kg en 10.9kg. Ik hoop ondanks bovenstaande "zonde" toch nog aan de lage kant uit te komen, zo'n 9kg of minder.

    013 Spec scale model Hawker Sea Fury.jpg

    Clear skies, Jurgen
     
  11. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Is dat toeval of niet? Mijn oom heeft gediend bij de Marine (MLD) en is een tijd gestationeerd geweest op de HrMs Karel Doorman. Hij zat als vliegtuigonderhoudsmonteur bij Vliegsquadron 4 (VSQ4), zie foto hieronder uit 1962. Mijn oom staat roodomcirkeld.

    014 1962_3_Karel Doorman_Squadron 4 (VSQ4).jpg

    Achter het squadron zie je enkele toestellen van type Grumman S-2 Tracker waaraan hij onderhoud deed. Deze machines werden ingezet voor onderzeebootbestrijding. De Hawker Sea Fury was voor zijn tijd, die heeft hij (voor zover ik weet) niet meegemaakt.

    Het zit dus "in de familie", vandaar allicht mijn voorkeur voor MLD toestellen? Mijn Do J Wal wordt ook een MLD versie. Maar dat is een ander verhaal.

    Clear skies, Jurgen
     
    Bruno van Hoek, ramses en tjarko vinden dit leuk.
  12. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Ai ai! Dat is mijn tweede zonde, ik heb direct de originele tekening geknipt en gebruikt om over te trekken. :stout:

    Het papier was dik genoeg voor de dunne stiften die ik gebruik.

    Clear skies, Jurgen
     
    tjarko vindt dit leuk.
  13. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Nog een laatste stand van zaken, daarna ben ik "up-to-date". Bij de opbouw ben ik begonnen door de ribben op leading edge van het roer te zetten, zie foto hieronder. Ik heb steunblokjes gelijmd, verder zie je ook één van de drie balsa blokken waar straks een scharnierpen in gaat. "Onderaan" heb ik eerst een stukje balsa bekleding gelijmd dan de rest, het roer is breder dan een standaard 10cm balsa plank.

    015 rudder ribs glued on base.jpg

    Op volgende foto is één zijde bekleed en zie je mooi de contstructie van het roer. Het balsablok rechts is "rudder base", dat had ook uit (blauw) schuim gemaakt kunnen worden om gewicht te besparen. De andere zijkant ligt vooraan klaar om gelijmd te worden.

    016 one side skin on rudder.jpg

    Dan is de ruwbouw van het roer klaar en is het tijd om deze in vorm te brengen. Op foto hieronder heb ik de leading edge in vorm gevijld en geschuurd.

    017 rudder almost ready sanding.jpg
    En dan de voorbereidingen om de romp verder te bouwen. Eerst eens even de achterste spanten op de voorzijde droog passen, altijd leuk! Dat wordt een forse romplengte, moet er nog aan wennen.

    017 dry-fit fuselage parts.jpg

    Clear skies, Jurgen
     
    Bruno van Hoek, ramses, HansH en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Kleine update. Afgelopen dagen aan de slag met de horizontale stabilisator, deze moet eerst af voordat ik de fuselage ga samenbouwen. Volgens tekening is het de bedoeling om twee helften te bouwen en die dan op elkaar te lijmen.

    019 guide line on plan to build hor stab.jpg

    Eerst maar eens de ribben van de horizontale stabilisator uit 3mm balsa gemaakt, dat zijn bij elkaar zo'n 28 stukjes. Hieronder is een deel van de ribben te zien, een kwart is al gelijmd zoals zal blijken uit volgende foto's.

    020 stack of ribs for hor stab incl elevator.jpg

    Alvorens met bouwen te beginnen ben ik niet vergeten een stukje plastic folie over de tekening heen te leggen.

    021 boterhamzakje over de tekening gelegd.jpg

    En voordat je het weet heb je al een kwart van het geraamte klaar. Zoals te zien is heb ik twee extra 3x6mm balsa latjes erin gelegd, vond ik makkelijker om op te bouwen.

    022 one quarter of hor stab.jpg

    Dan de "valse" leading edge van horizontale stabilisator, die heb ik uit een 2.5mm balsa plankje 7mm breed gesneden.

    023 rib cap van 2.5mm balsa.jpg

    En de overgang tussen de ene en andere kwart helft met een zaagje "ingesneden" om een mooie overgang te krijgen zonder helemaal de lat door te zagen. Noemt men dat niet de "cracked rib" methode?

    024 cracked rib methode overgang ene andere helft rib cap.jpg

    En hier duidelijk de geknikte overgang te zien zonder dus de lat helemaal doormidden te hoeven zagen.

    025 cracked rib duidelijk te zien nu.jpg

    Dan is een kwart van de horizontale stabilisator bijna klaar om te worden bedekt. De trailing edge is van een 10x10mm balse lat.

    026 leading and trailing edge on one half-side hor stab.jpg

    Een beetje trimmen voordat ik de andere kwart helft aan dit stuk ga bouwen, eerst met een klein handschaafje dan met een schuurlat.

    027 trimming of trailing edge hor stab.jpg

    Zo, klaar met een kwart helft frame van horizontale stabilisator.

    Clear skies, Jurgen
     
    ramses, E.hof, tjarko en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Verder met de horizontale stabilisator. Eerst eens even twee stukje 1.5mm balsa tegen elkaar aanlijmen via de bekende methode: plakband aan ene kant, de plankje omdraaien en dan in de naad een beetje lijm laten lopen. De naad is bijna niet te zien, dus mooi gelukt vind ik zelf. Het voorste plankje heb ik met de nerf parallel aan leading edge gesneden.

    028 can you see the glue line.jpg

    Na het lijmen nog even de CA lijm naad vlakschuren met een schuurplankje, een must-have gereedschap. Overigens, het schuurpapier plak ik met dubbelzijde tape aan de Alu schuurlat vast. Is redelijk eenvoudig weer te verwijderen en vernieuwen.

    029 sanding flush after glue 2 sheets together.jpg

    Dan met houtlijm en veel naaldjes de 1.5mm sheet op het ene deel van het frame lijmen en vastzetten. Het plaatje hieronder is nadat de lijm zijn werk heeft gedaan en ik de naaldjes weer kan verwijderen. Je kan langs de randen nog wat meer gaatjes zien zitten.

    031 sharp needles to fix sheet to frame.jpg

    En nog even de binnenzijde laten zien. De beplanking zit strak tegen het frame aan en het zaakje is nog steeds kaarsrecht. Ook hiermee ben ik zeer tevreden.

    032 inside view still with needles.jpg

    Daarna heb ik de ander helft op gelijke manier gelijmd. Een plaatje hiervan zal ik in een volgende update posten. Hiermee is de ruwbouw van één helft van horizontale stabilisator, op wat schuren na, klaar. En daarna dus nog zo'n helft om het compleet te maken.

    Clear skies, Jurgen
     
    jan brilman, ramses, Bruno van Hoek en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    131
    Ziet er goed uit Jurgen, ga zo door!

    Heb je al bedacht wat voor een motor je erop gaat zetten?

    Groet Frans
     
  17. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Hoi Frans, leuk dat je meeleest!

    De motor, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb al gekeken naar D-power AL80-02 (170KV, 1024g), AXI 5345/18HD Gold Line V2 (171KV, 995g), Scorpion SII 5535 (190KV, 906g) en Turnigy Rotomax 1.6 (231KV, 849g). De ene motor is nogal wat duurder dan de andere, wat is wijsheid?

    Maar ik ben ook gecharmeerd van de twee gekoppelde motoren zoals Tjarko die voor zijn Spit heeft gemaakt! Deze opstelling is allicht zwaarder dan bovengenoemde opties, maar beloofd dan ook een kleine 5kW max power! Dat past wel op een schaalmodel van een toestel waarvan geclaimd wordt dat het het snelste proptoestel van zijn tijd was.

    De ESC zal wel een 150A versie worden met als hoofdvoeding twee in serie geplaatste 5s of 6s LiPo's, dus een 10s of 12s opstelling. Verder wil ik graag een schaalprop, in ieder geval vijf-blads, ik denk dat het een Ramoser vario-prop wordt met ongeveer 20" (50cm) diameter bladen. Spoed verwacht ik dan mooi optimaal te kunnen instellen.

    Een aantal combinaties heb ik met eCalc doorgerekend. Ik schat dat het totale gewicht van de aandrijving (prop-motor-ESC-LiPo's) een kleine 3kg zal bedragen.

    Clear skies, Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
    tjarko vindt dit leuk.
  18. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Nuenen
    Volgende stap, het bouwen van de tweede helft van horizontale stabilisator. Een close-up van het frame in plaatje hieronder. Ook deze helft gebouwd met twee 3x6mm balsa hulplatjes.

    033 close-up second frame half of hor stab.jpg

    False leading edge van 2.5mm balsa en trailing edge van 10x10mm balsa gelijmd op het basis frame. In onderstaand plaatje geprobeerd een totaalbeeld te geven, valt niet mee.

    034 second frame half of hor stab.jpg

    En zo komen straks de twee helften op elkaar, eerst nog de 1.5mm balsa beplanking op tweede helft lijmen. De twee frames lijnen prima uit, dat gaat goedkomen.

    035 dry-fitting the two halfs of hor stab.jpg

    Nog een ander aanzicht van de twee helften droog op elkaar, nu in de hand om een beetje schaal aan te geven.

    036 show casing the two frame halves in hand.jpg

    Ook alvast een begin gaan maken met de tipblokken. Elke tip wordt een sandwich van 2x15mm balsa delen met 1x0.8mm berkentriplex kern.

    037 tip centers and tip blocks of hor stab from plan.jpg

    Voor het samenlijmen moet ik niet vergeten de "hinge" blokken aan de binnenkanten in te lijmen. Verder is het misschien handig als ik ook al de leading edges op elk deel lijm. De tekening geeft aan dat de leading edges elk met (2x) balsa worden uitgevoerd, ik zou liever per edge vurenhout willen gebruiken uit één stuk. En allicht ook nog voor het verlijmen van de twee delen mooie overgangen tussen stabilisator en hoogteroeren maken van (dun) berkentriplex.

    Clear skies, Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2020
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Er is ook een 5345HD20 axi met 145 kv zag ik net, wellicht een mooie optie.
     
    juwi vindt dit leuk.
  20. Voodoo

    Voodoo

    Lid geworden:
    20 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Boerdonk
    Mooi Project Jurgen,

    Wat betreft het gewicht van de motor, hier zou ik me niet zoveel zorgen om maken, je hebt het gewicht voor in de neus hard genoeg nodig om het zwaartepunt goed te krijgen.
    ik ben zelf de 1:4,5 versie van de Bates Sea-Fury aan het bouwen en van de diverse bouwverslagen die je her en der kunt lezen, lopen al de bouwers daar tegen aan.

    Leuk om de bouw van je kist te volgen, ik ben zelf niet zo van de bouwverslagen.
    Succes!!

    Mario
     
    juwi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina