HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 7 aug 2007.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    klinkt interessant zo'n oude dubbeldekker.
    Ik heb even gekeken in mijn archief, maar niets kunnen vinden in 1982
    Kan het ook eerder of later geweest zijn?
    Was het een advertentie of een bouwbeschrijving?

    Groeten Willem
     
  2. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    He, ik krijg er weer zin in.........

    Heb dit topic weer eens helemaal doorgelezen en gekeken en het begon weer te kriebelen....

    Ahum.......ik bedoel natuurlijk het (weer eens) gaan bouwen van een HB1. :wink:
    Dit na een wat minder leuke periode wat modelvliegen betreft, maar dit terzijde.


    Enne Florian, natuurlijk suc6 met je nieuwe project.
    P.S. Ik vloog de mijne met een Saito 80, power zat, (zie ook eerder in dit draadje) dus een 14 cc benzine lijkt mij een goede keus.
    Bij ons op de club hebben er HB1's gevlogen met een Moki 10 cc, OS FS 90, super tigre 10 cc en een Saito FA 90.


    Jan
     
  3. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Ik lag een beetje achter hier op het forum.
    Welkom Florian,

    Dit ga ik natuurlijk ook volgen want tot heden is de hb-1 het mooist vliegende wat ik gebouwd heb. Daar bedoel ik mee dat je hem moet vliegen.
    Het enige nadeel maar ook weer het leuke wat ik ondervonden heb is dat je hem toch op snelheid moet houden.
    Zo niet dan valt die meteen over de vleugel omlaag.
    Dat is ook weer de reden dat ik er zo graag mee vlieg.

    Nu ik het erover heb moet ik maar eens een foto maken en plaatsen van het eindresultaat.
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Heej Jan;

    Leuk dat je de draad weer gaat oppakken!
    Ga je de standaard HB1 bouwen, of de vergrote versie?
    ( je had hier toch al tekeninhen voor klaar liggen? )

    gr, Nico
     
  5. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hallo Willem,

    De tekening van de AB-D2 is van Maart 82. Het kan zijn dat het model pas in de herfst van 82 of vroege voorjaar 83 in de HB gepubliceerd is. De ontwerper was Andre Bijker, en was ontworpen voor een FS60, spanwijdte ca 1.4 m, een (hele) vrije interpretatie van de Bristol Fighter.

    Die Grote HB-1 heb ik nu ook wat beter bekeken, en gezien het bouwen van een grote kist bijna even veel werk is als de standaard versie, lijkt me dat toch ook wel wat. Vliegt die grote net zo goed (of beter) dan de originele ? Bij ons op de club is de "F-schlepp" aardig in trek, en kan ik die grote daar ook nog voor (mis)gebruiken + een ZG38 is naar ik nu vastgesteld heb, een aardig koopje..

    Nouja, eerst maar eens mijn bed opzoeken..

    Groet,

    Florian
     
  6. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Mijn HB1 met een vleugelspan van 160 cm vliegt geweldig en heel soepel met een Saito .72 meer dan voldoende power. foto op pagina 17 alhier.
     
  7. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    zomaar een reactie

    ik zal ook weer eens een keertje posten in het draadje waar ik vanaf het begin bij betrokken ben geweest, maar een beetje uit het oog verloren was.

    De HB-1 is bij ons op de vereniging (MVC De Valken in Someren) al sinds mijn eerste lidmaatschapsjaren een zeer populair model geweest. Er hebben er bij ons behoorlijk veel rondgevlogen, logisch dus dat ik er ook mee besmet geraakt ben. Ik heb mijn besmetting door gegeven aan Arnold, en is wel erg leuk om te merken dat het virus steeds weer opduikt bij andere vliegers haha.

    Om antwoord te geven op de vraag van Florian Do, of de grote net zo goed vliegt als de gewone, het volgende verhaal:

    De grote HB-1 is (zover ik weet) bij ons op de club ontstaan. Een van de leden heeft de tekening van de gewone HB-1 genomen, deze in A4-tjes geknipt, onder het copieerapparaat gelegt en uitvergroot. Deze kist gebouwd, en gevlogen met een zenoah38.

    Van deze tekening heb ik toen weer een copie gekregen, en naast mijn gewone HB-1 ook een uitvergrootte versie gebouwd.
    Toen ik een keer thuis zat met een gebroken voetje, heb ik beide modellen uit verveling maar eens in autoCAD getekend. En die tekeningen zijn behoorlijk verspreid geraakt in de loop der jaren.
    En ja, deze grote broer vliegt zeker net zo goed, maar eigenlijk nog beter als de orginele. De eerste uitvergrootte versie vliegt nog steeds rond bij ons op de club zelfs.

    Ik wens ieder nog succes met de bouw van hun HB-1, en degene die hem al gebouwd hebben, veel vliegplezier ervan. Ik ga nu proberen dit draadje weer eens te volgen.
     
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De AB-D2 staat op de voorpagina van de HB september 1983
    In het blad staat een 4 pagina lang verslag.
    Helaas wil mijn scanner even niet werken (ik heb er nu 2 en allebei staken ze!).

    Wat betreft het formaat van een kist, ik heb zelf ervaren dat hoe groter de kist hoe makkelijker hij vliegt.
    Een grote kist is beter zichtbaar in de lucht en minder gevoelig voor windvlagen.
    Vorige maand heb ik met mijn Lazy Ace op floats gevlogen in Zeumeren, en ik heb zelf ervaren dat bij lastig weer een onervaren vlieger als ikzelf met een grote kist minder problemen heeft als ervaren vliegers met kleinere kisten.
    Nadelen van een grote kist zijn vooral het transport en het feit dat je bij windstil weer een wat langere start en landingsbaan nodig hebt.
    Maar ik kies voor mijn volgende project weer een kist van boven de 5 kilo!

    Groeten Willem
     
  9. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hallo willem, heel erg mooi dat je die HB nog hebt! Zou het erg op prijs stellen als je weer iets om te scannen hebt, het artikel eens op kon sturen per mail. Heeft helemaal geen haast!

    Die Grote HB-1 word steeds aantrekkelijker! Bedankt voor je achtergrondinfo Paul! Ik heb plaats zat in mijn Astra station, we hebben een veld van minstens 200 meter en de vleugel kan ik ook deelbaar maken met een Alu buis.. Ik stuur de tekening maar even naar een plotservice, dan krijg ik een indruk van het verschil in grootte..

    Prettig weekend en tot schrijfs als ik besloten heb..

    Groet,

    Florian
     
  10. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Hier kan ik het niet helemaal mee eens zijn.
    Met mijn HB1 kan ik juist heerlijk langzaam vliegen, en binnen komen voor de landing.
    Nog nooit gehad dat ie over één vleugel weg viel.
    Heerlijke kist om lekker ontspannen mee te vliegen (wat ik de laatste jaren te weinig doe, de laatste keer op de old-timer fly-in in Tiel)

    gr, Nico
     
  12. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    ik kan er helaas niks anders van maken.
    het kan erook aan liggen denk ik dan maar als leek.Dat die van mij maar een span van 1 meter 20 heeft.

    maar al met al vlieg ik hem met heel veel plezer.
     
  13. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hi,

    Dat wegvallen over een vleugel snap ik niet zo. Juist dat zou de HB-1 niet moeten doen volgens het originele artikel in de HB. Ze hadden het daar zelfs over het op lage snelheid met flaps laag over te vliegen.. niet erg raadzaam als die opeens weg zou vallen over een vleugel.

    Een kleinere spanwijdte, en daarmee tipkoorde, kan natuurlijk wel zorgen voor vervroegde overtrek van de vleugeltips (lager Reynoldsgetal voor de aerodynamici onder ons). Over verkeerd gebouwde vleugels met positieve tipverdraaing heb ik het maar niet, ik ga ervan uit dat iedereen zijn vleugels goed recht gebouwd heeft..

    Zo, De plot van de tekening van de Big HB is besteld :)

    Groet,

    Florian
     
  14. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Geweldig Florian, een Big HB-1. :yes:

    (Staat ergens ook nog op mijn verlanglijstje)

    Over dat wegvallen moeten we ook niet te dramatisch gaan doen want een HB-1 vliegt zeer stabiel en ook langzaam.

    Het probleem zit in meer in de laatse fase van de vlucht, dan moet je (zoals bij veel kistjes) mooi op koers blijven. Een te grote stuurbeweging met de rolroeren zorgt dan voor wegvallen. Tenslotte zijn de tipkoorde een stuk smaller.

    Doordat hij zo mooi en langzaam vliegt worden we soms wat overmoedig.;)

    Succ6
     
  15. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Mooi verwoord Arnold
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    @ florian;
    Hoe groot gaat je big HB1 worden? Mischien een zg20 anders een optie voor de originele van 1.80?
    Ik heb ook ooit plannen gehad voor een 1.5x vergrootte versie, dus 2.7m span.
    (een HB 1 1/2 dus) ;-)
    Is alleen bij plannen gebleven.......

    @ arnold;
    Idd, prima omschreven!
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2010
  17. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    At Nico:

    Zo groot wordt-ie:

    Model : HB-1
    Spanwijdte: 2250mm
    Lengte: 1644mm
    gewicht: 5000-6000 gram
    Vleugelopp. : 73 DM2
    Motor 20-30cc methanol of 22-38cc benzine

    :banana:

    Ik kan er natuurlijk een ZG26, DLE30 of ZG38 op zetten, daar ben ik nog niet zo uit. Wél wil ik er nog enigszins mee kunnen slepen, dus een ZG38 lijkt me wel wat.

    Het eerste probleempje: Heb de DXF weer teruggekregen van de plotservice, ik moest een PDF sturen op het juiste papierformaat. Kan iemand vanuit de DXF tekening PDF´s aanmaken, met een HP designjet 1050C driver ?

    Het CADprogramma op mijn mac (Draftsight beta) print helaas alleen maar de helft van de tekening, waarschijnlijk omdat dat een beta is.. Weet iemand als alternatief een goed PC programma dat het PDF plotten op zich kan nemen ?

    Bedankt alvast!

    Groeten,

    Florian
     
  18. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Zo, heb uiteindelijk toch een DXF -> PDF converter gevonden.. de Big HB-1 tekening is onderweg. :)

    Groet,

    Florian
     
  19. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ik heb mijn HB1 van 180 cm vleugelspan (ribbenvleugel) gevlogen met een OS.46 was net genoeg om mooi te kunnen vliegen, nu staat er een Saito .72 op en heb ik meer dan genoeg power is al na 5 meter los van de grond bij volgas en vliegt perfect en stabiel.
     
  20. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hallo,

    De tekening is gisteren aangekomen, die grote wordt het definitief!

    De volgende dagen ga ik er eerst maar een ribbenvleugel voor tekenen, en ben daar al een beetje aan begonnen.

    Dit wordt een leuk projekt!!

    Groet,

    Florian
     

Deel Deze Pagina