HB FP draait naar links (ondanks afstellen)

Hallo medevliegers,

ik heb onlangs een Honey Bee FP aangeschaft en na veel oefenen gaat het vliegen redelijk geoed, ik heb nog wel een euveltje. De heli draait steeds linksom , de trimmerknop staat al helemaal naar rechts en tijdens de vlucht moet ik continue bijsturen. Ook draait de heli erg langzaam naar rechts tijdens het vliegen. De stick staat dan helemaal in de hoek maar weinig sjoege. Ik heb de 'gain' van de controller al helemaal naar min gedraaid maar helaas mocht dat niet baten.

Wie weet wat het euvel zou kunnen zijn?

Groeten,

Remo

Je moet niet de gain maar de proportional hebben. Deze stelt eigenlijk de verhouding (proportie) in tussen de hoofd- en staartmotor. LET OP: als je draait aan de proportional (of de gain) dan moet je de accu opnieuw verbinden met de ontvanger om de instellingen geldig te maken.

De gain is trouwens voor de gyro en bepaalt hoe sterk hij moet reageren op afwijkingen van de staart. Als je staart langzaam heen en weer gaat dan staat hij te 'slap' en moet je hem richting de plus draaien. Als je staart zenuwachtig heen en weer trilt staat hij de 'sterk' en moet je hem naar de min draaien.

Groet, Joost

Dat van die accu losmaken wist ik nog niet, ik ga het vanavond gelijk proberen, nogmaals dank !

Remo

Nou hij doet het weer prima! Dat van het ontkoppelen van de accu voordat de proportional ingesteld heeft duidelijk geholpen, ik dacht dat dat niet hoefde en nadat ik aan de gyro had 'geschroefd' had dat weinig tot geen resultaat. Ik merk wel dat als de accu wat leger raakt ik de trim wel iets moet bijstellen. Kan het kloppen dat je de porp. verstelling vaak moet uitvoeren of is dat eenmaal instellen en dan de rest met de trimmers? Toen ik de heli uit de doos had draaide ie niet zo naar links namelijk.

Ik heb de HBFP nu een tweetal weken en probeer elke dag een 20min. te vliegen zowel buiten in de tuin als binnen. Het hooveren gaat nu prima maar met de neus naar me toe gericht is nog knap moeilijk maar zal dat nog wat moeten oefenen met simmen. Maar goed, twee weken terug kon ik dat ding nog niet eens van de grond krijgen dus heb best veel vooruitgang geboekt. Volgende stap is langere stukken vliegen buiten op het grasveld. Moet wel zeggen dat de heli zeer stevig gebouwd is want heb nog maar een paar onderdelen moeten vervangen. Die exta accu is wel fijn, kan dan vrij lang vliegen en zo meer ervaring opdoen. Hij is wel gevoelig voor wind, ik vermoed dat het beter is bij windstilte te vliegen.

Groeten,

Remo

Laatst bewerkt:
fixedpitch heeft nou eenmaal moeite met de wind. Kan niet genoeg lift leveren soms.
En ja als je LiPo vermogen zakt zal je tailrotor snelheid wat afnemen, vandaar het hertrimmen tijdens het vliegen.

Ja, als je alleen nog maar hoovert dan is de FP heel instabiel. Maar zodra je voorwaarts gaat vliegen zul je zien dat je veel minder last van de wind hebt. De Honeybee FP is namelijk een hele fijne heli bij voorwaarts vliegen. Hoe harder hoe beter :)

Ik heb de heli nu een week of twee en het hooveren is geen probleem meer, ik kan nu een minuut in de lucht blijven en dat in de woonkamer. Voor een beginneling net verkeerd dacht ik zo :) Heb ook al in de tuin gevlogen en dat gaat ook wel ok. Vind het wel moeilijk om verder weg te vliegen en met de helineus naar me toe omdat je dan in spiegelbeeld moet denken bij sturen tevens is het pittig om de heli op verre afstand te kunnen blijven volgen. De kap heb ik er immiddels afgehaald want die was snel stuk. Komend weekend ga ik op een grasveld de langere trajecten oefenen en trachten bochtjes vliegen. Met gras als ondergrond verwacht ik bij een eventuele crash niet te al veel schade. Die 2de accu is wel een goeie keus geweest, extra lang vliegen!

grtz,

Remo

De heli is weer gaan tollen...kon hem ook niet meer afstellen met de prop.instelling van de 4#1 ontvanger. Ik heb daarom maar een nieuwe tailmotor besteld en wat blijkt, hij doet het weer prefect! Blijkbaar waren de spoeltjes verbrand oid. De prop. kan ik nu ook weer prima instellen. Probleem eindelijk opgelost, vliegen gaat ook steeds beter trouwens. Superleuk dat helivliegen :)

Back