HBK3 tail probleem: draait rondjes (met filmpje)

Hallo,

Misschien zeggen beelden meer dan woorden, dus hier alvast het filmpje:

k5IOTpeaz5w[/media] - hbk3

1,5 maand terug een kleine crash in de tuin gehad, sindsdien niet meer gevlogen. Moesten wat nieuwe onderdelen in de kop, voor de rest was hij vrij goed uit de crash gekomen.
Heb ik eindelijk nieuwe rotorbladen, bouw ik alles weer op, doet hij het niet! Ik heb een andere servo op de tail gedaan, en nu lijkt het net of vliegt hij niet meer. Ik heb ook van servo gewisseld aan de achterkant om te kijken waar het aan ligt, maar hij draait rondjes met iedere servo.

Ik draai aan iedere knop om te kijken of het invloed heeft, maar niets helpt. Als ik hem op laag touren laat draaien doet hij het, maar zodra ik los wil komen en dus meer gas geef gaat hij direct naar 1 kant draaien. Als ik dan tegen stuur, gaat hij de andere kant op tollen! Geen touw aan vast te knopen dus.

De tail servo slaat steeds naar één klant maximaal uit :) Als ik hem dan afstel door bijvoorbeeld de positie van de tail servo te veranderen, helpt het geen moer.

Ik snap er niets meer van en heb er zo niet echt veel zin meer in.

Ik hoop dat iemand ziet of weet wat er aan de hand is. Als er meer videomateriaal nodig is, zeg het maar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je zeker dat de staartrotorbladen wel op de juiste manier zijn gemonteerd. Kan het niet goed zien op het flimpje
Groeten
Martin

Je servo staat in ieder geval totaal niet goed afgesteld, dat is in ieder geval duidelijk. Hij heeft niet dezelfde uitslag naar beide kanten.

Je tail blades moeten vlak staan (dus geen pitch in positieve of negatieve richting), wanneer de servo óók in het midden staat.

Kortom, servo arm (dus echt wat op de servo zelf dus draait op een tandwiel losschroeven) en servo stang los halen.

Servo in z'n neutraal stand zetten, dus heli aanzetten en vervolgens beetje sturen met je roer. Als je rond het midden stuurt, zul je kunnen zien wanneer het servo tandwieltje in z'n neutrale stand staat.

Vervolgens moet je dan de servo arm er weer op zetten, servo stang eventueel verlengen of verkorten zodat in de neutraal-stand de lengte precies klopt.

Wederom, bij de servo arm in het midden van de servo (loodrecht naar beneden dus), moet de servo stang zodanig lang zijn, dat de staart bladen 0 graden pitch hebben. In die stand moet de heli natuurlijk niet ronddraaien.

Ohja, zorg dat je bij het afstellen je zender trims van je staart weer in het midden hebt staan.

(Verder zou ik nog wel eens willen zien wat er op het staart stuk zelf zo al allemaal gebeurd (bij gas en roer bewegingen), want het lijkt er een klein beetje op alsof daar ook misschien iets krom is.)

Succes!

Laatst bewerkt:
Nou ik heb dus alles gedaan. De servo in het midden gezet, het armpje wat daarop zit ook. Tegelijkertijd is de pitch van de tail 0 graden. Te zien op de volgende film:

s7wrsR7DUYM[/media] - M4H00409.MP4

Daarna heb ik hem aangezet, wat je dus ziet is dat zodra er een beetje gas op komt, de heli (tail servo) naar 1 kant trekt. Met de close up zet ik hem af en toe in het midden, maar als ik dan weer gas geef trekt hij weer naar 1 kant waardoor de heli zonder mijn toedoen gaat draaien.. Te zien op de volgende film:

88huYgp4104[/media] - M4H00410.MP4

Ik snap et niet :/ En ik baal als n stekker want ik had net nieuwe bladen en een cameraatje op de tail gezet..

PS: Wat ik wel merkte is toen ik deze blauwe servo op de voorkant van de heli zette (dus een servo omwisselde), deze blauwe servo de andere kant op sloeg. Dus het is net alsof het armpje naar de andere kant is ingesteld.
Dit is met de tail makkelijk te corrigeren door op de zender het knopje om te wisselen van REV - NORM. Ik weet (en denk) niet dat dit er iets te maken mee heeft. Hij draait uit zichzelf naar 1 kant..

Volgens mij moet je gyro op REV staan i.p.v. Normaal, Want ik zie in het filmpje dat je gyro de staart de verkeerde kant op corrigeerd !

Probleem opgelost!!!! Echt bedankt voor de reacties! Nu even de accu opladen en ik kan weer vliegen :)

Alleen hij wobbelt nu:

633GzVTOUw4[/media] - M4H00411.MP4

Kan dit komen omdat ik de camera op de staartvin gemonteerd heb? Of moet ik de heli weer even afstellen op de nieuwe onderdelen (o.a. carbon main blades).

Groeten Dimitri

Volgens mij, moet je de servo van de rudder (blauwe servo) op reverse zetten. Het was te zien in de eerste video.
Zo moet je doen, als je de stick naar links beweegt, dan moet de tail slider naar rechts bewegen en omgekeerd.
Dat is het aller eerste die je moet afstellen, daarna de gyro richting afstellen.
Dit moet je als volgt doen. Als je de tailboon naar je toe beweegt, dan moet de tail slider van je af beweegt, en omgekeerde.
Als dit niet het geval is , dan moet je de gyro op reverse zetten.
Succes

Volgens mij, moet je de servo van de rudder (blauwe servo) op reverse zetten. Het was te zien in de eerste video.
Zo moet je doen, als je de stick naar links beweegt, dan moet de tail slider naar rechts bewegen en omgekeerd.
Dat is het aller eerste die je moet afstellen, daarna de gyro richting afstellen.
Dit moet je als volgt doen. Als je de tailboon naar je toe beweegt, dan moet de tail slider van je af beweegt, en omgekeerde.
Als dit niet het geval is , dan moet je de gyro op reverse zetten.
Succes

Ja idd, door de gyro op rev te zetten is het probleem opgelost zoals ik hierboven vermeld. Alleen heb ik nu een ander klein probleempje zoals hierboven te lezen is

Nou ik heb dus alles gedaan. De servo in het midden gezet, het armpje wat daarop zit ook. Tegelijkertijd is de pitch van de tail 0 graden. Te zien op de volgende film:

[URL="
- M4H00409.MP4[/URL]

Daarna heb ik hem aangezet, wat je dus ziet is dat zodra er een beetje gas op komt, de heli (tail servo) naar 1 kant trekt. Met de close up zet ik hem af en toe in het midden, maar als ik dan weer gas geef trekt hij weer naar 1 kant waardoor de heli zonder mijn toedoen gaat draaien.. Te zien op de volgende film:

[URL="
- M4H00410.MP4[/URL]

Ik snap et niet :/ En ik baal als n stekker want ik had net nieuwe bladen en een cameraatje op de tail gezet..

Dat wegtrekken is mogelijk de gyro die niet strak genoeg staat (meer gain gyro op je zender dus). Echter, het beste kun je dit zien wanneer je hem eerst iets corrigeert met de trims op je zender om vervolgens in de lucht te zien hoe de heli reageert.

PS: Wat ik wel merkte is toen ik deze blauwe servo op de voorkant van de heli zette (dus een servo omwisselde), deze blauwe servo de andere kant op sloeg. Dus het is net alsof het armpje naar de andere kant is ingesteld.
Dit is met de tail makkelijk te corrigeren door op de zender het knopje om te wisselen van REV - NORM. Ik weet (en denk) niet dat dit er iets te maken mee heeft. Hij draait uit zichzelf naar 1 kant..
Je moet op de staart servo (!) zelf de reverse aanzetten, niet op de zender.

Voor wat betreft die wobble, volgens mij heb je last van slechte blade tracking van die nieuwe bladen inderdaad!! Behoeft absoluut verdere afstelling.

Die camera op de straat zal het probleem niet zijn. Ohja, de hoofdas van de rotor bladen is niet krom, dacht ik eerst wel te zien.

Dimis,.

Je gyro corrigeerd nu goed toch?! Is ook verklaarbaar aangezien je zelf al zei dat van deze servo het armpje de andere kant op gaat (kan per merk verschillen), dus dat betekend channel reverse in de zender EN op de Gyro.. dus dat is nu ok. Het hoger zetten van je gain kan je altijd nog later proberen, maar is absoluut niet het probleem van je wobbel of het draaien van de staart.

Betreft de wobbel,.. het zou zeker wel de camera op de staart (en niet die op de straat Quasti ;)!) kunnen zijn! Je heli moet namelijk in balans zijn (gewicht voor en achter je hoofdas) om goed te kunnen vliegen. Dit kan je testen door je heli aan de flybar-paddlestang op te tillen en vervolgens moet je heli helemaal horizontaal blijven. Een camera op de staart van zo'n kleine helicopter is VEEEEL te zwaar en betekend dat je dus continu naar voren moet sturen om hem in de lucht te houden.

Dus,.. Camera eraf (of onder het landing gestel). en vliegen met dat ding:cool:

Gr,

Nick

Het hoger zetten van je gain kan je altijd nog later proberen, maar is absoluut niet het probleem van je wobbel of het draaien van de staart.

Dat kan, maar is wel waarschijnlijk als alles verder gewoon klopt hoor.

Betreft de wobbel,.. het zou zeker wel de camera op de staart (en niet die op de straat Quasti ;)!) kunnen zijn! Je heli moet namelijk in balans zijn (gewicht voor en achter je hoofdas) om goed te kunnen vliegen. Dit kan je testen door je heli aan de flybar-paddlestang op te tillen en vervolgens moet je heli helemaal horizontaal blijven. Een camera op de staart van zo'n kleine helicopter is VEEEEL te zwaar en betekend dat je dus continu naar voren moet sturen om hem in de lucht te houden.
Ja, op de staart hahahah. Maar ik weet zeker dat dát het niet is, want ik heb ook wel eens gevlogen met zo'n keychain camera op verschillende plaatsen op de heli.

Dat ding weegt nog geen 20gr en heeft zeker op die manier praktisch geen luchtweerstand en invloed. Sterker nog, iets meer drag op de staart komt het vlieggedrag eerder ten goede, tenzij je er een baksteen op plakt.

Ik ben het wel met je eens dat tussen het landingsgestel een betere plaats is, maar ik betwijfel of die camera de boosdoener is.

Ik denk dat niet goed trackende bladen echt een 10x grotere invloed hebben, zeker ook omdat die heli dat gewicht met zeer groot gemak kan tillen.

Dat kan, maar is wel waarschijnlijk als alles verder gewoon klopt hoor..

Mee eens,. maar dat bedoelde ik dus ook met "later proberen"!

Dat ding weegt nog geen 20gr en heeft zeker op die manier praktisch geen luchtweerstand en invloed. Sterker nog, iets meer drag op de staart komt het vlieggedrag eerder ten goede, tenzij je er een baksteen op plakt.

Totaal niet mee eens! 20 gr. kan hij wel makkelijk "tillen", maar gemonteerd op ongeveer 30cm uit het midden geplaatst achterop een heli van nog geen 400 gram heeft zeker wel nadelige gevolgen voor het vlieggedrag! Ik heb zelf een Trex-600 van bijna 3 kilo en zelfs dan zou ik niet eens 20 gram extra op mijn staart willen hebben! Waarom denk je anders dat ze de staart servo (van maar 9 gram) zo dicht bij de romp plaatsen en niet gewoon lekker direct bij de hekrotor met een servo verleng-kabeltje ? En waarom zou drag op de staart beter zijn?

Ik denk dat niet goed trackende bladen echt een 10x grotere invloed hebben, zeker ook omdat die heli dat gewicht met zeer groot gemak kan tillen.

De blades moeten inderdaad goed tracken. Maar ik ga er ook wel een klein beetje vanuit dat hij bij het bouwen alles wel een beetje redelijk afgesteld hebt. en je krijgt dan ook niet het effect wat ik zie op je filmpje.

Maar goed,.. om tot slot een beetje positief af te sluiten;)
Aldoende leert men, dus gewoon blijven proberen, sleutellen en vliegen!
En hopelijk heb je straks een perfect vliegende heli !

Gr, Nick

Laatst bewerkt:
hoi Dimis,

De Camera op de staart is niet erg, dat mag echt geen wobbel veroorzaken, eerder dat de heli uit balans is en je naar voren moet trimmen, dus dat is het niet.

Een wobbel zoals jij die hebt word veroorzaakt door onbalans in de rotorkop. Dus je moet kijken naar je bladen, featheringsshaft, demper rubbers, en de ringetjes die je tussen de rubersen bladhouders hebt zitten.

Je hebt een flinke wobbel dus zou ik eerst de hoofrotor bladen in balans brengen. Bladen eraf, d.m.v een boutje aan elkaar draaien, dan balanceren op 2 glazen ofzo, je kunt nu zien of er 1 blad zwaarder is dan een ander, door middel van plakband op de tips kun je dit uitbalanceren. dan kun ej weer proberen, heb je nu bladspoor wat je er niet uitkunt krijgen dan is je featheringshaft krom.
Andere shaftproberen, dan kun je gelijk de rubbers controleren.

Een laatste mogelijkheid is ook nog dat je a: de bladen te strak in de bladhouders hebt, en b: te laag toerental, daardoor kunnen de bladen niet recht gaan staan door de centrifugale krachten en krijg je ook onbalans.

Probeer het eens.

remon

Totaal niet mee eens! 20 gr. kan hij wel makkelijk "tillen", maar gemonteerd op ongeveer 30cm uit het midden geplaatst achterop een heli van nog geen 400 gram heeft zeker wel nadelige gevolgen voor het vlieggedrag! Ik heb zelf een Trex-600 van bijna 3 kilo en zelfs dan zou ik niet eens 20 gram extra op mijn staart willen hebben! Waarom denk je anders dat ze de staart servo (van maar 9 gram) zo dicht bij de romp plaatsen en niet gewoon lekker direct bij de hekrotor met een servo verleng-kabeltje ? En waarom zou drag op de staart beter zijn?

Die staartservo zit vooral dichtbij de romp omdat het onzinnig is de servo bijv. midden op de staart te zetten en qua aansturing werkt het beter met een lange servo stang over de lengte van de staart. Ook is bij een crash de servo (lees: electronica in z'n algemeen eigenlijk) wat beter beschermd als het dichter bij de romp geplaatst is.

Het is overigens niet zo dat het niet anders zou kunnen, maar dit is nu eenmaal de optimale plaats zo blijkt uit praktijk. Natuurlijk moet je rekening houden met het evenwicht van de helicopter, maar dat kun je echt wel wegtrimmen. Kortom, ik beweer niet dat er géén invloed bestaat, maar ik beweer wel dat het uiteindelijk niet uit moet maken.

Drag op de staart is overigens beter, omdat het de stabiliteit ten goede komt. Ja, dat lijkt misschien tegenstrijdig, maar feit is dat de stabilizer verticale en horizontale fins nauwelijks significante invloed hebben. Een hard ronddraaiende staart zorgt voor meer stabiliteit dan zo'n fin.

Echter iets meer drag op de staart zal dan zorgen dat de heli nog iets beter vliegt in voorwaartse vlucht.

Overigens weet ik dat zo'n camera op de staart in principe niet uit maakt, want ik heb min of meer exact hetzelfde gedaan. Ik ken zelfs mensen die een cameraboom gebouwd hebben om zodoende áchter de heli de camera te kunnen bevestigen op een zo mogelijk nog verdere afstand van het middelste zwaartepunt. Wat extra gewicht in de neus van de heli en het ding vliegt gewoon perfect hoor.

Daarnaast is het buitengewoon eenvoudig die camera er even af te halen, om vervolgens te kijken of het probleem nog steeds bestaat.

Ik denk dan ook echt dat het iets anders is.

Hey hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden! Stel ik erg op prijs.

Ik heb alles even uitgeprobeerd, ook een volle accu overigens. Want ik merk wel dat als ik met een accu vlieg die bijna op is de heli niet stevig meer vliegt.

Dus alles afgesteld en opgeladen (1 heli blad had 5 graden afwijking, de andere stond mooi op 0 graden).. Ik heb gevlogen met de camera op de staartvin en ik merkte geen wobbel meer. Dit kwam volgens mijn mening dus door de niet goed afgestelde kop (en een flybar die niet meer recht was, nieuwe op gezet dus).

Toen ik het filmpje terug keek trilde de camera ENORM, dus deze heb ik op een creatieve manier met een lego blokje en wat schuimrubbertjes aan de staartbuis vastgemaakt te zien op de volgende foto's:

2a9b3n7.jpg

ivluaa.jpg

29en487.jpg

Hij vliegt nu supergoed en ik ben heel blij dat alles weer werkt :)

Laatst bewerkt:
Back