HBM Airbrush compressor

Beste spuiters,

Ik wil voor bij mij Paasche H een compressor kopen en kom wat prijs betreft steeds op de compressoren van HBM uit. Na wat zoekwerk op internet lijkt het erop dat deze gelijk zijn aan de compressoren van het Chinese Fengda, vergelijk maar eens:
SUPERACTIE !! HBM AS-18A Airbrush Compressor
Mini air compressor

Nu weet ik natuurlijk nog niet of dit een goede keus is maar het geeft weer wat meer aanknopingspunten.
Ik denk over dit model zonder luchttank omdat ik deze dan kan combineren met een drukvat wat ik nog heb liggen. Maar misschien maak ik het mezelf makkelijk en neem ik de AS 188a die al een drukvat heeft. Het gaat om incidenteel gebruik, aanschaffen ver voorbij de 100 euro ga ik niet doen.

Er zijn eerder wat reacties geweest over de HBM compressoren, maar het zijn meestal vermoedens en weinig ervaringen uit de eerste hand. Kan iemand wat vertellen over eigen ervaringen met deze compressoren?

Alvast bedankt!

Wout Moerman

Heb zelf ook een chinees gehad,na 3 jaar intensief gebruik was het einde daar.
Dus als je hem af en gebruik is het zeker een goede betaalbare keuze,zelf heb ik nu een sil-air en natuurlijk merk je dan het verschil maar daar is de prijs ook naar.
Voor nu en dan wat airbrush werk is het een goede keuze.

Mvg,Karel.

Ik wil voor bij mij Paasche H

"mij" :confused:

bedoel je soms "mijn" ?

Heb gekeken naar die paasche h, dat is een hele kleine spuit en die compressor zal zeker voldoende capaciteit hebben.

Ik zie in de beschrijving van HBM staan dat die aan gaat bij 2,8 bar en stopt op 4 bar.
Ik neem aan dat er dan een kleine tank onder zit.
Wat ze dan nog willen regelen met "Instelbare werkdruk van 0,2 - 6 Bar. " volg ik niet helemaal.
In theorie zou je spuitluchtdruk kunnen aftappen van 0.2 tot 4 bar.

Echter zou je veel druk willen afnemen, dan heb je geen stabiele drukken boven de 2.8.
Hij start pas weer bij 2.8. . . .
Maar voor spuitwerk als dat van jou lijkt me dit wel bruikbaar.

Voor elke zuiger compressor (in dit formaat) geldt wel 2 minuten aan, dan ook 2 minuten uit en dan pas weer aan.
(inschakelduur 50%)

Karel,
Dank je voor je snelle reactie! Hier kan ik wat mee, 3 jaar intensief gebruik komt overeen met de rest van mijn leven met mijn gebruik.

Baggeraar, ja dat moest "mijn" zijn. Er zit geen tank onder maar door die afslag is hij wel heel geschikt om met een tank te combineren. Ik heb begrepen dat je de afslag kan uitschakellen en dan tot 6 bar kan komen, maar dat is voor mij echt niet nodig. De Paasche lust wel wat lucht maar als de compressor 15 lpm bij 2 bar kan leveren is dat in orde.

Nog meer reacties? Laat maar komen!

Lijkt het wel op, maar waar laat hij dan de lucht als je het spuitpistool dicht doet.
Mogelijk dat de "tank" maar zo groot is als een koffiebeker.
Er moet ergens een beetje buffer zitten.
Geeft niet hoe of wat, maakt niet uit.
Het lijkt me bruikbaar.

Je hebt natuurlijk altijd volume in leidingen, drukregulator, cilinderkop, etc. Misschien dat dat al voldoende is.

De vraag is , wat ga je er mee doen?, grote oppervlaktes of kleine stukjes?, daarbij bv sjabloon werk?,

Als eerder gezegd , lopen deze snel warm, en wat dan resulteert in een druk die varieert en zelfs bij niet tijdig stoppen , vast slaan, (membraam compressor ).Wil je geen constante druk , is deze prima, vindt je het niet erg qwa geluidsnivo ?, prima, let wel dat ook deze geen " buffer" hebben als enkel de slang.

Ik heb ook een chinees gehad , niet dit type , maar met een 2,5 liter tank , echter was deze snel weer weg ,te veel herrie , geen constante druk, te snel warm, meerdere vastlopers , en gewoon gekozen voor een duurder type , is wel een hele aanschaf, maar ik weet zeker dat deze mij gaat overleven ook bij intensief gebruik,alle slechte eigenschappen eerder genoemd , heeft deze niet .

maar goed voor instap is dit wel prima, mits lage eisen ...

suc6

1.Wil je geen constante druk , is deze prima
2.Ik heb ook een chinees gehad , niet dit type te veel herrie , geen constante druk, te snel warm,

:confused: :confused:

1.Als je spuit onder de 2,8 bar is de druk wel constant.
Zie beschrijving, of deugt die niet?

2.Lijkt me dat jij iets met drukregelingen hebt.
Of je wilde met een te kleine compressor en een veel te grote spuit aan de gang.

Voor airbrush werk op een tank moet je (mits je niet teveel afneemt en de werkdruk onder de druk van aanslaan ligt) met een goede reduceer altijd een constante druk houden.

:confused: :confused:

1.Als je spuit onder de 2,8 bar is de druk wel constant.
Zie beschrijving, of deugt die niet?

2.Lijkt me dat jij iets met drukregelingen hebt.
Of je wilde met een te kleine compressor en een veel te grote spuit aan de gang.

Voor airbrush werk op een tank moet je (mits je niet teveel afneemt en de werkdruk onder de druk van aanslaan ligt) met een goede reduceer altijd een constante druk houden.

1. deze leveren geen constante druk, in het begin wel, maar als je gaat spuiten zakt de druk in, dan gaat hij weer druk opbouwen, je zal altijd een dipje in luchtdruk hebben,daarom buffer als tank, eigen ervaring, hoe warmer deze wordt des te slechter hij het kan bij houden ,des te grotere de "dipjes"....(nadeel membraamcompressor )

2. nee als ik een constant druk vraag van 1,5 bar en de ik heb er 1 met een tank, zal ik die druk altijd kunnen blijven vragen en constant , bij een geen olieloze compressor ,tenzij ik de compressor uit zet .., tuurlijk wel eerst de compressor aanzetten , voor gebruikt , tot dat hij afslaat.

een goede reduceer ventiel is bij en de chinees en "gerenommeerd"type een must .

daarbij is het een en ander relateert aan de vraag van de spuiter tov de compressor ...

(misschien leg ik het verkeerd uit , maar bedoelen we hetzelfde)

1. daarom buffer als tank
2. eigen ervaring, hoe warmer deze wordt des te slechter hij het kan bij houden
3.hoe warmer deze wordt des te slechter hij het kan bij houden ,des te grotere de "dipjes"....(nadeel membraamcompressor )
4.nee als ik een constant druk vraag van 1,5 bar en de ik heb er 1 met een tank, zal ik die druk altijd kunnen blijven vragen en constant , bij een geen olieloze compressor

1. geheel mee eens dat een set met een tankje beter is.
2. dan is je compressor te klein.
3. heeft niets met het type compressor te maken.
4. (net als antwoord 3) Al zou je het met een fietspomp doen (mits groot genoeg)

Een membraam compressor is niet slechter dan een scroll, schroef, zuiger of vaan compressor.
Mits gebruikt voor dat doel waarvoor hij ontworpen is.
Zelfde geldt voor met of zonder olie of water.

Conclusie:
Neem als het kan een compressor met tankje, of laat de verkoper aantonen dat het met jouw spuit wel kan zonder tank.
Zorg dat je spuit (bij continue gebruik) niet meer lucht nodig heeft dan je compressor kan leveren.

Hallo ik heb de HBM van Buitelaar bevalt goed, wel met tank ik heb wel eens vergeten hem uit te zetten de druk was nog steeds aanwezig na een nacht,
ben er zeer tevreden mee de tank geeft ook een veel stabielere druk.

Dickie, dank je voor jouw reply. Dat geeft de burger moed.

Met wat zoeken zie ik dat de meeste betaalbare compressoren in Nederland bij het Chinese Fengda vandaan komen, ik zie ze bijvoorbeeld bij HBM, Pinearts, airo-flex.nl, etc. De goedkoopste niet-chinese compressoren zijn de Italiaanse Werther TC 108, die vanaf 125 euro wordt aangeboden en de Starter Class van Revell die (volgens mij) bij Sparmax vandaan komt. Beide hebben geen reservoir, maar dat kan ik er zelf opzetten.
De Revell wordt voor rond 100 euro aangeboden maar heeft met 11 lpm net wat weinig lucht vind ik. Daarnaast zit er geen vochtfilter op en heb ik weinig vertrouwen in de drukregelaar, maar ook die heb ik al liggen.

Ik denk nog steeds dat ik het er op waag en een Chinees neem. Dat zal niet meteen vandaag of morgen zijn maar ik hou jullie op de hoogte.

Wout

Gewoon bij Buitelaar de drukregelaar werkt goed bij problemen heb je ook een aanspreekpunt en de prijs is ook leuk.

Ik heb toch wat anders gekocht, via Marktplaats een Hansa Aero-pro. Capaciteit van 20 lpm, 6 bar. En heerlijk stil. Nu nog een geschikte aansluiting tussen de compressor en airbrush, maar daar start ik een los draadje over.

Allen bedankt voor de tips en het meedenken, het heeft goed geholpen bij het maken van mijn keuze.

Back