... ik weet niet wat daar stond, maar niet zo veel vliegen hier met HC3X of SX, zo info gewenst zijn of nieuwe info bekent zijn, ben benieuwd. Groet Heli-Uwe
Dit systeem zit ook bij mijn Huey. Heb me er nog niet heel erg in verdiept, vlieg nu met een BeastX. Maar schijnt goed te werken begreep ik. Vlieg jij hiermee Uwe?
Ja ! in mijn Bell 47G III van Vario, aan de begin vloog ik de Bell zonder fbl-systeem, maar voor mijn gevoel van veilig vliegen heb ik die HC3X verbouwd, leuk, omdat voor elke van de 4 swash servo's een aparte aansluiting en sturing is (ik vlieg met een Futaba f7c !) en alle trims en levels makkie in de PC ingesteld kunnen worden, dus kortom: prima opgeruimd , overzichtelijk en simpel, moeilijk is het geworden om de gain te bepalen voor heck en hoofd, en je zou denken, dat die bij een grote heli met analoge servo's niet zo strak moeten zijn (laag dus) ... maar blijkbaar niet nu vlieg ik heck gain 70 en hoofd gain 60 dat gaat goed en bij wind gaat het helemaal mis, dus moet ik weer terug naar een vroegere instelling, die veel beter vloog met heck 75 en hoofd 100 maar dat moet ik nog testen, omdat ik mijn servo armen korter gemaakt heb, die langen servohevel waren niet goed i.v.m. de grote heli en analoge servo's wat ik verder doe, documenteer ik in mijn draadje van de bell-47-g-iii Groet Uwe
Bedankt voor je antwoord Uwe. Ik ga er in ieder geval wel digitale servo's in monteren. Ben ook erg benieuwd naar het resultaat. Heb je draadje over je Bell 47 ook even bekeken. Mooi apparaat!
Bedankt @jdejager:, digi servos zou ik ook nog kunnen doen, zou zeker niet slechter worden, maar reken eens 5 digi servos met 15 kg of zo, 'n hoop geld, en Vario adviseert, dat hij ook zo moet vliegen, maar helaas hebben ze niet over gesproken, welke rotorkop, of dat nu paddel of rigid is, .. zou misschien nog eens vragen ! Groet Uwe
Is inderdaad een flink bedrag. Alhoewel als je bijvoorbeeld de Align DS610 zou nemen (die had de vorige eigenaar bij mijn Huey) dan zit je rond de 50 euro per servo (12 kg.cm op 6 volt). Maar die van jou is natuurlijk nog een stuk groter, dan kom je inderdaad bij servo's van 150 tot 200 euro denk ik?
nou, met 12 kg van de DS zou het de moeite even waard zijn, ik wil geen 3D vliegen met de kist, alleen bij wind doen de analoge servo's wat, en dat kijken maar, dan kreeg je heel snel deze jo-jo effect, ik denk, dat dat bij digi servo's minder zou zijn. eerst maar zo testen, anders doe ik weer 3 stappen tegelijk, en moet weer van voren beginnen als het niet lukt. Groet Uwe
Inderdaad wijzigingen één voor één doorvoeren. Maar een digitale servo is erg snel. Had laatst de gain te hoog staan op de staart van mijn Trex600. De BeastX ging dan overcompenseren. Met de snelle Futaba servo zie je dit als een flinke resonantie terug, zo snel is zo'n ding. Ben zelf een Futaba fan maar moet eerlijk zeggen dat de specs van de Align DS610 erg goed zijn vergeleken met de prijs. Je koopt hem voor 50 euro per stuk en hij doet 120Ncm met een snelheid van 0,08s per 60 graden op 6Volt.
[/QUOTE] Dit zijn tot nu toe de enige foto's die ik heb. De rotorkop die er nu op zit is van Mikado en gaat eraf. Komt een schaalkop van Vario op.
Denk je dat het mechaniek dan te zwaar wordt belast? Het zijn natuurlijk maar hele kleine bewegingen die de servo's maken tijdens correcties door de estab.
langzaam of snel maakt in de basis niet meteen veel uit, je moet alleen een stuk kritischer zijn met afstellen.. heb je 4 servo's op de swash, moet je wel zorgen dat ze echt gelijk lopen. heb je een stabilisatie, zet aub de gain niet te hoog. Qua gains, het is logisch dat deze bij een analoge servo hoger moet dan bij digitaal. analoog is wat langzamer, dus moet er eerder gereageerd worden door de stabilisatie om dezelfde reactie in de heli over te houden. Verder blijft de piloot degene die de werkelijke snelheid van de servo ingeeft.. vlieg jij rustig, zal de servo niet snel zijn topsnelheid behalen. Heeft hij ook zijn volle kracht niet nodig. niet vergeten dat een analoge servo ook sterk is... Is nou niet meteen zo dat een digitale servo de wereld veranderd. ga je met dezelfde setup van analoog naar digitaal zul je vast merken dat hij beter reageert. maar verder verandert er niets.. heli moet toch echt hetzelfde gevlogen worden. in mijn optiek is de stabilisatie de grootste "enge" factor. die stuurt zonder dat jij het weet, dus weet je ook niet hoe agressief de servo's bezig zijn... Met een hedendaagse 3d heli als basis ben ik daar niet zo bang voor. Heb je een (echt) oude heli, zou ik toch wat voorzichtig zijn om daar zomaar fbl met stabilisatie van te maken.. zonder stabilisatie, ok. servo's en constructie hebben het dan wat rustiger. heb ff niet gevolgd wat het mechaniek van jouw heli exact is..
mooie aanvulling @Student: idd zijn het niet alleen de servo's, die een schaalheli goed of minder goed laten vliegen, goede tip met de analoge servo's, dat die meer gain nodig hebben dan digitale, dat wist ik zo eigenlijk niet (tenminste de reden niet) Bedankt Groet Uwe