HD video zenden, met welke componenten?

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik zit rond te kijken naar een zender/ontvanger waarmee HD verzonden kan worden, ik heb wel wat artikelen gevonden maar deze hebben een dramatische range van 30 meter max wat natuurlijk veel te weinig is voor RC FPV etc.

Een voorbeeld is de Marmitek Gigaview 820. Nu vraag ik mij af, is er een betaalbaar alternatief voor dit systeem wat een grotere range heeft of is er een manier om er een versterker tussen te gooien voor een grotere range?

Toen ik nog erg actief was met het zendamateurisme, gebruikte voor digitaal amateur TV, COFDM zenders.
Dit zijn DVB-T zenders, maar dan voor de amateur band..
Dit waren zo ver ik weet alleen DIY kits, alleen het formaat van dergelijke zenders is erg groot.

Dank je voor je toelichting, hoe groot is groot? Het komt onder een octocopter van 110cm diameter met een maximale payload van 15kg. Als het ding een kg weegt moet dit geen probleem zijn.

De laatste tijd zie ik HD FPV vliegen steeds dichterbij komen. De wireless HDMI (WHDI) sets op ebay worden steeds goedkoper, en tot mijn verbazing schijnen ze ook nog best redelijk te werken:
(ik vind techmoan best een goede reviewer)

Dezelfde set, maar dan met mini Tx:
5GHz WHDI Wireless HDMI Transmitter Receiver Converter Kit 1080p HD Stick+RX | eBay

20 meter bereik in open veld klinkt uiteraard niet best, maar met een beetje antenne's moet dit toch al snel een veelvoud worden? (maw, soldeer een grote patch op de ontvanger)

Tevens werkt het op 5.8GHz dus zal het RC weinig hinderen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De laatste tijd zie ik HD FPV vliegen steeds dichterbij komen. De wireless HDMI (WHDI) sets op ebay worden steeds goedkoper, en tot mijn verbazing schijnen ze ook nog best redelijk te werken:
(ik vind techmoan best een goede reviewer)

Dezelfde set, maar dan met mini Tx:
5GHz WHDI Wireless HDMI Transmitter Receiver Converter Kit 1080p HD Stick+RX | eBay

20 meter bereik in open veld klinkt uiteraard niet best, maar met een beetje antenne's moet dit toch al snel een veelvoud worden? (maw, soldeer een grote patch op de ontvanger)

Tevens werkt het op 5.8GHz dus zal het RC weinig hinderen.

met een patch en zelfs een veelvoud van bvb 10 is dt nog maar 200m, ik zie hier toch niet direct een toepassing voor fpv.
Afstand is cruciaal om HD verzenden, daarom bestaat er ook kabel tv...

Laatst bewerkt door een moderator:
http://nl.wikipedia.org/wiki/SES_Astra
"De televisie- en radioprogramma’s worden vanuit Betzdorf of andere uplink-locaties in Europese steden opgestraald naar een satelliet. De satellieten, die op bijna 36.000 kilometer hoogte boven de evenaar hangen, sturen het signaal weer terug naar de aarde. In het geval van een betaaldienst zijn de signalen alleen toegankelijk voor abonnees."

Over die afstanden verzend men ook gewoon het signaal voor Hdtv ;) maar iets betaalbaars voor FPV zou wel leuk zijn.

Back