HD21 'Jacob Senior'

Ik wou dat ik zo'n opa had ;)
Het lange wachten is dus bijna voorbij als ik het goed begrijp.
Ga het draadje in iedergeval weer in de gaten houden!

Greetz,
Luit

Hulplintjes en stootbanden

Vandaag ben ik begonnen met het markeren van de waterlijn en het aanbrengen van de hulplijnen voor de stootbanden.

1_DSCN8080.jpg

Voor ik begon moest ik eerst een goede ondergrond hebben. mijn werktafel voldeed prima.
Daarna was het een zaak om de romp volledig waterpas te leggen.

1_DSCN8081.jpg

En dat lukte prima.

1_DSCN8082.jpg

Toen ik de goeie hoogte van de waterlijn had berekend, plaatste ik her en der met de waterplas allerlei hulplijntjes. Aan de hand van die lijntjes kon ik dan later de waterlijn aftekenen.

1_DSCN8083.jpg

Toen deze lijn er op stond, kwamen de hulplijnen voor de latere stootbanden aan bod.

1_DSCN8084.jpg

Jullie zien dat de eerste lijnen naar de boeg toe, dichter bij elkaar staan dan de rest. Dit is geen foutje van me maar dit moet zo zijn.

1_DSCN8089.jpg

De 1ste horizontale stootbanden aan stuurboord zijn geplaatst.
Ik heb deze met 2 componenten epoxy gelijmd plus dat ik ze dan ook nog eens met heel kleine nageltjes heb verzekerd (dit systeem heb ik indertijd ook bij de Andrea Gail toegepast). Die nageltjes zorgen er nu voor dat de stootbanden onwrikbaar aan de romp verzegeld zijn.
Als alle banden geplaatst zijn, dan hoef ik met de Dremel enkel nog de nagelkopjes weg te schuren en daarna het geheel met plamuur af te werken.

Droop

Hoi jongens,

Het is nu wel de hoogste tijd voor een nieuwe update:

De afvoerpijpen

Tijdens de sloop van de HD21 is het me opgevallen dat er aan stuurboordzijde 2 afvoerpijpen zaten.

1_HD21_228.jpg

Hier zien we de 2 kanalen die ik bedoel.

1_DSCN8093.jpg

Twee messing elleboogjes en twee metalen rondeeltjes (hoe heten die krengen nu weer? :confused: ) moeten de klus klaren.
(Wazige foto': sorry)

1_DSCN8095.jpg

Na met de Dremel gaten te hebben gezaagd, werden de elleboogjes en rondeeltjes met dunne ca-lijm verzekerd. Toen deze droog waren moest ik enkel nog de binnenkant met plamuur waterdicht maken.

Jullie zullen wel opgemerkt hebben dat bij het 1:1 model de 2 kanalen niet dezelfde diameter hadden en hier op het model wel.
Maar aangezien ik de HD21 nu enkel meer als leidraad voor de 'Olayinka' gebruik, kan ik met de werkelijkheid een loopje nemen.
Zeg maar 'het voorrecht van de bouwer'. :p

1_DSCN8096.jpg

En hier nog eens een close-upje van één van de afvoerpijpen.

Deze pijpen zullen later elk met een siliconenslang met het dek verbonden worden zodat het water langs die weg z'n weg naar buiten vind.

Ziezo, en nu kan ik terug verder met het aanbrengen van de stootbanden.

De Stootbanden

Na dagen van meten, zagen en kleven zijn de stootbanden eindelijk rondom de scheepsromp geplaatst:

1_DSCN8110.jpg

1_DSCN8112.jpg

Dit is uiteraard nog maar het begin van de rest van de operatie.
Nu ga ik al de naden volledig plamuren en alles opschuren zodat na verloop de stootbanden volledig naadloos in elkaar over vloeien en zij met de romp één geheel gaan vormen.

Plamuren

Plamuren is nog steeds een werkje waar ik een hekel aan heb.
Maar ja, wat moet gebeuren, moet nu eenmaal gebeuren.

1_DSCN8114.jpg

Eens ik goed bezig was en al kon zien wat het resultaat zou worden, begon ik er eerlijk gezegd lol in te krijgen. ;)
Om goed te kunnen werken en 'gevoel' in het werk te hebben, heb ik alle plamuur met m'n vingers aangebracht. Lekker kliederen! :D

Stabilisatievinnen

De stootbanden zijn nu volledig geplamuurd en terwijl alles stond uit te drogen, vond ik het moment aangebroken om me eens met de stabilisatievinnen bezig te houden.
Daar deze kotter -net als haar zuster, de trawler Maggie M- moet geschikt zijn om in het wildste vaarwater operatief te kunnen blijven, zijn de stabilisatievinnen een must.

De volgende foto's laten zien hoe ik dat heb aangepakt:

1_DSCN8117.jpg

Uit een 2mm messingplaat heb ik 2 repen gezaagd (breedte: 2cm).
Vervolgens werden die repen met de vijl en Dremel bewerkt.

1_DSCN8118.jpg

Toen ik plaats van de vinnen aan bak- en stuurboordzijde had gelocaliseerd, heb ik op die plaatsen dan de gleuven geslepen waar dan de vinnen zouden worden in geplaatst.

1_DSCN8119.jpg

Hier zitten de stabilisatoren al in hun gleuf en heb ik ze dan met ca verankerd.

1_DSCN8120.jpg

Natuurlijk moet alles terug waterdicht worden gemaakt en heb ik met Holts' polyesterplamuur alles terug dicht gestreken. Vanzelfsprekend heb ik de binnenkant van de romp waar de vinnen doorsteken, ook met deze plamuur bewerkt zodat er geen drupje water z'n plaats naar de machinekamer zal vinden.

1_DSCN8123.jpg

De messing stabilisatoren zitten nu op hun plaats en wachten hun beurt af tot alles mooi egaal wordt geschuurd.

schepen10.gif

Wordt vervolgd,

Droop

@Droop,

Nu ik de foto van het originele schip bekijk en dat van het model, zijn de dwarsliggende stootbanden niet wat fors in verhouding en de twee huiddoorvoeren hadden in de onderste stootrand moeten vallen, toch?

Ik weet, een scherp oog die het opvalt...:rolleyes: Maar houdt je alert, verder prima werk hoor!

groeten Paul

Daar heb je groot gelijk in, Paul.

Maar aangezien ik het model aan m'n kleindochter opdraag en het niet meer het evenbeeld van de echte kotter moet worden, zullen er hier en daar enkele grote en kleine verschillen met het 1:1 exemplaar naar voren komen.

De echte HD21 zal dan meer en meer als een leidraad i.p.v. een voorbeeld gaan dienen voor de verdere afwerking van dit model.

Toch nog eens bedankt voor je terechte opmerking.

Droop

Hallo Droop,

Een grote eer voor de kleine meid! Zal ze vast super vinden dat opa een pracht van een model aan het bouwen is.

Succes verder.

groeten Paul

Schroef, schroefas en straalpijp

Alvast bedankt, jongens. :)

De aandrijving

Vandaag was het tijd om de aandrijving eens onder handen te nemen.

1_DSCN8124.jpg

Hier zien we de straalpijp.
Omdat de schroefbladen op een fractie van een millimeter langs de binnenkant van de straalpijp draaien, heb ik op dit item 2 boutjes gemonteerd.
Door deze boutjes met regelmoertjes aan de romp te bevestigen kan ik nu volledig traploos de speling tussen de schroefbladen en de straalpijp regelen.

1_DSCN8125.jpg

De straalpijp staat hier voorlopig geplaatst..

1_DSCN8126.jpg

Natuurlijk is het de bedoeling dat de schroefas precies in het midden van de straalpijp staat uitgelijnd.
Daarom heb ik een kartonnen malletje gemaakt dat net de binnendiameter van de straalpijp heeft.
In het midden zien we het gaatje langs waar ik de schroefas kon uitlijnen.

1_DSCN8127.jpg

De van 110 mm naar 85 mm afgetopte messing schroef heeft hier haar plaatsje gekregen op de schroefas. Nu moest ik enkel nog via de moertjes de straalpijp precies naar het centerpunt afregelen.
Dit vind ik wel een gemakkelijk systeempje omdat je zo steeds wat marge overhoudt om alles te regelen.

1_DSCN8128.jpg

De schroef is hier aan het testdraaien.
Alles is nu volledig geregeld en de bladen raken nergens de binnenkant van de straalpijp.

1_DSCN8129.jpg

De bevestigingsbouten van de straalpijp zijn hier door middel van enkele styreneplaatjes en polyesterplamuur volledig weggewerkt.
Deze bevestiging zorgt er tevens voor dat de pijp nu als een rots aan de romp is bevestigd.

De volgende keer is het de beurt aan het Beckerroer.

Wordt vervolgd.

Droop

Beckerroer

Het is vandaag een zeer vruchtbare dag geweest op de scheepswerf.

Ja, het roer is geplaatst.

Terug enkele foto's van het scratchwerk:

1_DSCN8131.jpg

Hier zien we het Beckerroer op z'n plaats, net achter de straalpijp.
De steunbeugel die we zien heb ik terug uit een 2mm dikke messingplaat gesneden. Die beugel geeft steun en houvast aan het onderste draaipunt van het roer.

1_DSCN8136.jpg

Om te zorgen dat deze messingbeugel voor eeuwig en altijd op z'n plaats blijft zitten, is hij met 2 stalen pennen in de kiel verankerd (zie de groene pijlen).

1_DSCN8134.jpg

Tijdens het plaatsen botste ik op een probleem dat ik eerst over het hoofd had gezien: Daar de straalpijp op een voetje staat (blauwe pijl) was ik nu ook verplicht om voor het roer een voetje te maken (rode pijl) omdat anders het Beckergeval niet volledig de diameter van de straalpijp zou overbruggen. En als ik een goed luisterend en reagerend model wil, dan is dit toch wel een must.
Dit voetje heb ik op dezelfde manier gemaakt als het voetje van de straalpijp. Dus, met styrene en polyesterplamuur.

1_DSCN8137.jpg

En hier zien we dan het afgewerkte produkt.
Niet slecht voor één dag werk, niet?;)

081.gif

Wordt vervolgd.

Droop

Boegschroef

Vandaag ben ik terug druk bezig geweest op de scheepswerf.
Yep, de boegschroef is geplaatst.

Hoe ik dat gedaan heb kunnen jullie aan het volgende fotoverslag zien:

1_DSCN8140.jpg

Nadat ik de positie van de boegschroef had bepaald, werd alles op de romp uitgetekend.

1_DSCN8141.jpg

Vervolgens werd het gat ruwweg uitgeboord...

1_DSCN8142.jpg

...om dan met de frees verder te worden bewerkt.

1_DSCN8143.jpg

Toen dit achter de rug was moest ik enkel met schuurpapier het schroefgat mooi egaal maken.

1_DSCN8144.jpg

Eer ik de schroef kon plaatsen moest ik eerst de motor ontstoren en van de gepaste bedrading voorzien. Het laatste wat ik wil is een model dat door een slecht ontstoorde motor op hol slaat. :schrik:

1_DSCN8146.jpg

Hier zien we de straalpijpen door de romp heen steken.
Zoals jullie ook kunnen zien moest ik de gaten groter maken dan de diameter van de pijpen. Dit omwille van de vorm van de boeg.

1_DSCN8147.jpg

De boegschroef voorlopig geplaatst (dryfit).

1_DSCN8149.jpg

Hier is de schroef door middel van polyesterplamuur aan de romp bevestig.
Ik heb me niet zitten bezig houden om dit mooi glad te maken omdat je daar later toch niks meer van terug ziet. De schroef zal volledig onder het bakdek zijn weggewerkt.
Jullie merken ook op dat de motor volledig is afgeplakt. Dit heb ik gedaan omdat anders het eventuele (schuur)stof door de openingen in het motoranker kan geraken en dit is natuurlijk niet al te gezond.
Op een later tijdstip zal het maskeerpapier terug verwijderd worden.

1_DSCN8151.jpg

Eens de boegschroef volledig waterdich aan de romp was bevestigd, moesten natuurlijk de uitstekende delen worden afgezaagd.

1_DSCN8152.jpg

Dit is het resultaat na een schuurbeurt. Mooi glad, niet? ;)

1_DSCN8154.jpg

Om zeker te zijn dat de schroef volledig waterdicht was, kwam deze kleine proef in het testbassin... euh... onze vijver.:D
Op dat moment was het ook eens tijd om te kijken of het roer en de hoofdschroef ook waterdicht waren gemonteerd.
Wat gelukkig het geval was... . :cool:

1_DSCN8158.jpg

Uit ervaring weet ik dat zo'n boegschroef in sommige vaarwaters wel enkele waterplanten kan opzuigen, en dit met alle gevolgen van dien.
Om dit te vermijden moest ik -net zoals bij al m'n rc-schepen- zorgen dat er beschermbeugels voor de straalpijpen worden geplaatst.
Deze beugels zorgen er ook voor dat er per ongeluk geen vingers in de straalpijpen kunnen geraken. Zeker als er kleine kinderen in de buurt zijn!
Hier werden de hulplijntjes voor deze beugels op de romp getekend.

1_DSCN8159.jpg

Zes beugels aan bak- en stuurboord moeten er nu voor zorgen dat alle ongewenste items tijdens het manoeuvreren niet worden meegezogen.

1_DSCN8163.jpg

En zo is de stand van vandaag: alles zit momenteel op z'n plaats.

Nu kan ik eindelijk de volgende dagen alles gaan schuren... en schuren... en schuren... en schuren... en... ... ... ... ... :schrik:

Wordt vervolgd.

Droop

Ziet er weer zeer goed uit Droop!
Succes met schuren :eek::rolleyes::cool:
Dank de hemel dat ik daar (voorlopig) van af ben!

Greetings,
Luit

Droop,

Het gaat weer als de brandweer ;) ziet er veelbelovend uit en blijf het ook weer volgen.
Alleen wat je boegschoef betreft heb je die alleen met polyesterplamuur vastgezet in de romp ? ben je niet bang dat dit op een gegevenmoment losbreekt ? Ik zou hem met glasvezelmat en ployester verankeren aan de romp en de buiten kant afwerken met plamuur.

Maar des al niet te min keep up the goodwork ben benieuwd naar de volgende fase ( euhmmm en dan bedoel ik niet het schuurwerk :D )

Gr Martin :D

Bedankt jongens.

@Martin: Door de jaren heen heb ik steeds dezelfde polyesterplamuur gebruikt om de boegschroeven op m'n modellen vast te zetten en die blijkt tot nu toe zéér doeltreffend te zijn. Van loskomen is geen sprake. Alles zit nog steeds zo vast als een rots dus denk ik dat het bij dit model ook wel zal in orde zijn. :D

Toch bedankt voor de tip betreffende de glasvezelmat en polyester. ;)

Droop

Droop,

ok dan zal het wel goedgaan ;) wat betreft de boegschroef. Ik vroeg het me gewoon af omdat als je polyesterplamuur dik op laat drogen op een plamuurmes dat je het er gemakkelijk " tussen aanhalingstekens " afbreekt.

Gr Martin ( die hier eens naar rechts kijkt en daar de romp van de Smit Hunter zietstaan waar nog een enormmmmmmee berg schuurwerk in zit :-| ) :D

Back