Hoi jongens,
Het is nu wel de hoogste tijd voor een nieuwe update:
De afvoerpijpen
Tijdens de sloop van de HD21 is het me opgevallen dat er aan stuurboordzijde 2 afvoerpijpen zaten.
Hier zien we de 2 kanalen die ik bedoel.
Twee messing elleboogjes en twee metalen rondeeltjes (hoe heten die krengen nu weer?

) moeten de klus klaren.
(Wazige foto': sorry)
Na met de Dremel gaten te hebben gezaagd, werden de elleboogjes en rondeeltjes met dunne ca-lijm verzekerd. Toen deze droog waren moest ik enkel nog de binnenkant met plamuur waterdicht maken.
Jullie zullen wel opgemerkt hebben dat bij het 1:1 model de 2 kanalen niet dezelfde diameter hadden en hier op het model wel.
Maar aangezien ik de HD21 nu enkel meer als leidraad voor de 'Olayinka' gebruik, kan ik met de werkelijkheid een loopje nemen.
Zeg maar 'het voorrecht van de bouwer'.
En hier nog eens een close-upje van één van de afvoerpijpen.
Deze pijpen zullen later elk met een siliconenslang met het dek verbonden worden zodat het water langs die weg z'n weg naar buiten vind.
Ziezo, en nu kan ik terug verder met het aanbrengen van de stootbanden.
De Stootbanden
Na dagen van meten, zagen en kleven zijn de stootbanden eindelijk rondom de scheepsromp geplaatst:
Dit is uiteraard nog maar het begin van de rest van de operatie.
Nu ga ik al de naden volledig plamuren en alles opschuren zodat na verloop de stootbanden volledig naadloos in elkaar over vloeien en zij met de romp één geheel gaan vormen.
Plamuren
Plamuren is nog steeds een werkje waar ik een hekel aan heb.
Maar ja, wat moet gebeuren, moet nu eenmaal gebeuren.
Eens ik goed bezig was en al kon zien wat het resultaat zou worden, begon ik er eerlijk gezegd lol in te krijgen.

Om goed te kunnen werken en 'gevoel' in het werk te hebben, heb ik alle plamuur met m'n vingers aangebracht. Lekker kliederen!
Stabilisatievinnen
De stootbanden zijn nu volledig geplamuurd en terwijl alles stond uit te drogen, vond ik het moment aangebroken om me eens met de stabilisatievinnen bezig te houden.
Daar deze kotter -net als haar zuster, de trawler Maggie M- moet geschikt zijn om in het wildste vaarwater operatief te kunnen blijven, zijn de stabilisatievinnen een must.
De volgende foto's laten zien hoe ik dat heb aangepakt:
Uit een 2mm messingplaat heb ik 2 repen gezaagd (breedte: 2cm).
Vervolgens werden die repen met de vijl en Dremel bewerkt.
Toen ik plaats van de vinnen aan bak- en stuurboordzijde had gelocaliseerd, heb ik op die plaatsen dan de gleuven geslepen waar dan de vinnen zouden worden in geplaatst.
Hier zitten de stabilisatoren al in hun gleuf en heb ik ze dan met ca verankerd.
Natuurlijk moet alles terug waterdicht worden gemaakt en heb ik met Holts' polyesterplamuur alles terug dicht gestreken. Vanzelfsprekend heb ik de binnenkant van de romp waar de vinnen doorsteken, ook met deze plamuur bewerkt zodat er geen drupje water z'n plaats naar de machinekamer zal vinden.
De messing stabilisatoren zitten nu op hun plaats en wachten hun beurt af tot alles mooi egaal wordt geschuurd.
Wordt vervolgd,
Droop