HD21 'Jacob Senior'

Ik begrijp je reactie, Martin maar deze plamuur krijg je na het opdrogen langs geen kanten meer van je plamuurmes. Zélfs als het er dik op ligt. :cool:
Zelfs het rubberen potje waar ik de plamuur in maak is met veel moeite nog amper proper te krijgen.
Eens deze op een droge ondergrond is aangebracht en droog is, dan kan je die nog met een hamer en beiteltje gaan verwijderen.

Wat de winch betreft, dit is een kunststof uitvoering. In messing is dit de dag van vandaag ontbetaalbaar geworden.

Droop

Hoi,

als je op gladde ondergrond gaat werken met plamuur maak de plaats waar de plamuur moet komen goed grof met schuurpapier en het houdt zeker.
Je maakt dan meerdere aanhechtingsplaatsen en dan hecht de plamuur prima.

En martin: schuren is juist leuk werk want je ziet er erg snel resultaat

André

Hoi Droop,

Goed om te zien dat de bouw van de EV05 'Princess Olayinka' nu echt is gestart!
De eerste resultaten zien er zeer veelbelovend uit, dat wordt vast een hele mooie dame.
(net als haar inspiratiebron!)

Het blijft mooi om te zien hoe snel jij kunt bouwen, zonder dit ten koste te laten gaan van de kwaliteit (integendeel!).

Ik blijf dit zeker volgen.

groeten, Rinie

Bedankt Rinie,

Maar dat snel bouwen valt nog mee hoor. Ik heb net een weekje verlof achter de rug en zo heb ik nog wat achterstand kunnen inhalen. ;)

Correctie kiel

Jongens, telkens ik naar de romp keek had ik gevoel dat er iets niet klopte.
Maar ik kon er niet direkt m'n vinger op leggen... ... tot vanavond.

Hier m'n probleem:

1_DSCN8168.jpg

De straalpijp staat naar mijn gevoel veel te ver van de kiel en de messing steun hangt net als een brug over een ravijn. Lelijk is dat!
Dus, nu heb ik het idee opgevat om de openingen boven en onder de schroefas op te vullen. Dit zijn de gearceerde delen op de foto.
Nu ga ik morgen bij ons op de werf eens kijken of ik nog een restje aluminium (of messing) op de kop kan tikken waarmee ik dan die gaten kan gaan opvullen.
Eens dit dan met plamuur zal zijn afgewerkt dan zal het al een héél ander zicht zijn ... ... denk ik. :D

Het vervolg zien we hopelijk later deze week wel verschijnen.

Droop

Laatst bewerkt:
Droop,

Is het niet zo dat de gehele constructie wat te ver naar achteren staat?
Dat je roer er aan de achterkant zover uitsteekt lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Of loop ik nu weer uit m'n nek te l*llen :hammer:

Voor de rest niets dan lof!!

Greetings,
Luit

Lier

denk je dat hij er voor mij ook zo lier wil maken...........................

hahaha

maar dan voor een sleepboot??

Mvg,
Karsten
---------------------------------------------------------------------------------------
Hallo Karsten,

Deze lier is gemaakt van vliegtuigtriplex, althans de tandwielkast en zijschotten,
de asjes en het binnen werk is allemaal van messing met kunststof.

Mvg, Greko

Correctie kiel (deel 2)

@Luit: de flap van het roer steekt inderdaad wat uit, maar op de foto komt dit erger over dan het in werkelijkheid is hoor. Ik had eerst ook het plan opgevat op een deeltje van de flap te verwijderen maar achteraf gezien vond ik het de moeite niet.

Update:

Na 2 avonden aan de boot te hebben gewerkt is de verlenging van de kiel een feit.

Een kijkje op de gedane werkzaamheden:

1_DSCN8169.jpg

Eerst had ik boven en onder de schroefas een messing plaatje gelijmd zodat ik voor de polyesterplamuur een steunpunt had. Vervolgens werd dan de 1ste laag plamuur aangebracht. Wat een zicht, hé?

1_DSCN8170.jpg

Hier is de onderste laag (de boot ligt op z'n kop) reeds lichtjes geschuurd.

1_DSCN8174.jpg

Een inkijkje in de straalbuis en hier hebben we een betere kijk op de plamuurwerken.
De schroef heb ik terug verwijderd en de draad van de schroefas is afgeplakt.
Dit met het oog op de komende schilderwerken (na het schuren uiteraard. ;P)

1_DSCN8177.jpg

En toen alles achter de rug was, is dit de overall look geworden.
't Ziet er in ieder geval al veel beter uit, niet?

Wordt vervolgd.

Droop

Schilderwerk aan de romp

Bedankt Stoppel. :D

Ahoy,

Hier dan de foto's van het schilderwerk van de romp.

Hier en daar zijn er al enkele voorbereidingen getroffen voor de latere verwering.
Yep, ik kan het niet laten, roest moét er bij mij gewoon bij zijn. :p
Maar daarover later meer.

1_DSCN8224.jpg

De EV-05 'Princess Olayinka' is nu officieel een feit.
In de blauwe cirkel op de boeg moet nog een afbeelding komen.

Ik was eerst van plan om de registratie in een cursief geplaatst nummer te maken maar aangezien dit geen Nederlands maar een Belgisch schip moet worden, heb ik het nummer in een verticaal geplaatste code weergegeven.

1_DSCN8225.jpg

De anodes op de Becker, straalpijp en kiel.

1_DSCN8226.jpg

De thuishaven van de EV-05 staat op d'r kont.

1_DSCN8229.jpg

En zo staan tot op heden de zaken.

De volgende stap is het inbouwen van de hoofdmotor.

Wordt vervolgd,

Droop

Hij is weer mooi Droop !!!!

succes met het dek gebeuren, zal ook wel weer spectaculair worden jou kennende .

Brandaris

Mooi hoor, begint al een echte kotter te worden, hier nog even wat plaatjes van de mijne...

Dortm1.jpg

hd23h.jpg

hd23e.jpg

hd23x.jpg

ze heeft ooit eens meegedaan als fotomodel (op de achtergrond weliswaar).

Tom Boere

Iedereen dank voor de leuke reactie's. :p

@Tom: Die HD23 van jou blijft toch een pracht om te zien, hoor!
Daar ben ik toch wel wat jaloers op.

Update

Vandaag had ik wat tijd over en daarom had ik besloten om nu eens iets heel anders te gaan maken. Kwestie van een beetje afwisseling in de bouw te hebben. :rolleyes:

Enfin, ik heb me op de portaalmast gestort:

1_DSCN8237.jpg

Dit gevaarte bestaat uit 3 rood koperen buizen en messing.
Jullie merken dat de mast nogal 'lang' is uitgevallen. Dit komt omdat hij later een 12-tal centimer onder het dek aan de romp zal verankerd worden.
Dat dit een stevige constructie moet worden, spreek voor zich gezien later de bomen én netten er worden aan bevestigd.

1_DSCN8238.jpg

Ik heb eerst alles gesoldeert waarna ik de naden netjes met plamuur heb afgewerkt ('k mocht wééral gaan schuren :rolleyes:.

1_DSCN8239.jpg

Voor de grap heb ik hier -samen met het bakdek- eens een dryfit gemaakt.
Jullie zien nu hoe diep de portaalmast in de romp verdwijnt.
De 'Princess Olayinka' begint er nu toch al een héél klein beetje als een kottertje uit te zien, niet? :D

Wordt vervolgd,

Droop

Terug tijd voor een update.

Portaalmast

1_DSCN8244.jpg

Hier had ik nog een beetje aan de portaalmast verder gewerkt.
Meer bepaald zijn nu de beugels bevestigd waaraan later het katrolwerk voor de bomen zal komen (rode pijl).

De groene pijl toont de beugels waaraan de steunbomen voor de portaalmast moeten komen. Deze steunen lopen dan van de portaal naar het bakdek.

De gele pijl toont ons dan de mast voor de verlichting.

De eerste stappen aan het bakdek

1_DSCN8241.jpg

Gezien ik nog wat tijd over had, had ik me dan maar vol overgave op het bakdek gestort. Het is niet echt logisch dat ik dit werkje nu al doe, maar voor het latere werk aan het dek heb ik toch ruimte genoeg om goed te kunnen werken.
Het voordeel van een groot model!
Het bakdek is met polyesterplamuur bewerkt zodat het één geheel vormt met de romp.

Verder is de verschansing nu ook verder afgewerkt. Daar heb ik de leuning op geplaatst.

Eerste test

1_DSCN8254.jpg

Hier zien we de motor die nu aan de schroefas is gekoppeld.
Ook zijn de steunbalken voor het dek geplaatst.

1_DSCN8257.jpg

En hier was het grote moment aangebroken: de ultieme test in het bassin... euh... bad.
Deze test was nodig om te eens te zien hoeveel ballast de EV-05 nodig had eer ze stabiel in het water lag.
De 2 loodaccus waren aan boord plus ook de portaalmast en de bomen voor de netten. Die had ik er ook in geplaatst omdat dit relatief zware objecten zijn. De rest zou ik met lood bijpassen.

1_DSCN8261.jpg

In het geheel moest ik nog 6 van deze loodblokken in haar ruim plaatsen eer ze stabiel en bijna mooi op haar waterlijn lag.
Elke loodblok weegt precies 727 gr., dus heb ik in totaal een 4362 gr. aan lood aangebracht.
Normaal gezien zou er nog wat gewicht bij mogen maar dit zal later bijgepast worden door de nog te plaatsen stukken.

1_DSCN8258.jpg

Terwijl ze in het water lag, was het ook het moment om de Princess haar aandrijving eens te testen.
Hier zien we de boegschroef in werking (zwenkt uit naar bakboord).

1_DSCN8259.jpg

De hoofdschroef...

1_DSCN8260.jpg

We zien hier goed de kracht die de Power 1000-motor op de 85mm schroef overbrengt. Ik moest het model goed vasthouden want het zou bij wijze van spreken over de rand van het bad gevaren hebben. Wat een kracht!!

Elektra

Eer ik het ruim mooi ga aankleden ga ik er eerst voor zorgen dat al de elektrische leidingen zijn weggewerkt.
Dit ga ik doen door ze tussen de wanden van het ruim en de scheepsromp te plaatsen zodat ze volledig aan het oog onttrokken zijn.

1_DSCN8266.jpg

Daar ik met 2 verschillende voltages ga werken is het wel een vereiste dat de 6 volt van de 12 volt gescheiden is.
Op de foto zien we aan bakboord de plastieken buizen waarin de 12v leidingen zullen geplaatst worden.

1_DSCN8267.jpg

Aan stuurboord zullen dan de 6 volt leidingen komen.

Let nu maar niet op het rommeltje. Zoals ik reeds zei zal dit later volledig weggewerkt worden.
Men kan nu niet eenmaal een omeletje maken zonder een eitje te breken, niet?

Ladders op portaalmast

1_DSCN8268.jpg

Uit 2 mm messingdraad heb ik de ladders gesoldeerd die aan beide kanten van de portaalmast zijn gevestigd.

1_DSCN8269.jpg

Om de sporten gemakkelijk en steeds op de goeie afstand van elkaar te kunnen solderen, had ik een houten malletje gemaakt.

Kraainesten

1_DSCN8272.jpg

Uit een messingplaat heb ik dan de grondplaten van de kraainesten gesneden en die van een steunvoetje voorzien.

1_DSCN8275.jpg

Vervolgens werden de scepters geplaatst en met lasdraad heb ik dan de relingen gemaakt.

1_DSCN8281.jpg

1_DSCN8288.jpg

De messing platforms heb ik -na ze te hebben gereinigd en gevijld- met styrene strips afgewerkt.
Hier zien we ze op hun plaats aan de portaalmast.

1_DSCN8279.jpg

En zo ziet het geheel er tot nu toe uit.

Aanpassing bakdek

Ik vond dat het ook eens tijd was om het bakdek nu eindelijk eens z'n definitieve vorm te geven.
Dus werden Dremel en schuurmuis terug boven gehaald om dit klusje te klaren.

Terug enkele foto's:

1_DSCN8290.jpg

Zoals jullie kunnen zien heb ik van de zijkant van het dek een groot stuk verwijderd. Dit klopt meer met de werkelijkheid.

1_DSCN8295.jpg

1_DSCN8291.jpg

Achterdek

Het achterdek (waarin de elektronica zal worden geplaatst) heb ik nu ook reeds onder handen genomen.

Maar eerst nog eventjes dit:

1_DSCN8302.jpg

Herinneren jullie nog de buisjes voor de leidingen? Wel, in het bovenste aan stuurboordzijde heb ik de ontvangerantenne weggewerkt. Daar worden geen andere bedradingen bijgelegd en dit uiteraard om zoveel mogelijk storingen te vermijden.

Bon, en nu verder met het achterdek:

1_DSCN8296.jpg

Uit multiplex heb ik eerst een volledig compartiment gemaakt waar de elektronica z'n plaatsje zal krijgen. Vervolgens heb ik daarrond het achterdek gecreëerd.
Dit dek heb ik dan geplamuurd.

1_DSCN8298.jpg

Na de schuurbeurt heb ik dan de waterkeringen aangebracht.
Die waterkeringen zijn noodzakelijk om eventueel (spat)water uit het compartiment te houden. Later zal hier de bovenbouw overheen komen te staan maar toch is het niet uitgesloten dat er daar water zal tussen lopen. Zeker bij ruw vaarweer. En deze kotter wordt gebouwd om zulke situaties het hoofd te kunnen bieden.

1_DSCN8299.jpg

De siliconenslag die we hier zien is rechtstreeks op de schroefas aangesloten en via deze weg kan ik dan met een injectiespuit het vet in de schroefas aanbrengen.

1_DSCN8300.jpg

Om het hout waterbestendig te maken heb ik het hier met een licht gekleurde beits behandeld.
Eens deze beits zal droog zijn, dan zal de eigenlijke kleur er bovenop worden aangebracht.

1_DSCN8301.jpg

Het compartiment is nu uiteraard nog volledig leeg maar algauw zal dit met allerlei elektronische componenten gevuld worden.

Achterste compartiment

1_DSCN8306.jpg

Alles in het elektronicacompartiment is gespoten/ heeft z'n kleurtje gekregen. De delen van het opliggende achterdek die later zichtbaar moeten blijven zijn donkerder gekleurd dan de rest.

1_DSCN8305.jpg

Het zwart van het achterdek heb ik hier via de verschansing naar het bakdek en de boeg doorgetrokken.

Wordt vervolgd,

Droop

Tja das helemaal waar Droop het ziet er allemaal weer mooi uit.

Ik wens je veel succes met de verder bouw van deze dame.

gr. Gert.

Back