Terug tijd voor een update.
Portaalmast
Hier had ik nog een beetje aan de portaalmast verder gewerkt.
Meer bepaald zijn nu de beugels bevestigd waaraan later het katrolwerk voor de bomen zal komen (rode pijl).
De groene pijl toont de beugels waaraan de steunbomen voor de portaalmast moeten komen. Deze steunen lopen dan van de portaal naar het bakdek.
De gele pijl toont ons dan de mast voor de verlichting.
De eerste stappen aan het bakdek
Gezien ik nog wat tijd over had, had ik me dan maar vol overgave op het bakdek gestort. Het is niet echt logisch dat ik dit werkje nu al doe, maar voor het latere werk aan het dek heb ik toch ruimte genoeg om goed te kunnen werken.
Het voordeel van een groot model!
Het bakdek is met polyesterplamuur bewerkt zodat het één geheel vormt met de romp.
Verder is de verschansing nu ook verder afgewerkt. Daar heb ik de leuning op geplaatst.
Eerste test
Hier zien we de motor die nu aan de schroefas is gekoppeld.
Ook zijn de steunbalken voor het dek geplaatst.
En hier was het grote moment aangebroken: de ultieme test in het bassin... euh... bad.
Deze test was nodig om te eens te zien hoeveel ballast de EV-05 nodig had eer ze stabiel in het water lag.
De 2 loodaccus waren aan boord plus ook de portaalmast en de bomen voor de netten. Die had ik er ook in geplaatst omdat dit relatief zware objecten zijn. De rest zou ik met lood bijpassen.
In het geheel moest ik nog 6 van deze loodblokken in haar ruim plaatsen eer ze stabiel en bijna mooi op haar waterlijn lag.
Elke loodblok weegt precies 727 gr., dus heb ik in totaal een 4362 gr. aan lood aangebracht.
Normaal gezien zou er nog wat gewicht bij mogen maar dit zal later bijgepast worden door de nog te plaatsen stukken.
Terwijl ze in het water lag, was het ook het moment om de Princess haar aandrijving eens te testen.
Hier zien we de boegschroef in werking (zwenkt uit naar bakboord).
De hoofdschroef...
We zien hier goed de kracht die de Power 1000-motor op de 85mm schroef overbrengt. Ik moest het model goed vasthouden want het zou bij wijze van spreken over de rand van het bad gevaren hebben. Wat een kracht!!
Elektra
Eer ik het ruim mooi ga aankleden ga ik er eerst voor zorgen dat al de elektrische leidingen zijn weggewerkt.
Dit ga ik doen door ze tussen de wanden van het ruim en de scheepsromp te plaatsen zodat ze volledig aan het oog onttrokken zijn.
Daar ik met 2 verschillende voltages ga werken is het wel een vereiste dat de 6 volt van de 12 volt gescheiden is.
Op de foto zien we aan bakboord de plastieken buizen waarin de 12v leidingen zullen geplaatst worden.
Aan stuurboord zullen dan de 6 volt leidingen komen.
Let nu maar niet op het rommeltje. Zoals ik reeds zei zal dit later volledig weggewerkt worden.
Men kan nu niet eenmaal een omeletje maken zonder een eitje te breken, niet?
Ladders op portaalmast
Uit 2 mm messingdraad heb ik de ladders gesoldeerd die aan beide kanten van de portaalmast zijn gevestigd.
Om de sporten gemakkelijk en steeds op de goeie afstand van elkaar te kunnen solderen, had ik een houten malletje gemaakt.
Kraainesten
Uit een messingplaat heb ik dan de grondplaten van de kraainesten gesneden en die van een steunvoetje voorzien.
Vervolgens werden de scepters geplaatst en met lasdraad heb ik dan de relingen gemaakt.
De messing platforms heb ik -na ze te hebben gereinigd en gevijld- met styrene strips afgewerkt.
Hier zien we ze op hun plaats aan de portaalmast.
En zo ziet het geheel er tot nu toe uit.
Aanpassing bakdek
Ik vond dat het ook eens tijd was om het bakdek nu eindelijk eens z'n definitieve vorm te geven.
Dus werden Dremel en schuurmuis terug boven gehaald om dit klusje te klaren.
Terug enkele foto's:
Zoals jullie kunnen zien heb ik van de zijkant van het dek een groot stuk verwijderd. Dit klopt meer met de werkelijkheid.
Achterdek
Het achterdek (waarin de elektronica zal worden geplaatst) heb ik nu ook reeds onder handen genomen.
Maar eerst nog eventjes dit:
Herinneren jullie nog de buisjes voor de leidingen? Wel, in het bovenste aan stuurboordzijde heb ik de ontvangerantenne weggewerkt. Daar worden geen andere bedradingen bijgelegd en dit uiteraard om zoveel mogelijk storingen te vermijden.
Bon, en nu verder met het achterdek:
Uit multiplex heb ik eerst een volledig compartiment gemaakt waar de elektronica z'n plaatsje zal krijgen. Vervolgens heb ik daarrond het achterdek gecreëerd.
Dit dek heb ik dan geplamuurd.
Na de schuurbeurt heb ik dan de waterkeringen aangebracht.
Die waterkeringen zijn noodzakelijk om eventueel (spat)water uit het compartiment te houden. Later zal hier de bovenbouw overheen komen te staan maar toch is het niet uitgesloten dat er daar water zal tussen lopen. Zeker bij ruw vaarweer. En deze kotter wordt gebouwd om zulke situaties het hoofd te kunnen bieden.
De siliconenslag die we hier zien is rechtstreeks op de schroefas aangesloten en via deze weg kan ik dan met een injectiespuit het vet in de schroefas aanbrengen.
Om het hout waterbestendig te maken heb ik het hier met een licht gekleurde beits behandeld.
Eens deze beits zal droog zijn, dan zal de eigenlijke kleur er bovenop worden aangebracht.
Het compartiment is nu uiteraard nog volledig leeg maar algauw zal dit met allerlei elektronische componenten gevuld worden.
Achterste compartiment
Alles in het elektronicacompartiment is gespoten/ heeft z'n kleurtje gekregen. De delen van het opliggende achterdek die later zichtbaar moeten blijven zijn donkerder gekleurd dan de rest.
Het zwart van het achterdek heb ik hier via de verschansing naar het bakdek en de boeg doorgetrokken.
Wordt vervolgd,
Droop