HD21 'Jacob Senior'

Thanks guys.:D

Er is ondertussen al heel wat gebeurd:

Bakdek

Hier ben ik begonnen aan de constructie van het bakdek.

1_DSCN8307.jpg

Eerst was ik begonnen met het plaatsen van het dek.

1_DSCN8308.jpg

Waarna ik dan begonnen ben met de wanden.
De loodblokken die bovenop het dek liggen dienen momenteel om tijdens het droogproces alles mooi onder druk te houden.
Door de gaten komen later dan de poten van de portaalmast die dan op hun beurt onderaan in de romp zullen verankerd worden.

Dit is uiteraard nog maar het begin en er moet nog héél wat gebeuren eer het bakdek volledig presentabel zal zijn.

Bollards

Terwijl ik nu toch aan het bakdek aan het prutsen ben, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bollards ook maar te maken en te plaatsen. Dan ben ik daar dan ook al vanaf.

1_DSCN8312.jpg

Uit een messing buisje heb ik deze 2 bollards gezaagd.

1_DSCN8314.jpg

Hier zien we ze op hun plaats.

Scharnierpunten
Hier heb ik me een beetje bezig gehouden met het maken van de scharnierpunten voor de bomen.

Terug enkele foto's:

1_DSCN8321.jpg

Hier het scharnierpunt voor de bakboordboom.
Zoals jullie zien bestaat dit uit 3 kammen. Onderaan de boom komt dan hetzelfde systeem maar dit zal dan uit 4 kammen bestaan die dan deze 3 van de portaalmast zullen omsluiten.
Alles zal dan door een bout met elkaar verbonden worden die dan als eigenlijke scharnier én steunpunt dienst zal doen.
Uiteraard komt aan stuurboord hetzelfde systeem.

1_DSCN8325.jpg

Eventjes een close up (sorry voor de wazige foto).
Hier zien we goed de 3 kammen.

1_DSCN8326.jpg

Onderaan de portaalmast heb ik nog een messing versteviging aangebracht.
Daarop komt later nog een katrolssysteem.
De katrollen die we hier zien worden later terug verwijderd (deze dienden voor een testje).

Oeps! Foutje!
Er was al een hele tijd dat er mij aan het model iets niet aanstond.
Telkens ik bij ons op het bedrijf de kotters bekeek en ik de vergelijking maakte met mijn model, vond ik dat er iets niet klopte.

Ik kon er niet echt m'n vinger op leggen tot deze week ... ...: de portaalmast!
Inderdaad de fout zat 'm in de portaal: op de 1:1-kotters was die veel kleiner dan in vergelijking de mijne op het model.
Dus heb ik alles nog eens opnieuw gemeten en ja hoor: ik moet ergens een fout gemaakt hebben in het omrekenen van 1:50 naar 1:33 met het gevolg dat ik m'n mast 7 cm(!) te hoog heb gemaakt.
Stom hé!

Nou ja, ik heb dan maar alle moed bijeen gezocht en m'n bouwseltje terug gesloopt én 7 cm korter opgebouwd:

1_DSCN8329.jpg

Als ik dit uitzicht nu vergelijk met de echte kotters, dan klopt eindelijk het uitzicht van de mast.

1_DSCN8328.jpg

Verder heb ik de bovenste steunbalk ook veranderd. Dit is nu een recht exemplaar geworden.
De onderste heb ik dan naar boven opgetrokken zodat hij nu netjes tussen de scharnierpunten van de bomen zit.
De voorlopige opstellingen van de katrollen achteraan de portaal, heb ik ook verwijderd en in de plaats daarvan zijn nu voetjes gekomen waar de katrollen zullen op gemonteerd worden.

Met dit hele gedoe ben ik een avondje of drie zoet geweest maar nu kan ik terug met verse moed verder.

We zoeken het hogerop

Hier had ik me voorgenomen om de bovenste bevestigingspunten voor de takels aan de portaalmast te maken én te bevestigen:

1_HD21_107.jpg

Dat zijn die dingen. Als iemand daar de juiste benaming van weet, dan hoor ik het graag.

Een kijkje op de werf:

1_DSCN8336.jpg

Hier zijn de verschillende onderdelen al gemaakt en gesoldeert.

1_DSCN8337.jpg

Deze bevestigingspunten had ik op een rood koperen buis gesoldeert die dan op haar beurt in de dwarssteun van de portaal wordt geschoven. Ik had ze liever een ietsje meer 'spannend ' gehad maar helaas heb ik nergens een buis met de juiste diameter kunnen vinden.
Tussen de buitenste en binnenste buis heb ik dan maar een ladingje dunne ca gegoten en nu zit alles méér dan muurvast. En dat is uiteraard de bedoeling want die constructie moet sterk genoeg zijn om het gewicht van de bomen plus netten te kunnen dragen.

1_DSCN8340.jpg

En hier zien we de constructie volledig in elkaar geschoven én verzegeld.
Ik hoef nu nog enkel het geheel met polyesterplamuur af te werken en dit klusje is dan ook weer geklaard.

Kabelgeleiders en mast

Ik blijf maar bezig aan die portaalmast. Tja, als je zelfs het kleinste dingetje zelf moet maken, dan gaat er daar snel toch wat tijd in kruipen.

1_DSCN8347.jpg

De kabelgeleiders voor de netten zijn nu ook een feit.
De middenste zwarte loopwielen heb ik uit een oude klokradio gehaald. Die zijn perfect voor hun nieuwe bestemming.

1_DSCN8346.jpg

Hier hebben we al eens een preview hoe de kabels later zullen lopen. :k

1_DSCN8351.jpg

Bovenaan de portaal heb ik het platform ook reeds gemaakt en gesoldeert.
De mast heeft nu z'n drie lampvoetjes gekregen. In deze voetjes heb ik kleine gaatjes geboord waardoor de lampleidingen zullen lopen.
De mast is bovenaan afgesloten door een messing plaatje waar later de radar op komt te staan.

1_DSCN8358.jpg

Hier nemen we eens een kijkje onderaan het platform.

1_DSCN8359.jpg

En ter afsluiting terug een overzichtje van de stand van zaken tot nu.

De volgende stap is het aanbrengen van de scepters en relingen op het platform.

Wordt vervolgd,

Droop

Hallo Droop,

Veel soldeerwerk zeg! Ziet er indrukwekkend uit. Heb je geen last gehad met eerder gesoldeerde lassen door het opnieuw te verhitten? Of werk je ook met hardsoldeer.

Ga zo door...

groeten Paul

Bedankt jongens.

@Paul: het solderen levert inderdaad soms problemen op. Daarom dat ik de grote stukken met de vlam soldeer en de kleinere met de bout.
En ja hoor, hier en daar durft er wel eens een eerder gesoldeert stukje terug loskomen als ik een ander aan het verwarmen ben. :yes:

Klimhaken en scepters

Terug tijd voor een kleine update:

Daar mijn bemanning toch ook van tijd tot tijd eens een gesprongen lampje zal moeten kunnen vervangen, heb ik nu de klimhaken aan de mast bevestigd:

1_HD21_026.jpg

Euh... die dingen dus.

1_DSCN8366.jpg

Die haken zijn gebogen stukjes lasdraad.

1_DSCN8364.jpg

Ook zijn op het platform nu de scepters geplaatst waaraan ik later de railingen zal bevestigen.

Dus...

dit wordt nogmaals vervolgd,

Droop

... en er was licht

Vandaag heb ik de railingen op het platform van de portaal aangebracht.
Ook zijn de 5 schijnwerpers gemonteerd en hebben die hun plaatsje gekregen.

Enjoy the pics:

1_DSCN8380.jpg

Twee schijnwerpers naar de boeg toe...

1_DSCN8385.jpg

... en drie staan er naar het dek gericht.

1_DSCN8386.jpg

Gelukkig heb ik de koperen portaal als massa kunnen gebruiken. Zodoende hoefde ik maar één draad binnenin de mast de leiden.

1_DSCN8387.jpg

't Geeft wel al een leuk zicht...

1_DSCN8388.jpg

De volgende dagen ga ik de kerstverlichting wat uitbreiden door nog eens 5 lampen in de radarmast te plaatsen.

Wordt vervolgd,

Droop

Hé Droopke :p,

Dat mag hier inderdaad gezien worden, wat ik van jouw hier in dit draadje zie is toppie.

Bouw ze verder zo.
En aan allen die willen te varen gaan, ZET JULLIE ZONNEBRIL MAAR OP.:smile:

Groetjes
Dirk

Hai droop,

met veel intresse gelezen hoe je de portaalmast in elkaar gesoldeerd hebt. Heb je voor de mast gewoon waterleiding pijp gebruikt of maak je gebruik je hiervoor gewoon dun wandig messing gebruikt?

Ga zo verder ik blijf het volgen.

gr. Gert.

Bedankt voor de lovende woorden, jongens.

@ Gert: Voor de portaal heb ik idd gewone waterleidingpijpen gebruikt. ;)
Kwestie van de stevigheid er een beetje in te houden. :p

Droop

Steunen voor de portaalmast

Deze morgen heb ik me eens toegelegd op de steunen voor de portaal.

Een foto'tje van de 1:1 kotter:

1_HD21_078.jpg

En enkele foto's van mijn gefabriceerde steunen:

1_DSCN8398.jpg

1_DSCN8399.jpg

1_DSCN8400.jpg

Jullie zullen wel merken dat de middenste steun een ietsiepietsie hoger staat dan de andere twee.
Dit heb ik zo gedaan omdat ik tijdens het verhitten een beetje miserie kreeg met de eerder aangebrachte solduur van de andere 2 steunen.
Maar al bij al vind ik het nog meevallen en ben ik best gevreden met het resultaat. :p

Wordt vervolgd,

Droop

Hij is weer mooi droop alleen zie ik bij de 1:1 geen steun tussen de hoofd-masten bij de platvormen !

groetjes, Brandaris

@ Frederik: bedankt voor de tip. ;)

@ Koen: Dat topzwaar worden valt best mee hoor. Er zit onderaan genoeg loodballast om alles mooi in evenwicht te houden. En dan moeten de loodaccu's d'r nog bij. ;)

@ Brandaris: dat heb je goed opgemerkt.
Maar sinds ik het plan heb opgevat om dit model te transformeren van de HD21 naar de EV05, pas ik hier en daar mijn eigen ideeën toe.
De plannen van de HD21 zijn meer en meer een leidraad geworden.
Hetzelfde met de poten van de portaal:
Bij de echte kotter staan die mooi naast het bakdek. Hier heb ik de vrijheid genomen om ze wijder uit elkaar te plaatsen. Dit met het oog op de stabiliteit als later het model bv. met de netten in het water ligt.:p
Het komt er op neer dat de EV05 geen spiegelbeeld zal worden van de HD21. ;)

@ Adam: geeft niet hoor. :D

Droop

Kabelgeleiders

Vandaag heb ik weer eens het metaalbewerkersplunje aangetrokken en heb ik me op de voorste kabelgeleiders toegespitst.

Laten we eens terug een kijkje nemen bij de 1:1 kotter:

1_HD21_108.jpg

Dat is zo'n ding waar de rode pijl naar wijst.
Hier zien we de bakboord geleider.

1_DSCN8430.jpg

Dit zijn dan mijn exemplaren.
Ze zijn elkaars spiegelbeeld omdat ze elk aan een kant van het bakdek moeten bevestigd worden.
Die blokken zijn ook gemaakt uit 2mm messingplaat.
Links zien we de bakboord- en rechts de stuurboordgeleider.

1_DSCN8426.jpg

De metalen wielen die erin zijn verwerkt zijn eigenlijk wieltjes van een oude Meccano-set.
Nog een geluk dat ik die had, anders moest ik mijn toevlucht nemen tot plastieken exemplaren en dan kon ik het solderen wel vergeten.

De komende dagen ga ik me toeleggen op de constructie van de beugels voor deze geleiders.

Wordt vervolgd.

Droop (die nog steeds z'n mastverlichting moet maken. :confused:)

Beste droop,

ziet er weer goed uit, heb alleen een vraagje moeten de assen van de geleideblokken niet een stukje langer zodat ze kunnen draaien in hun steunen?

succes met de verder bouw,

gr. Gert.

Volgens mij zijn ze niet helemaal goed :(
De draad loopt volgens mij namelijk door de as van het schanierpunt.
Dus moet het hart van de draadschijf uitkomen in het hart van het schanierpunt.
En als ik jou blokken goed bekijkt loopt de buitenkant van de schijf langs het schanierpunt :confused:

Verdikke, had ik wel over het hoofd gezien. :rolleyes:

Pas ik wel eventjes aan.

Bedankt voor de steun, jongens. ;)

Droop

Back