HD21 'Jacob Senior'

Bedankt jongens. :)

Eer ik aan de bovenbouw verder werk, moet ik eerst nog allerlei klein grut gaan maken:
de lampen aan het bakdek, een opstapje aan de deur naar de accomodatie (is ondertussen klaar), reddingsboeien, de trap naar het bovendek ...

Enfin, ik ben alvast begonnen met het maken van de bollards die aan het winchhuis komen te staan:

1_DSCN8763.jpg

Terwijl deze items in de draaibank zaten heb ik er met zeer grof schuurpapier langs gegaan zodat de bollards vol groefjes kwamen te staan.
Dit heb ik gedaan omdat bij de 1:1 schepen deze dingen ook door de trossen/ stalen kabels getekend zijn.

1_DSCN8765.jpg

Hier is het effect een ietsje beter te zien, doch door de foto is er toch heel wat verloren gegaan. :-?

1_DSCN8769.jpg

Hier hebben we de reddingsboeien.
Ik wou er eerst de naam van de kotter opschrijven maar dit ging me een beetje te ver.
Daarom heb ik me maar enkel aan de registratie gehouden. :o

1_DSCN8773.jpg

Op de voorgrond, aan de railing zien we één van de gedraaide bollards.
Eén van de twee boeien hangt aan het winchhuis en helemaal achteraan zien we een trap die naar het 2de dek leid. Deze trappen zijn ook uit styrene gemaakt.
De trapleuningen zijn dan weer stukjes lasdraad.
Door het camerastandpunt zou men denken dat die trap loodrecht staat maar in werkelijkheid staat die lichtjes schuin geplaatst.

Al deze stukken vinden we uiteraard aan de bakboordzijde ook weer terug. ;)

Wordt vervolgd,

Droop

Edit

Toen ik het model daarstraks eens stond te bekijken was er wéér eens iets wat me niet aanstond.
Deze keer waren het de trappen naar het bovendek.

Wat bleek nu? Toen ik de afstand tussen de treden bekeek, kwam ik tot de constatatie dat die veel te ver van elkaar verwijderd stonden.
Op schaal wou dat zeggen dat de bemanning hun benen tot kniehoogte moesten optrekken om op een tree te geraken. Dit had ik eventjes verkeerd berekend blijkbaar. :oops:

Ik heb dan maar de styrene terug ter hand genomen en op beide trappen nog wat treden bijgeplaatst.

Dit is nu het nieuwe resultaat:

1_DSCN8785.jpg

Ook de achterwand van de trappen heb ik volledig zwart geverfd.
Dit maakt dat alles meer één geheel geworden is.

Oh ja: de verf glimt nog omdat ze tijdens het nemen van de foto, nog niet volledig droog was.

Ik zal de bemanning ook al eens de opdracht geven om het stof van het dek op te nemen.
Zo'n macro + flits toont toch ook alles, niet?

Droop

Stuurhuis

Update
Vandaag heb ik dan maar weer wat verder geprutst en nu kwam het stuurhuis aan de beurt:

1_DSCN8786.jpg

De ruwbouw staat deels geplaatst.

1_DSCN8789.jpg

Ik ben hier heel bewust van de klassieke ronde vormen afgestapt en wou deze kotter een veel modernere look geven. Dit heb ik kunnen bereiken door meer met rechte lijnen te werken.
Zeg maar 'een totale make over' van een klassieke boot. cute

Ik kwam op het idee door een prachtige foto van Tom Boere z'n kotter:
hd23h.jpg

Foto: Tom Boere
Hier zien we dat Tom ook met strakke lijnen gewerkt heeft. Gewoonweg prachtig!!

1_DSCN8790.jpg

De voorkant van de brug zal dan wél weer haar half ronde vorm blijven behouden.:k
Bij het creëren van een boot moet men soms een beetje stylist zijn. :D

1_DSCN8794.jpg

En de neus heeft eindelijk z'n afbeelding.
Een kleine medaille van de H. Maagd pastte precies in de ronde vorm.
Ik heb dit kleinood dan maar van wat verf voorzien en nu zit het voor eeuwig verbonden aan deze kotter.
De bemanning van de Princess heeft alvast steeds z'n beschermheilige mee op zee.

Wordt vervolgd,

Droop

Ik ben hier bezig aan de voorkant van het stuurhuis.
Dat ging ik z'n ronde vorm laten behouden, maar toen dacht ik er plots aan dat er een camera achter één van de raampjes moet geplaatst worden.
Om dan -door de ronde vorm van de raampjes- geen vervormd beeld of beeld met reflecties te krijgen, ben ik nu verplicht om die voorkant gewoon recht door te trekken i.p.v. er de kromming in te houden.

Nog een geluk dat ik er nu nog aan dacht! Oef!

De foto's:

1_DSCN8797.jpg

1_DSCN8799.jpg

Wordt vervolgd,

Droop

Achterkant stuurhuis en achterdek

Voor de achterkant van het stuurhuis heb ik besloten om de strakke lijnen aan te houden.

De werffotograaf was natuurlijk ook weer van de partij en hier volgt een greep uit de plaatjes die hij geschoten heeft:

1_DSCN8801.jpg

De achterkant heeft dus net als de rest van de opbouw strakke lijnen gekregen.

1_DSCN8802.jpg

Daar er in de princess haar kont al ronde patrijspoorten zaten, heb ik geopteerd om ook achteraan de opbouw ronde patgrijspoorten te steken.
Kwestie van een beetje 'a sortie' te zijn.

1_DSCN8805.jpg

De toegang tot het stuurhuis gebeurt via houten deuren.
Deze deuren heb ik gemaakt uit styrene.
Na met een krasmes en een potlood de deurlatten geaccentueerd te hebben, heb ik het geheel een houten kleurtje gegeven.
Een messing patrijspoortje, deurklink én scharniertjes maakten het werk volledig af.

1_DSCN8806.jpg

Uiteraard werd de deur aan stuurboord op dezelfde manier gemaakt.

1_DSCN8807.jpg

Ook de zijkanten van het achterdek heb ik onder handen genomen.
De ladders zijn nu mooi ingewerkt in het geheel.

1_DSCN8808.jpg

De verschansing van het bovendek (voor zover men nog van een verschansing kan spreken :8 ) kreeg rondom ribben als steun.
Net als bij het 1:1 vaartuig, trouwens.

1_DSCN8809.jpg

Als we een beetje hoger gaan staan dan hebben we al een mooie inkijk.
't Begint er al een beetje indrukwekkend uit te zien, hahaha.

1_DSCN8811.jpg

Het roze wat we hier zien is de plamuur.
Het gehele achterdek moet nu nog van railingen voorzien worden en dus wordt dit de volgende stap.

Wordt vervolgd,

Droop

Hoi Koen,

Eerst en vooral de beste wensen terug. ;)

De patrijspoortjes heb ik gekocht, doch de deurtjes zijn zuiver scratchwerk.

Ramen geplaatst

De bovenbouw heeft nu eindelijk z'n laklaag gekregen.
Ook zijn de ramen geplaatst.

De foto's:

1_DSCN8826.jpg

De bovenbouw heeft eerst z'n witte laklaag gekregen waarna ik de leuning en de achterste bollards in het mat zwart heb geschilderd.
Bovenop de stuurhut heb ik voorlopig een styreneplaat gelegd en dit omdat anders de lichtinval een vertekend beeld van de ramen zou geven.

1_DSCN8827.jpg

Voor het glaswerk heb ik gekozen voor blauw mica. Eigenlijk wou moeder de vrouw deze kleur voor de ramen en wat doe je dan als brave huisvader? :rolleyes:

1_DSCN8835.jpg

Het derde raampje vooraan (te tellen vanaf bakboordzijde) is een gewoon doorschijnend raampje.
Daar krijgt de camera z'n plaatsje.

1_DSCN8828.jpg

Ik heb bewust voor maar één helder raampje gekozen omdat ik zeker geen reflecties of lichtspelingen van door de andere ramen in de cameralens wou hebben.
Door de rest nu in het donkerblauw te steken, is dit risico geminimaliseerd.

1_DSCN8837.jpg

Hier nemen we nog eens een kijkje op de achterkant.
Ook de ronde patrijspoorten hebben een blauw raampje gekregen.

1_DSCN8840.jpg

Haar achterdek heb ik nog niet geschilderd omdat daar nog de achtermast moet 'gelast' worden.

1_DSCN8841.jpg

Mevrouw in al haar glorie. :D

Het volgende filmpje is een cameratest vanuit de stuurhut.
Natuurlijk is dit nog niet optimaal omdat de camera nog niet in het stuurhuis vast gemaakt is:

Wordt nog vervolgd, hoor. :p

Droop

Prachtig, en de bouw gaat nog sneller dan ik het kan lezen :)

Wat voor camera ga je eigenlijk gebruiken?

Je ziet in ieder geval nauwelijks dat het door een ruit heen gefilmpt is!

Ludo

mooi zuiver scratch werk:p

apparte blauwe ramen:)

volges mij geeft dat een heel echt gezicht als je ddat zo filmp en de golven over de boeg komen!

succes ben benieuwd naar vervolg:rolleyes:

Knap werk Droop, maar hoe bevestig je dat blauwe plastic aan patrijspoorten en ramen? Bij mijn vorige pogingen kwam het altijd los.

Ik moet spontaan denken aan de filmbeelden van "deadliest catch".
Waterdicht model, tegen stevige golfjes invaren, en dan beelden uit de stuurhut... lijkt me echt een prachtbeeld, zeker bij zo een realistisch model!

@ Ludo: de camera die ik voor dit doel ga gebruiken is de FlyCamOne².
Een camera'tje dat veel gebruikt wordt in de vliegerij.

@ Koen: die blauwe ramen zijn wel een beetje apart, maar toch heb ik bij ons op de sloperij al een kotter gezien die net dezelfde ramen had.
't Was wel een cool zicht. ;)

@ Gilbert: de lijm die ik hiervoor gebruik is epoxy van Bison.
Die is sneldrogend en de mica blijft ermee op z'n plaats zitten.

@ Dikkie: zoals jij het ziet, zo zie ik het ook. :D
Het was door de filmbeelden van Deadliest Catch dat ik op het idee ben gekomen om binnenin een camera te plaatsen. ;)

Droop

Hoi Droop

waarom gebruik je geen goede filmcamera,

het gewicht maakt toch niet zoveel uit bij dit schip?

Ludo
Als ik onze huiscamera voor dit doel zou gebruiken, dan bestaat er veel kans dat ik van m'n halve trouwboek niet meer binnen mag. :bad-words::D

Droop

Heb me vandaag al een beetje bezig gehouden met het verweren van de bovenbouw.

Tekst en uitleg zijn hier overbodig, denk ik.

Enjoy the pics. ;)

1_DSCN8879.jpg

1_DSCN8880.jpg

1_DSCN8881.jpg

1_DSCN8882.jpg

1_DSCN8883.jpg

Hier toch een klein woordje uitleg over het embleem op de schouw.
Daar zien we een grote "O" met daarin een kleinere "L".
De "O" staat voor Olayinka, de naam van mijn kleindochter én meter van deze schuit.
De "L" staat voor Luc, ikke dus. Bouwer van de kotter én opa van Olayinka. :p

1_DSCN8884.jpg

1_DSCN8886.jpg

1_DSCN8887.jpg

Wordt vervolgd,

Droop

Back