He wat 36 inch maar waarom

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Zat sticks & Tissue te lezen en ben nu van nr. 1 bij nr. 98 belandt en heb er dus nog een paar te gaan.
Maar grappig is dat er gesproken wordt over een VrijeVlucht klasse van zwevertjes met een vaste spanw van 36 inch :thumbsup::yes: leuk dus.
Was dit eerder tegengekomen en zijn nu met single channel met Rudder bezig tegen het wegvliegen nog beter dus en een beetje mijn ding :banana:
Maar eigenlijk vreemd want wat is 36" toch een vreemde afmeting, dus even zoeken op alles met enkel 36" op Outerzone.
Dus he wat is dat helemaal verbaasd welke modellen ik tegenkom en hoeveel ik er van dat formaat heb gehad door de jaren en en nu zelfs mee bezig ben.
Grappig misschien is dus dan het formaat om op door te gaan want man wat zit daar toch weer leuk spul bij.
Ben ook benieuwd wat jij met 36" spanwijdte hebt gebouwd, of wat jij een leuk model vindt.
Of beter nog misschine zie je een model om doirect mee aan de slag te gaan.
Hier kijk effe wat een leuk spul en dat allemaal op basis van 36 inch :yes:
https://outerzone.co.uk/advanced/search/results.asp?S1=36&S2=36&Xpage=1

Eens kijken welke ik al gehad heb of mee bezig ben.
Lanzet (oz6103) from Robbe
grey_line

Lanzet​

from Robbe
36in span
IC R/C Kit

Plan Details

Nu mee bezig.

Prairie Canary (oz6318) by Bob Wallace from RCMplans 1979
grey_line

Prairie Canary​

by Bob Wallace
from RCMplans (ref:774)
September 1979
36in span
IC R/C

Plan Details

Super leuk model en heb die gevlogen met een 09 Enya, misschien nog maar een keer bouwen.

Project Profile (oz9591) by Randy Wrisley from RCMplans 1979
grey_line

Project Profile​

by Randy Wrisley
from RCMplans (ref:772)
August 1979
36in span
IC R/C

Plan Details

Drie modellen op tekening had de GeeBee met een VECO .19 was een perfecte comby.
Leuk en lekker wendbaar model zou het electro ook leuk kunnen doen.
Maar denk dan nee dan maar liever een kleine viertakt bijv .25 erop, iemand nog iets te koop?

Q-Tee (oz1350) by Lee Renaud from RCMplans, Airtronics 1976
grey_line

Q-Tee​

by Lee Renaud
from RCMplans, Airtronics (ref:625)
January 1976
36in span
IC R/C Kit

Plan Details

Klaar voor de laser en moet die echt vliegen met een COX zijn van die dingen dat gewoon zo moet.

Rasant (oz7138) from Robbe 1975
grey_line

Rasant​

from Robbe (ref:3029)
1975
36in span
IC R/C Kit

Plan Details

Mijn eerste snelle kist vloog die met een HB.20 , staat ook weer op de todo lijst
Maar dan ook echt zo als op de foto moet echt met een .20 2T

Tomboy (oz285) by Vic Smeed from Aeromodeller 1950
grey_line

Tomboy​

by Vic Smeed
from Aeromodeller
November 1950
36in span
IC F/F

Plan Details

Okay vlieg die electro en super leuk en ja okay heb die met een iets grotere spanwijdte.
Een model waar je geen genoeg van kan krijgen met het vliegen in de rustige avonden.

Al best een aardig lijstje van de Searching for *, Span>=36, Span<=36 found 629 plans:
Maar denk dat er nog wel een paar bij kunnen zit nog heel veel leuk spul tussen.

Dank je Peter dit had Max ook gemeld en had daar zelf niet aan gedacht dat de 3ft echt zo'n maat is dat een mooie basis kan zijn.
En ja zeker een leuke maat waaruit een hele leuke serie modellen uit is ontstaan.
Niet te groot dus makkelijk meenemen en toch voor elk wat wils, dus goed voor heel veel leuke bouwprojecten.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog steeds de overtuiging, naast alle andere opmerkingen dat het zoals Max-Z ook stelt te maken heeft met de engelse maat voor balsa plankjes die 36" was. Dat in een tijd dat we nog niet zo welvarend waren als wij nu met de 100 cm planken, :)

Ook wel een leuke handzame maat!

Ik heb nog steeds de overtuiging, naast alle andere opmerkingen dat het zoals Max-Z ook stelt te maken heeft met de engelse maat voor balsa plankjes die 36" was. Dat in een tijd dat we nog niet zo welvarend waren als wij nu met de 100 cm planken, :)

Ook wel een leuke handzame maat!
Ja dat klinkt zeker aannemelijk en misschien zelfs dat de 3 feet zoals als Max stelt wel de rede zou kunnen zijn.
Net zoiets als dat wij in metrisch zeggen dat 1m een mooie spanwijdte is.

Kon het niet laten dus maar wat tekeningen gedownload, want het formaat spreekt me erg aan.
Lastig is wel dat ik vanalles heb geselecteerd en dus ook wat meer moderne modellen dan enkel vintage en classic.
Misschien deze topic verplaatsen naar een ander plek op het forum want modellen van '80 en '85 passen hier weer niet helemaal.

Baby Birdie (oz11010) by Larry Jolly from Sure Flite 1980
grey_line

Baby Birdie​

by Larry Jolly
from Sure Flite
1980
36in span
IC R/C Kit

Plan Details

Bi-Fly 25 (oz11348) by Dave Milbourn from Precedent 1985
grey_line

Bi-Fly 25​

by Dave Milbourn
from Precedent
1985
36in span
IC R/C Kit

Plan Details

Wat vinden jullie hier laten of verplaatsen.

Mag ik even van de gelegenheid gebruik maken er wat over zeggen, en dat doe ik met 2 petten op:
- als moderator van het V&C forumdeel en het PH-SAM topics deel
- als oprichter van..

Als moderator:

Ik bewaak namens Forumadmin de goede gang van zaken binnen voornoemde forumdelen. Bv staat het wel in het juiste forumdeel cq subforum deel. En ook wanneer we het over excessen hebben een makkie en mijn bijdrage is dan ook meer een van dienstbaarheid aan jullie. Is er wat niet naar je zin of heb je problemen..dan kan ik het voor je fixen.

Als oprichter van:
Ik heb in 2016 de Vintage groep The First Aviators opgericht en vrij snel er na in samenwerking met jullie vorm gegeven aan een eigen forumdeel, het V&C forum ( we zaten eerst bij het VV forum in). TFA ontwikkelde zich door naar een vereniging maar o.m. vanwege veel wzh met alle eisen en voorschriften voor Verenigingen is TFA rond 2015..terug gegaan naar informele groep.

In ongeveer 2018 ontstond de aansluiting bij SAM, de wereldwijde org voor Antic modelvliegen en gaven we ons de naam van PH-SAM. De koppeling met SAM hebben we opgeheven en met ingang van dit jaar zijn we weer een echte Vereniging geworden.

Tijdens dit hele traject hebben we gesteld dat anders dan bij SAM we niet zo strak aan jaartallen vasthouden. Bv bij SAM is op wat uitzonderingen na 1951 de bovengrens voor Vintage en Antic stopt al veel eerder. Classic kennen ze dus niet.

Het V&C forum is bedoeld voor de volgende klassen:
VFF (Vintage Free Flight)
VRA (Vintage Radio Assist, van org VV modellen maar nu voorzien van enige RC)
VRC (Vintage Radio Control, RC modellen uit de prille RC tijd)
VCL (Vintage Control Line)
Classic (VV aansluitend op de Vintage periode en RC vanaf de periode met "moderne" proportionele RC sets)

En PH-SAM heeft als werkgebied voornoemde klassen.

Jaartallen:

Hoewel we er geen meetlat bij pakken kun je als richtwaarden het volgende aanhouden:

De 4 klassen beginnend met Vintage lopen zo ongeveer tot de mid sixties (ook het moment waarop de proportionele RC sets algemeen goed werd).

Classic ligt wat anders..het sluit dus aan waar Vintage stopt maar Classic is een ruim begrip..Soms wordt dit gevoed door je afkomt en leeftijd..Een wat ouder persoon zal de mid seventies al heel jong vinden..en een jeugdig persoon vind de seventies een grijs verleden en wanner die terug denkt aan zijn prille modelvliegtijd dan kan het zomaar zijn dat hij het over de negentiger jaren heeft.

Classic is dus een persoonlijke beleving maar kan ook een technisch aspect hebben. Bv een VV wedstrijdklasse model van 2000 is zo...2000 en dik en dik achterhaald qua piefjes, palletjes, bouwmaterialen en prestaties.

Kortom, VFF, VRA, VRC en VCL zijn losjes gekoppeld qua bovengrens aan de mid sixties. Classic is meer een eigen beleving cq technische zaak en een kist met een ontwerpjaar van bv 25 jaar oud mag je gerust een Classic kist noemen.

Dus de vraag laten staan of verplaatsen:

Laten staan..Classic is wat jij er van vind als beoefenaar en hoort hier dus helemaal thuis.

Ps..zal er ff over nadenken en mogelijk maak ik een gesloten topic met sticy en met bovenstaande inhoud dus over de 'specs" van het V&C forum...bv onder de titel "Over het Vintage & Classic forum".

Nee hoor Henk lekker laten staan, vind dat wel leuk dat er een PH-Sam omschrijving staat met wat historie.

Het zegt toch waar we voor staan en dat we ook een soort van soepel kunnen zijn.

Einddoel is dat we leuke modellen op de meetings krijgen die bij een tijdperk passen.

Om alles nog een beetje verder op scherp te zetten, hier nog zo'n schatje met 100% vintage look maar ontwerp van 2019.

Heb die natuurlijk al in cad staan en ga deze zeker bouwen en stiekem ook vliegen op de meetings :banana:.

Maar vertel natuurlijk niet op de meeting dat deze van 2019 is maar van 1950 :thumbsup: :rofl:

1746875815083.png

Ach..die hadden we nu nog niet benoemd..de retro kisten (is indertijd wel ter sprake gekomen).

Dus iets van een ontwerpjaar anno nu maar gelijkend op iets van toen.

Retro kun je gelijk stellen aan Vintage of Classic al naar gelang uit welke tijdvak die geïnspireerd is.

Henk dat zijn zoals altijd weer wijze woorden :wave.

En dat moet toch zeker ook motiverend werken voor iedereen, om weer eens een leuk project op te pakken.

Of ben ik nu weer aan het zeuren :offtopic::offtopic::offtopic::offtopic: om nieuwe projecten.

Back