Heading Lock?

• Topicstarter Topicstarter geneum
  • Startdatum Startdatum
G

geneum

Guest
Ik heb sind een paar maanden een Eco-8. Hiervoor nooit gevlogen met een Heli wel geoefend op een Simulator.

Als ik wil hoveren dan gaat dit allemaal prima maar toch draait de heli telkens naar een paar seconden af
trimmen lijkt heel er weinig effect te hebben. (hij draait namelijk links en rechts om)

ik maak gebruik van een Ikarus Mini Gyro
zou het effect hebben deze te vervangen door een met Heading-lock

Hoe werkt heading lock precies?

Moge Geneum,

Lijkt erop dat je gyro verloopt ('drift'), maar kan ook andere dingen zijn. Tijdens het hooveren verander je continue je gasstand en je pitchhoek, en dus de reactiekracht die je staart moet leveren. Als die curve (In mijn zender de revo-mix) niet klopt kan dit ook gebeuren. Ik heb wel eens mensen gelezen die de heli aan een draaischijf schroefden (Ouwe platenspeler oid) en dan net zolang pielden totdat de heli door de hele gasstand heen stabiel werd. Is alleen aan te raden met een e-heli als de Piccolo of de Eco ;).
Alleen als je zeker weet dat die curve perfect is moet je je gyro gaan verdenken.
Heading-lock is een stand in je gyro die onthoud welke kant de heli op 'kijkt' en probeert die stand weer terug te vinden, tenzij jij hebt gestuurt. Dat houd in dat de 'revo' mix door je gyro word gedaan, maar houd ook in dat de heli in voorwaartse vlucht niet meer zelf in de vliegrichting draait (het 'vanen'). Heading hold is geweldig om mee te hooveren omdat je dan je staart niet meer hoeft te sturen maar tegelijkertijd ook weer niet omdat je dan nooit leert compenseren...

Groetjes,

Ton.

volgens mij goed en simpel uitgelgd Ton.
Hou er wel rekening mee dat als je hh gaat vliegen je absoluut geen revomix insteld. Revomix betekend dat als je je toerental verhoogd er een andere kracht op je staart staat en je zender dit compenseerd, vlieg je hh zal de gyro (mits goed afgesteld) dit zelf moeten doen.
Jeroen

Jeroen heeft gelijk, de hedendaagse Pieze gyro's hebben geen Revo-mix meer nodig, zowel in normale als headinghold mode.
In de handleiding van de Futaba GY-serie en Robbe G-serie staat zelfs nadrukkelijk dat Revo-mix in de zender moet worden uitgeschakeld, omdat de gyro anders niet goed functioneerd. Van de Ikarus mini gyro weet ik dat niet.

Het kan ook heel wat anders zijn:
Als je gyro in normale modus staat moet de staart in het midden van zijn uitslag staan, met andere woorden: mechanisch evenveel uitslag zowel links als rechts, zonder dat de servo aanloopt. Het kan namelijk zijn dat je gyro probeerd te corrigeren maar dat deze niet genoeg uitslag kan geven omdat de servo mechanisch niet meer uitslag kan geven.
Op je gyro zit waarschijnlijk een potmeterje voor het instellen van de maximale uitslag. Misschien is deze ingesteld in een te kleine uitslag, waardoor de gyro niet maximaal kan corrigeren.

Het kunnen dus meerdere factoren zijn waardoor staart drift. Check het bovenstaande maar eens (mits je het nog niet gedaan hebt).

Groeten,
Bas.

Een probleem met de eco is dat je met het aankopelen van de accu de heli vaak beweegt waardoor de gyro niet goed calibreerd. Ik had dat ook met de robbe3d gyro in de eco duurt te lang voordat hij de 0 heeft gevonden.
Een oplossing heb ik nooit echt gevonden gewoon oppassen met aankoppelen van de accu of bv een GY 401 toepassen deze heeft maar 3 sec calibratie tijd.

Gr Remco

ff off topic

Waar heb ik dit meer gehoord dat mensen overstappen van de robbe 3d naar een 401???
Nou ja, het is dan ook een wereld van verschil.
Jeroen

hoezo ? omdat we aangeven wat het beste is ?
vergelijk een 401 met 9253 zelf maar eens met zon wonder ald de robbe 3d gyro :(

totaal geen vergelijk, een mercedes ten opzichte van een fiat 500.

in het buitenland de gyro met digitale servo ongeveer 180 dollar, hier in NL alleen de 401 180 euro, komt de digitale servo nog bij.

De GY401 & S9253 kost bij FlyCam €379,- 8O

Is dus zeker de moeite waard om hem in het buitenland te bestellen. Ik heb de 401+servo voor $200,- bij CyberHeli gekocht.

Heb ze voor 163 euro inclusief verzend uit Singapore laten komen (3 dagen... gaat je PTT Post ;))

Staart lijkt vastgeschroeft :D

Ton.

Back