Headspeed berekenen

Hey, kan er iemand me zeggen waar ik de mist inga? Wil mijn headspeed berekenen want heb het gevoel dat ik met teveel toeren vlieg en lipo's zijn plat na kleine 5min, tzijn geen nieuwe meer maar dan nog... Heb alles ingegeven in een tooltje en kom op 7000+ toeren op de kop, dat klopt natuurlijk niet maar kweet niet waar ik de fout inga bij de berekening.
RC Helicopter Headspeed Calculator | ReadyHeli.com
Ik vlieg nu met een platte gascurve op 80procent maar zou deze graag naar 95procent brengen om efficienter/langer te vliegen. Vlieg sportief en hard in het rond maar nog geen 3d. Lipo's zijn zippy flightmax 6cel 2650mah 20c. Ga om te beginnen een 12t pinion erop zetten en zien wat dat geeft mar zou graag eens weten weke headspeed ik haal met deze setup.
...
Alvast bedankt voor de hulp

En lipo word staat wel wat warm na het vliegen. Kan ze nog goed vasthouden maar ziijn lekker warm, dank een graad of 35-40, maar dat is maar een schatting

Ik kom met jouw gegevens uit op max 3207 toeren

Heb je echt alle vakken naar waarheid ingevuld?

Heb alles nogmaals ingegeven en kom nu met die 13t pinion op een headspeed van om en bij de 2450, en met 12t ong 2250, dat lijkt me al meer te kunnen kloppen.

Ja, zie niet in wat ik fout zou hebben ingevoerd,
6cellen lipo 20c (oud)
162t main gear
13t pinion
1800kv motor (outrunner dus 85% efficiency)
lipo warm na vliegen
en dan kom ik op 2426
Deze krijg ik naar 2230 met een 12t pinion
dat lijkt me meer dan genoeg toeren voor sportief en eventueel licht 3d vliegen, niet?
en dan kan ik de gascurve plat op 90 of zelfs 95% zetten denk ik? niet?

contact

Koen,
ik zie dat je op het net zit,
mail je mij eens om te weten wanneer je thuis bent.
Anders rond 10.00 uur bel ik eens.
Bob.

Ik zie niet hoe jij aan die lage waardes komt hoor, net als Student kom ik op 3207 voor maximum spoolup 100% zonder governor.
1800x3,7x6x13/163=3207

Heb gewoon alles ingegeven in de tool waarvan ik de link gepost heb. Er staat iets van 85% efficiency voor een outrunner motor, dat geeft al wat verschil misschien....
Wat zou een eigenlijk een goede headspeed zijn voor een 500 om toch wel sportief maar zo lang mogelijk te vliegen met de lipo's die ik heb? dacht dat ik rond de 2200 zou moeten zitten...
Throttle curve heb ik teruggebracht naar 80% vlak, maar heb begrepen dat ik zo de esc teveel werk geef en beter naar 95% ga, maar dan dus met een 12t pinion...

heb je al weleens echt je toerental gemeten?
Dan kun je van daaruit rekenen en is veel betrouwbaarder dan de calculators.
Heb je overigens de originele align regelaar?

plaats anders eens een printscreen van wat je invult en je resultaten.
Ik verwacht echt dat je nu met 80% eerder op 2700rpm zit dan 2400

Als je met 6 cell vliegt maingear 162 motor pinion 12 motor 1800 Kv gas op 80 procent heb je een headspeed van 2565
met een pinion van 12 tanden op de motor en 90 procent gas 2664 je moet een 10 tands tandwiel zetten dan heb je de ideale headspeed van 2220 met de gas op 90 procent.
je zegt dat je 5 min kan vliegen met een 2650 mah 20 c lipo dat is verbazend lang ik vlieg maar 5 min met een 40c 3000 mah met een headspeed van 2200 met 'n 500,
20 c is ook veel te weinig duw er maar eens een 40c in je zal vesteld staan.

clip_image002.jpg

Printscreen posten lukt me nie :-)

Voltage for this calculation (avg):3,293/cell with a total of 19,758
Nominal voltage: Spoolup RPM 100% throttle no governor (22,2v): 3207
Avg RPM you will see with 100% throttle and no governor: 2879

Max normal bogging applied you will see RPM at: 2426
(this number should be the minimum if your motor & battery is up for the challenge)

Uitgaande van helikopter.be kom je op 2565/12*13=2780 met 80% throttle op een 13T

En die
Max normal bogging applied you will see RPM at: 2426
Is het minimum toerental met maximum motorbelasting, eigenlijk niet zo relevant.
Je kunt beter kijken naar de getallen bij de Align governor.

Back