Headspeed recommended voor 450 - 500 - 550 - 600

Beste Medeforummers,

Met helicopters zou ik graag 3d willen vliegen, maar dat kan ik bij lange na niet.
Ik probeer een beetje sport-stijl (loopings, rollen etc).

Lager = zuiniger
Uiteraard is een lager toerental gunstiger voor het totale energie verbruik. Dit zal resulteren in langere vliegtijden.
Maar lagere toerentalen betekent over het algemeen ook meer flex in je bladen. Dit geeft prachtige blade-farts geluiden, maar door het flexen kan je ook je staartbuis doormidden slaan. Boomstrike!!

Sneller = stabilere en meer respons

Ik probeer te achterhalen wat de recommended headspeeds zijn voor diverse sizes helicopters.
Dit voor 450, 500, 600 en 700 size.

Zijn er kenners hier die al een indicatie hebben welke headspeeds het best horen bij de diverse sizes?

Ik zal dan in de begin post de waarden aanvullen/corrigeren:
Ik heb vooralsnog de volgende gevonden

Size Rustig Sport 3D
450 2800 3000 x
500 1600 2000-2200 2400 en hoger
550 x x x
600 1600 2000 2200

Graag jullie input.

Laatst bewerkt:
Lager = zuiniger
Uiteraard is een lager toerental gunstiger voor het totale energie verbruik. Dit zal resulteren in langere vliegtijden.
[..]
Sneller = stabilere en meer respons
Volgens mij klopt dat over het algemeen wel maar met fbl stabilisatie kun je ongeacht het toerental vaak de zelfde rates gebruiken en dan is het voornaamste verschil de collective pitch.

Ik denk dat dat over het algemeen wel in de handleiding van het model wel aanbevolen toerentallen staan want dat is ook afhankelijk van het ontwerp en de rotorbladen. Een model van Align met flybar of swash meenemer zal wellicht met een lager toerental kunnen vliegen dan de dfc variant. Zo zal wellicht ook het bereik van minimum en maximum toerental verschillen en is er niet echt iets dat voor alle modellen geld.

Verder is het volgens mij meer een persoonlijke voorkeur dan een bepaald hokje qua vliegstijl. Je kan immers achtjes vliegen met relatief hoog toerental of 3d met een relatief laag toerental. Zie bv de video van Bert Kammerer met wisselende toerentallen.
Mijn lijstje: kalm aan - sneller - snelst.
450 sport v1 dfc zal 2700-3000-3200 zijn (berekend, niet gemeten of ingesteld)
atom 500(~425) 2400 2600 2800
goblin 380: 2500 2800 3100

tail strike komt door een paar dingen
- bouten te los
- te zachte rubbers
- te slappe bladen

als je met kwaliteitsbladen vliegt, je rubbers hebt afgestemt op je toerental, en je bouten goed vast hebt staan ( dus niet te vast, zeker niet te los) zul je heel erg je best moeten doen om je staart eraf te slaan.

check ook dfc spul. kop staat nog lager dan standaard.. toch geen bijzonder aantal tailstrikes.

toerental is daar niet echt belangrijk bij.

iedere heli heeft zijn eigen toerental waar hij lekker bij draait.
iedere heli heeft een ontwerp toerental.. ga je daar (ver)buiten, kan de staart raar gaan doen of de kop spettert uit elkaar. zoiets.

bij een 450 weet ik van mijn eigen heli dat het stroomgebruik vanaf ong. 3000 a 3500 stevig toe gaat nemen.
vanaf 2000 vliegt het. net aan. op 3000 kun je er alles mee, en vlot. op 3500 heb je een raket.
hoger kan, maar korte vliegtijden. en schone onderbroeken mee naar het veld ;-)

600, wat ik heb gemerkt is dat dit bij een zeer laag toerental al gaat vliegen.
ondergrens nooit getest. laagst getest is 1500 rpm, en daar vliegt hij nog best redelijk mee.
hoogst gemeten zit op 2200 rpm, dan wordt het een zeer enthousiast apparaat.
persoonlijk vlieg ik hem op 1900 voor normale vluchten, 2000 als ik er echt zin in heb.
let wel, ik heb de trex nitro, die hoort rond die toerentallen te vliegen.
er zijn toestellen die 2400 rpm nodig hebben om de staart normaal te laten functioneren...

ik draai geen extremen.. maar alles wat ik wil gaat erg goed bij deze toerentallen.
en zat power over..

alles hangt af van de heli en het ontwerp.
dfc toestellen hebben een hoger toerental nodig om lekker te gaan vliegen dan bij een normale fbl kop.
andersom kan een fbl kop met de juiste dempers veel lager in de toeren.

beetje uittesten dus.

zit met mijn logo rond de 1950 rpm en heli vliegt rond de 6 min. met licht 3D.
met de goblin 500 vlieg ik rond de 2400 rpm,vliegtijd rond de 3.30 min. ,maar gaat als een raket en bigfun:D
het is maar wat je zelf wilt....
beide heli`s vliegen rond de fabrieks toerental,zal je er veel van afwijken + of - zal het ten koste gaan van de vliegkwaliteit denk ik.
mvg.

andre

Thanks guys.
Doel was vooral om te achterhalen welke grenzen je niet mag overschrijden.
Ik had met mijn Align 500DFC met schuine vertanding (stiller en daardoor de fout ingegaan) mijn staart aan gort gevlogen omdat ik het toerental te hoog had staan.

Thanks guys.
Doel was vooral om te achterhalen welke grenzen je niet mag overschrijden.
Ik had met mijn Align 500DFC met schuine vertanding (stiller en daardoor de fout ingegaan) mijn staart aan gort gevlogen omdat ik het toerental te hoog had staan.

... da moet je wel heel veel gedaan hebben met je touren,
ik gebruik voor de eerste vlucht meest de verhouding pinion en maingear, wat de handleiding schrijft,
en dan ben ik automatisch binnen de bereik, wat mag en wat kan,

ook de RPM uit de handleiding kan je heel goed gebruiken,
tenzij je wil echt hard 3D vliegen, maar da zou je ook pinion en motor (ESC) moeten veranderen.

Suc6, Uwe

Back