Hoi allen,
Hoe laag kan je eigenlijk gaan met je headspeed? Het is om het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden mijn vliegmaat zijn 550 volledig afgesteld. Hij vond dat hij met zijn 6s 5000mAh lipos te weinig autonomie had (max 4 minuten). Hij ging wel erg hard, maar vloog wel piekfijn. We zijn geen 3D piloten, dus het mocht wel wat kalmer aan. Ik hing de machine (met CC Talon 90) nog eens aan de PC en toen zag ik dat ik mij vergist had van opinion
. Hij stond op 11T terwijl het een 13T was. De Governor stond dus op 2156 toeren voor een 11T. Nu paste ik gewoon de pinion aan in de Castle Link van 11T naar 13T en op 2156 toeren laten staan.
We zagen onmiddellijk dat dit een beduidend lager headspeed was. Even dachten we zelfs dat hij niet zou opstijgen :rolletjes: maar hij vloog zelfs héél goed. De governor hield zich mooi aan het toerental en je kon mooi rondcruisen; loopings, rolls, allemaal perfect. Het "klonk" wel traag soms.
Toen merkten we plots na 5 minuten (hij ging hem nét neerzetten) vermogenverlies en de Talon gaf een alarmsignaal van oververhitting weer.
De regelaar en de motor waren echt gloeiend heet.
Dat was jammer, want we dachten echt de ideale headspeed gevonden te hebben. Volgens het lipometertje zat er nog 40% in de lipo (da's niet echt 100% correct, weet ik) en het vloog zo lekker.
In de Castle software mocht ik 2156 toeren ingeven voor een flat 100% throttle curve. Als je te veel of te weinig ingeeft, geeft ie een foutmelding.
setup:
Castle Creations Talon 90
Align 1220kv motor met 13T pinion, PWM rate 12 Khz
112T maingear
Mag ik zo verder door eventueel de regelaar om een meer verluchte plaats te zetten? Nu zit ie onder de ligplaats batterij en heeft weinig luchtcirculatie.
Als ik Mr Mell's headspeed calculator gebruik, geeft die aan dat ik minimum aan 2607 toeren moet zitten. Da's wel een heel verschil…
Ik veronderstel dat ik me aan die waarden zal moeten houden en eventueel 11T pinion steken?
Groeten, Kris
Hoe laag kan je eigenlijk gaan met je headspeed? Het is om het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden mijn vliegmaat zijn 550 volledig afgesteld. Hij vond dat hij met zijn 6s 5000mAh lipos te weinig autonomie had (max 4 minuten). Hij ging wel erg hard, maar vloog wel piekfijn. We zijn geen 3D piloten, dus het mocht wel wat kalmer aan. Ik hing de machine (met CC Talon 90) nog eens aan de PC en toen zag ik dat ik mij vergist had van opinion

We zagen onmiddellijk dat dit een beduidend lager headspeed was. Even dachten we zelfs dat hij niet zou opstijgen :rolletjes: maar hij vloog zelfs héél goed. De governor hield zich mooi aan het toerental en je kon mooi rondcruisen; loopings, rolls, allemaal perfect. Het "klonk" wel traag soms.
Toen merkten we plots na 5 minuten (hij ging hem nét neerzetten) vermogenverlies en de Talon gaf een alarmsignaal van oververhitting weer.
De regelaar en de motor waren echt gloeiend heet.
Dat was jammer, want we dachten echt de ideale headspeed gevonden te hebben. Volgens het lipometertje zat er nog 40% in de lipo (da's niet echt 100% correct, weet ik) en het vloog zo lekker.
In de Castle software mocht ik 2156 toeren ingeven voor een flat 100% throttle curve. Als je te veel of te weinig ingeeft, geeft ie een foutmelding.
setup:
Castle Creations Talon 90
Align 1220kv motor met 13T pinion, PWM rate 12 Khz
112T maingear
Mag ik zo verder door eventueel de regelaar om een meer verluchte plaats te zetten? Nu zit ie onder de ligplaats batterij en heeft weinig luchtcirculatie.
Als ik Mr Mell's headspeed calculator gebruik, geeft die aan dat ik minimum aan 2607 toeren moet zitten. Da's wel een heel verschil…
Ik veronderstel dat ik me aan die waarden zal moeten houden en eventueel 11T pinion steken?
Groeten, Kris