Heatsink berekenen

Dag modelbouwers,

Een vraag, op mijn esc zit een heatsink, 50x50x10mm.
Nu wil ik deze graag vergroten zodat de temperatuur van de esc lager blijft.
Mijn regelaar wordt zo'n 75 graden (uitgelezen waarde).

Stel ik wil deze waarde zo'n 15 a 20 graden omlaag brengen, kan ik dan bepalen hoe groot de heatsink moet zijn?

Gr, Roy
 
Precies, ik zou gewoon een aardig groot blokkie erop zetten en dan kijken hoeveel je bent gedaald.
Ook zou je een fan op de huidige heatsink kunnen zetten, maar dat is aan jou.
Een groter koelblok moet voldoende zijn. (of misschien een net zo grote, maar efficiëntere)


Of er zomaar een handige formule voor is zou ik niet weten.
 
Je kan een koelplaat berekenen maar dan moet je wel de nodige zaken weten. Zo moet je weten wat de warmteweerstand van de koelplaat is. Maar ook hoeveel warmte weerstand de overgang van de Fets naar de koelplaat heeft en zo nog een aantal zaken. Dat is in de praktijk erg lastig of zelfs haast onmogelijk voor de "gewone gebruiker" omdat hij/zij die zaken gewoon niet weet.
De meest makkelijke manier is gewoon proberen en kijken wat het resultaat is. Toch een waarschuwing, het zal niet meevallen om een echt bruikbaar resultaat te krijgen. Zomaar vergroten van de koelplaat zal minder effect hebben dan je hoopt of denkt.
 
Allen bedankt voor de reacties

Er komen dus meerdere zaken bij kijken om het te kunnen bepalen, die gegevens heb ik inderdaad niet, dus blijft over om het gewoon maar te proberen.

Op conrad heb ik een koelblokje gezien (Bestnr.: 188549 - 89)
188492_BB_00_FB.EPS.jpg

deze is dus 6,5mm hoger dan de oorspronkelijke 10mm.
Als ik hem hoger wil hebben moet ik een grotere op maat gaan zagen.

Kunnen jullie uit ervaring misschien een inschatting maken wat meer effect zou hebben;
1) huidige heatsink van een fan voorzien
2) nieuwe van 6,5mm hoger toepassen
3) nog hoger gaan? misschien 20 a 25mm?

Alvast bedankt,
Gr, Roy
 
Het is niet zo dat je bij 6,5 mm meer heatsink je mag zeggen dat je 65% meer koeling hebt.
Veel dingen bepalen wat het koelvermogen is van een koelblok... waarschijnlijk valt er meer winst te halen uit het optimaliseren van rijwind of het plaatsen van een fan als het groter maken van de koeloppervlakte.
Ik denk niet dat iemand een gedegen antwoord kan bieden op jou vraag aangezien jou info minimaal is. Het hangt met zoveel zaken samen, buiten temperatuur, luchtvochtigheid, luchtstroom in het model, actief of passief koelen .... ga zo maar door.
 
Even gekeken naar de excelsheet, als ik mijn huidige heatsink invoer geeft hij aan dat deze zo'n 7 graad per watt wegkoelt.

Dus even afgaande op de sheet dan zou in deze theorie een zelfde heatsink maar dan 6mm hoger, 20 graden lager uitkomen en dat komt neer op 4,7 graad/watt.

Dat klinkt op zich goed, maar gezien de eerdere reacties ga ik het gewoon proberen. Ik denk dat ik de heatsink vergroot en meet wat het effect is geweest.
Een blowertje erop, zou kunnen maar passief is mooier. Ik heb ook zitten denken om wat extra luchtstroom door de kap te forceren maar daar heb ik bij hoverfiguren wat minder aan.

In elk geval bedankt voor de reacties :-D

Gr, Roy
 
Als het toch in de kap zit zou ik het meteen actief aanpakken met een kleine koelfan , in auto's is het heel normaal om het zo op te lossen...

Tegenwoordig worden de meeste (betere) regelaars zelfs standaard ermee geleverd ;)
 
is een betere regelaar geen betere optie in dit geval?

als een regelaar dusdanig heet wordt dan heeft dat meer te maken met het feit dat je gewoon teveel vermogen uit de regelaar trekt.
 
Ik heb ook zitten denken om wat extra luchtstroom door de kap te forceren maar daar heb ik bij hoverfiguren wat minder aan.

corect my als ik fout ben maar in hover heb je lucht naar beneden dus als je die lucht naar je regelaar/heatsink leidt heb je toch koellucht? of mis ik wat
 
Voor wat betreft het feit dat hij deze temperatuur bereikt, de belasting waar ik hem aan bloot stel valt mee, ik verbruik zo'n 3800mA in 13 minuten...
Ik vlieg dan ook rustig en gebruik niet zo hoge toerentallen. De piekstromen zullen daarom niet echt hoog zijn. 80 graden zou de regelaar moeten kunnen hebben, maar ja, lager is fraaier.

Wat betreft de luchtstroming over de esc tijdens hover, tja, de regelaar zit onder de kap, ik zal met kanalen moeten gaan werken om die luchtstroom aan te wenden.

Wat ik nu gedaan heb is toch een fan proberen, 45x45mm op 5V. Deze heb ik bovenop de heatsink gemonteerd, en wil hem aansluiten op mijn ontvangeraccu.
Ik maak gebruik van een losse 4,8V nimh accu voor de besturing. Ik wil hem aansluiten direct op de accu uitgang voordat hij naar de ontvanger gaat, is dat aan te bevelen of schuilt daar nog een risico in?

Bedankt voor de reacties en verwijzingen naar artikelen :-)

Gr, Roy
 
Ik heb een fan gemonteerd op de bestaande heatsink, een fan van 45x45mm en volgens specificatie een doorzet van 12 m3/h.
De temperatuur is nu 6 graden lager, dat zet dus nog niet echt zoden aan de dijk.
Maargoed, meten is weten.

Dus toch een grotere heatsink proberen, ben benieuwd wat die doet.

Gr, Roy
 
Als je een 3800 mAh accu in 13 minuten leeg vliegt is het gemiddeld stroomverbruik rond de 17,5 A. Daarbij ga ik er van uit dat je de accu helemaal leegvliegt. In wekelijkheid zal dat niet zo zijn. Een realistische gemiddelde stroom zal dan rond 15 á 16 Ampere uitkomen. Als de regelaar daarbij een temperatuur van 80 graden bereikt is die waarschijnlijk wat te krap bemeten.
 
Het gaat om 4800mAh accu's, ik vlieg op de 80% regel. De regelaar is uitgelegt op 90A, dus wat stromen betreft zou het geen probleem moeten zijn.

Gr, Roy
 
Een 90 Ampere regelaar moet een stroom van 20 Ampere bij wijze van spreken met twee vingers in de neus kunnen leveren. Als de temperatuur zo stijgt moet er iets anders aan de hand zijn.

Een potentiele verdachte is het BEC-systeem. Als je met een groot aantal LiPo cellen vliegt, je hebt snelle servo's die veel stroom verbruiken en je regelaar heeft een lineaire BEC dan wordt er erg veel energie in warmte omgezet. Je zou kunnen overwegen een ontvangeraccu te gebruiken of een geschakelde BEC. Die werken volgens een ander principe en hebben heel veel minder restwarmte. Niet vergeten de BEC van de regelaar uit te schakelen. Dat kan door de rode draad van het servo-aansluitsnoer te verwijderen (lipje aan de connector voorzichtig optillen) en de draad isoleren.

Kijk eerst of je ontvanger kan/mag werken op een geschakelde BEC.
 
Ik maak gebruik van een aparte nimh ontvangeraccu, geen bec dus.
Timing van de regelaar heeft wel zijn invloed op temperatuur, maar de setting die hij nu heeft is de onderwaarde van het aanbevolen gebied voor deze motor in de manual.

Ik ga er dus even vanuit dat dit allemaal moet kunnen, wel heb ik inmiddels een groter koelblok klaar liggen dus die gaat er binnenkort op.
Ik zal laten weten wat daar het effect van is,

Gr, Roy
 
Het gaat om 4800mAh accu's, ik vlieg op de 80% regel. De regelaar is uitgelegt op 90A, dus wat stromen betreft zou het geen probleem moeten zijn.

Gr, Roy
Je kunt allerlij regels toepassen maar als er niet voldoende koellucht aanwezig is gaat de zaak alsnog te heet worden.
Hier geef je nog geen duidelijke info over.:confused:
 
Back
Top