Heb de seawind van Kyosho op het oog: heb enkele vragen...

Hallo,

Ik ben nieuw in deze topic omdat ik tot heden alleen nog gevlogen heb (in mijn jeugd) en sinds de laatste jaren erg actief in de auto's (1:5 toerwagens en electro 1:10)

Toch wil ik nu een zeilboot kopen. Ten 1e om mee te zeilen, maar tevens een leuke decoratie in huis...

Ik heb de seawind van Kyosho op het oog. Nieuw is ie 289 euro (bij toemen modelbouw) en op marktplaats staat er 1 voor 250 euro te koop.

Mijn vragen zijn:

1. heeft deze boot goede zeileigenschappen en kan deze boot tegen een golfje (ook met hardere wind mee te zeilen?)
2. Is zo'n boot waterdicht in geval dat je in wat ruwer water vaart? (ik snap wel dat het geen duikboot is :D maar je begrijpt wat ik bedoel)
3. Wat heb je naast de boot nodig: 2 kanaals zender, 2 servo's en...... Ik begrijp dat op de zeil servo een speciale soort van hevel geplaatst moet worden?

Heb je verder iets nodig??

Alvast bedankt voor de antwoorden..

als je een beetje engels kunt lezen
klik even op deze link:link

een heleboel info over deze boot

en heb je al eens gekeken naar de saphir van graupner?
hier varen er verspreid over nederland al aardig wat van.
hebben ook een eigen forum:saphir forum

groeten johan

Hendrik, welkom in het 'natte hoekje'.
De Seawind is een prima schip. Zeer zeewaardig, snel, wendbaar en mooi. Ik heb de mijne nu al vijf jaar en vaar er vrijwel elke week mee.
Ze heeft twee minder goeie eigenschappen: de sluiting van het kajuitdeksel moet zéér nauwkeurig geschieden, anders lekt ze bij overkomend water daar, en de kielkast moet je met Vaseline vullen voordat je de kiel plaatst, anders lekt ze ook daar.
Als dat voor elkaar is, is het een prima boot die geen water maakt.
Je hoeft er niet persé een schootlier in te zetten (kan wel); ik heb er een forse servo in staan en die trekt de zeilen ook goed aan en is sneller dan een lier.

Als je wilt zien hoe snel en 'golfbestendig' de Seawind is, moet je het volgende filmpje eens bekijken:
http://www.bink.fiberworld.nl/
Onder 'clubfilmpjes' het bovenste filmpje. Windkracht 6, recht over de vijver, mijn Seawind en de Estelle van Jaap Bink.
(De Seawind is de boot met het vaantje en de oranje/witte romp)
Na een middagje op deze manier gezeild te hebben, heb ik het kajuitdeksel losgemaakt om de boot te inspecteren op water.
Ongeveer 10cc in de romp... Geen enkel probleem, want alle electronica zit boven de bodem.

Als je vragen hebt over de Seawind: laat maar komen!

Heren. bedankt voor de info.

Ik heb er 1 2e hands op het oog, maar daar is weinig mee gevaren. De vraag is of de eigenaar de kiel waterdicht gemaakt heeft. Kan hem voor alle zekerheid dus beter nieuw kopen en zelf bouwen?!

Roel, heb je misschien een foto van de ingebouwde RC?

Alvast bedankt

Hendrik,
ik heb zelf al een jaar of twee een seawind en ik vaar zeer regelmatig. Waarschijnlijk heb ik hem goed in elkaar geknutseld want ik heb werkelijk nog nooit water in mijn Seawind gezien. Voor mij begint zeilen pas als het echt waait en ook groot water zoals het Brielse meer wordt niet geschuwd. Je moet wel bedenken dat het een modelscheepje blijft en dat, hoewel je hem zonder gevaar voor brokken als een onderzeeer kunt varen, het vooral in matige wind verschrikkelijk mooi zeilt.

Back