Heb ik een ESC nodig?

Hallo allemaal,

Ik wil graag een eigen quadcopter maken. Over het algemeen worden die dan aangedreven door middel van ESC. Zelf kan ik programmeren en weet ik het een en ander van elektronica.

Ik wou deze quadcopter aansturen door een microcontroller dus het zou makkelijk zijn als ik daar dan ook meteen de motoren mee kon aansturen.

Ben ik perse een esc nodig, zo nee hoe kan ik dan een motor aansturen? Als ik een esc nodig heb hoe kan ik deze dan aansturen? Want via de specificaties of filmpjes zie je dat ze gebruik maken van een ontvanger en een afstandsbediening en via de trigger de esc programmeren.

Met vriendelijke groeten,

Alles kan.
Of het handig is, mag je zelf invullen ;-)

Heb je een esc, oftewel regelaar, nodig?
ja.
Deze stuurt je motor aan. je kunt natuurlijk zelf een print maken die de aparte velden netjes aanstuurt (net als de regelaar), alleen ga je daar waarschijnlijk extreem veel tijd in verliezen.
Daarnaast zijn de meeste microcontrollers niet meteen geschikt voor de amperages welke de motor nodig heeft.
Verder is voornamelijk het opstarten een uitdaging.
een borstelloze motor heeft geen sensor, dus de electronica moet met een beetje trial and error er achter zien te komen hoe het 1 en ander voor elkaar staat.
Ik heb wel eens begrepen dat alleen dit proces bijna 75% van de programmering in een regelaar beslaat.

Een regelaar wordt normaal aangestuurd door de ontvanger. Alleen zit er bij een quad nog een computer tussen.
Hoe die aansturing werkt kun je vele FAQ's en topics van vinden hier...
gewoon standaard verhaal, dat is in een quadcopter niet anders dan bij een vliegtuig of auto.

Zowieso ga je een zender en ontvanger nodig hebben.
motoren en regelaars zul je ook nodig hebben,
de print kun je natuurlijk zelf maken. heb je 3 gyro's bij nodig, een regellus per gyro programmeren. die 3 moeten weer in elkaar worden geintegreerd, om een rechtlijnige aansturing naar de motoren over te houden.

Vanwaar de vraag, is het de bedoeling goedkoop iets te bouwen, of is dit gewoon "omdat het kan" :mrgreen:

Nou ik wil dus graag mijn eigen quadcopter maken en niet door middel van een bouwpakketje.
Ik wil dus graag zelf alle motoren aan sturen, zelf de communicatie maken, zelf de stabilisatie, etc. Maar waar ik dus niet goed achter kon komen was hoe ik de motoren aan kon sturen. En eigenlijk de enige manier die ik kon vinden was via een esc/regelaar. Alleen op hobbyking (en verder ook niet) kon ik geen datasheet vinden hoe dat nu precies werd aangestuurd.

Misschien ben ik naïef maar aangezien het gewoon een brushless dc motor is, dacht ik kan ik niet gewoon een pwm signaal sturen om de snelheid te regelen? Aangezien het hier wel om (relatief) hoge stromen gaat (max. 20A) weet ik toch niet precies hoe ik dit nu het beste kan aansturen..

Om de vraag te beantwoorden het is vooral voor de lol en ervaring op doen :D

Bedankt voor u reactie.
Met vriendelijke groeten

Een ESC wordt aangestuurd door een inpuls van de ontvanger. De lengte van de impuls varieert tussen de 1 en 2 milliseconde. Bij voorbeeld 1 msec is motor uit en 2 msec is vol vermogen. De impuls wordt elke 20 msec herhaalt.

Met de impuls kan je geen 3 fasenmotor aansturen. Daar is een tamelijk ingewikkeld stukje elektronica nodig dat naast een processor FET's bevat. Vaak vele 10tallen. De processor bepaalt door meting de positie van de permanente magneten t.o.v de electromagneten en schakelt electromagneten in. Als de motor verder draait wordt dat door inductiespanningen in de wikkelingen van de elektromagneten gedetecteerd. Vervolgens worden andere wikkelingen ingeschakeld.

Je ziet dat dit heel wat ingewikkelder is dan een pwm aansturing van een motor met borstels. Eigenlijk moet je de werking van de borstels en de collector door elektronica vervangen.

Het zelf ontwikkelen van een ESC is financieel niet aantrekkelijk. Een 30 A ESC kost een paar tientjes.
Dan tel ik de tijd die in de ontwikkeling gaat zitten maar niet mee.

Wil je toch zelf aan het ontwikkelen slaan, dan vind je hier meer informatie: five(5) diy brushless ESC designs - RC Groups

Een quad heeft 4 motoren. Je hebt dan ook 4 ESC's nodig.

Ga ik je stiekem hier naartoe doorsturen:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

werking-esc-governor-en-brushless-motor

hoe jij de exacte aansturing vanaf de ontvanger richting je componenten kan verzorgen, zou je nog ff moeten googlen...
Iedere draad uit de ontvanger heeft een plus, min en een signaaldraad.
Kan alleen ff niet achterhalen hoe dat signaal er exact uit ziet..

Maar je moet zelf ook iets te googlen overhouden :mrgreen:

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties zeer hulpzaam. Ik denk inderdaad dat het ook te ingewikkeld is om die regelaars te maken.
Ik ga denk ik maar gewoon een motor en esc aanschaffen om dan gewoon alles te proberen en op die manier te leren, anders lukt het toch niet.

1 ding tegelijk, iets met kruipen lopen en rennen..
Als je de ontvanger en zender hebt, kun je zelf natuurlijk kijken hoe het aangestuurd word..

Bedankt voor de reacties zeer hulpzaam. Ik denk inderdaad dat het ook te ingewikkeld is om die regelaars te maken.
Ik ga denk ik maar gewoon een motor en esc aanschaffen om dan gewoon alles te proberen en op die manier te leren, anders lukt het toch niet.

Nogmaals, je hebt voor een quad 4 motoren nodig en elke motor wordt aangestuurd door een eigen ESC. Je hebt dus ook 4 ESC's nodig.

dat was meer op je eerdere insteek, alles zelf maken ;-)
1 ding tegelijk zelf maken, en later doorbouwen om ook de andere onderdelen zelf te fabriceren.

Een ESC heeft nog meel belangrijke functies. Meestal zit er een voorziening in die van de Li-Po spanning een stabiele spanning van 5 volt maakt voor de voeding van de ontvanger en de flightcontroler. Verder heeft de ESC een schakeling die de diep ontladen van de aangesloten Li-Po's voorkomt. Diep ontladen is voor Li-Po's erg schadelijk.

Die beveiliging staat bij de multi's meestal uit.
Iets te veel risico als 1 motor ineens uit gaat door een spanningsverval.

Daar in tegen heeft je FC vaak wel weer een optie om buzzers op aan te sluiten die in te stellen zijn op lege lipo spanning.

Back