? ? ? Heb ik een probleem met mijn GYRO's ? ? ?

Hallo model piloten,

Ik ben op het moment aan het leren om met helicopters te vliegen.

Gisteren avond was ik aan het hooveren en mijn Robbe Spirit Fun gaat af en toe heel zenuwachtig met zijn staart heen en weer kwispelen maar blijft verder wel normaal hooveren voor een korte tijd.

Daarna ben ik gaan hooveren met mijn Copter X 450 en die deed hetzelfde, maar wel wat erger dan de Spirit Fun, maar ook deze kon ik hooveren voor een korte tijd.

Natuurlijk vlieg ik niet meer met de helicopters tot het probleem helemaal duidelijk en verholpen is, dat spreekt voor zich.

Kan iemand mij a.u.b. helpen met dit probleem ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Ik denk zelf dat het aan de afstelling van de Gyro ligt ( de servo gaat namelijk heen en weer om dat gekwispel weg te werken), maar heb helemaal geen idee of je daar zomaar aan kan gaan zitten draaien.

De gyro van de Robbe Spirit Fun is een : Art-tech head lock gyro V2 met een Robbe 10 gram mini-servo.

De gyro op de Copter X 450 is een : JR G770 3D met een Savox digital SH-0253 servo.

Alle hulp is welkom want ik zie een hond liever kwispelen naar me dan mijn helicopters, hahaha.

Laatst bewerkt:
Als hij staat te kwispelen is je gyro niet goed ingesteld. Waarschijnlijk staat hij te gevoelig ingesteld, waardoor hij gaat overcorrigeren, en dus staat te kwispelen. Ik ken de gyro's niet, maar waarschijnlijk kun je er in de bijbehorende handleiding wel wat over vinden...

Groeten Halmar

[edit: tegelijk berichtje gestuurd, haha :) ]

Heren, hartelijk bedankt, ik ga morgen na mijn werk gelijk even proberen om ze goed af te stellen.

Heerlijk trouwens dit forum, 3 antwoorden binnen 15 minuten, dat is echt helemaal toppie.

Ik laat in ieder geval even weten hoe het is afgelopen morgenavond, nogmaals bedankt.

Groetjes Marcel.

Alles is toch nog goed gekomen

Hallo heren,

Sorry voor de belachelijk late reactie, maar ik was zo druk met de heli's dat ik het compleet vergeten ben.

Maar, alle helicopters werken nu erg goed en alle problemen zijn opgelost.

Nogmaals bedankt voor de reactie's, groetjes Marcel.

Misschien ten overvloede, maar voor de volgende keer.. als je heli iets raars doet (kwispelen/wiebelen/whatever) NIET accu's gaan leeghoveren, maar direct landen en opzoeken wat het probleem is.

Zeker bij een heli MOET alles goed zijn, anders moet je er niet mee vliegen.

Dit zowel uit veiligheidsoogpunt, maar ook qua kosten; als je blijft vliegen met een heli die raar doet, zul je vanzelf ook een keer crashen, en dat is toch zonde..

En crash je niet.. als het een trilling is, kan dat meer kapot maken dan wat oorspronkelijk de trilling veroorzaakte.

Kwispelen

Misschien ten overvloede, maar voor de volgende keer.. als je heli iets raars doet (kwispelen/wiebelen/whatever) NIET accu's gaan leeghoveren, maar direct landen en opzoeken wat het probleem is.

Zeker bij een heli MOET alles goed zijn, anders moet je er niet mee vliegen.

Dit zowel uit veiligheidsoogpunt, maar ook qua kosten; als je blijft vliegen met een heli die raar doet, zul je vanzelf ook een keer crashen, en dat is toch zonde..

En crash je niet.. als het een trilling is, kan dat meer kapot maken dan wat oorspronkelijk de trilling veroorzaakte.

Hallo Hezik,

Zoals hierboven staat beschreven was alles nu in orde en ik ben direct gestopt met vliegen toen het probleem zich voor deed.

Dat alles in orde moet zijn wist ik al, maar ik wist toen nog niet hoe ik het kon verhelpen.

Aangezien ik het nu wel weet is alles onder controle, bedankt voor je reactie.

Groetjes Marcel.

Ik had een soortgelijk probleem. Badankt mensen van 't forum!

Sorry voor de afkortingen, ik ben een beginner die de normale benamingen nog niet kent.

mijn Gyro setting in m'n Futaba 7c was: OP>75% en DN>50%. 75% heb ik op 70% gezet en nu vliegt m'n MT perfetc! :)

Back