Heb ik mijn Lipo gesloopt???

Hallo Allemaal.

Na een crash (je) heb ik mijn model weggezet na een grondige inspektie. Viel mee allemaal.
Dagen later kom ik eracter dat de accuconnector nog aangesloten zat. Accu helemaal leeg dus.
Het was een weinig gebruikte accu (dus nieuwe) accu en ik ben bang dat ie gesloopt is.

Omdat je nogal eens griezelverhalen hoort over lipo's wil ik toch ff weten:
Kan ik nog iets redden?? Is het nog te proberen of brandt dan de tent af??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Zoeken geeft veel verschillende antwoorden nen gevaren.
Men schijnt het wel eens te zijn over het feit dat zo'n accu dit lege gevoel niet leuk vindt.

Ben benieuwd
groeten
Arie

Je kunt natuurlijk eerst proberen hem op te laden op de normale lipo-stand, maar waarschijnlijk herkent je lader de accu niet meer. Net zoals in het volgende geval: best buiten laden, langere laadkabels, zak(je) zand bovenop de lipo. Het kàn mis gaan, blijf er dus ook bij!

Mocht het lipo programma niet werken, is er nog een methode:
Even gekopieerd uit een ander topic:

hezik zei:
Een 2 cellen pakket mag minimaal 5,2 volt zijn, oftewel 2 maal 2.6 volt. Sommige laders herkennen een pakket wat dusdanig ver ontladen is, niet goed meer.

Wat je kunt doen is je lipo pakket even aan een normale lader hangen, of op een NiMH stand laden.

Niet volladen ofzo, maar bv. 5 minuten op 1C laden op de NiMh stand van je lader.

Doe dit niet binnen en blijf erbij terwijl je dit doet. Hoogstwaarschijnlijk gebeurd er helemaal niets, maar lipo's kunnen wel gaan zwellen en ontbranden, dus niet onbeheerd achter laten en niet binnen doen.

Als dat laden goed gegaan is, gewoon op lipo stand volladen. Daarna de accu nog een paar uurtjes laten liggen. Als er dan nog niets gebeurd is, kun je de accu weer gewoon gebruiken.

Of hij het dan nog goed doet, is maar de vraag. Vaak verlies je op zo'n manier wel veel capaciteit en soms komt het gewoon helemaal niet goed meer.

mijne is wel/ook opgebold.. ik ga em binnenkort es aansluiten op 24 volt ofzo, wil wel es persoonlijk zien hoe dat knalt (700 mah 3 cellen, perongeluk aan laten staan) zal em ook filmen dan :)
(waarschijnlijk issie toch al dood, ligt hier dus al een maand aan de ontvanger kom ik achter...

De (terechte kritiek) op de posting van mij die hier gequote is, was dat 1C mogelijk ruim zou zijn. 0,1c was geloof ik 'het juiste' advies.

Alexander zei:
mijne is wel/ook opgebold.. ik ga em binnenkort es aansluiten op 24 volt ofzo, wil wel es persoonlijk zien hoe dat knalt (700 mah 3 cellen, perongeluk aan laten staan) zal em ook filmen dan :)
(waarschijnlijk issie toch al dood, ligt hier dus al een maand aan de ontvanger kom ik achter...

Dat doe je uiteraard wel buiten :P.. en verwacht geen spectaculaire effecten of een lichtshow.. Als het pakket al 'dood' is, zal het niet zo heel veel meer doen. Laat het niet onbeheerd achter, we hebben op de club eens zo'n pakket kortgesloten (opzettelijk, buiten) en die 'ontbrandde' pas na een lange tijd (>15 minuten, als ik mij niet vergis).

ik was ook niet van plan om kort te sluiten, maar extreem te overladen.. (gewoon 24volt loodacu dr aan, geen stroombegrenzing) moet toch een redelijk spectaculair resultaat geven.. (de accu meet nu 0.8v.. hij is blijven liggen aan de esc.. :()

Wat heeft dat voor een nut?
Dit geeft dadelijk alweer een filmpje wat de gemoederen gaat bezig houden en waarvan iedereen weer gaat zeggen dat lipo's gevaarlijk zouden zijn omdat de kijkers zich niet realiseren wat jij allemaal moet uitspoken om die te overbelasten.

ik ga *voor de verandering* precies laten zien wa ik allemaal doe.. *juist* omdat die domme filmpjes dat niet laten zien :S
ohja, en dat een lipo echt niet zomaar ontploft.. dan was mn huis allang afgebrand door al die lipo's hier..

en wat moet ik anders met et ding.. hij is erst opgebold, en nu geeft ie 0.8v aan.. dan is het alleen maar leuk om em op te blazen (hoop ik) want ik hou wel van een knal op zn tijd.. ik heb ook nog een hele stapel ni-ion cellen met een veel te hoge interne weerstand en te weinig capaciteit.. die wil ik ook nog wel es doen opblazen :P

(ik dacht dat je ging zeggen wat dit met het onderwerp van het topic te maken heeft.. niets dus..)

HalloAllemaal..

Ik heb mijn lipo blijkbaar weer aan de praat. Deze heeft dagen aangesloten gezeten aan mijn Lama heli en was helemaat plat. )0,0..... volt dus.

Ik heb hem eerst een beetje geladen met 0.2 C of zo tot er weer 6 volt in zat. Dat ging snel.
Toen herkende de lader het pack weer en heb ik op 0,5 C de lipolader zijn werk laten doen. Ik kreeg er in de eerste poging al ong. 880 mah in. (zonder balancer) De accu is 1000mah. Met balancer ging er van alles knipperen en toen de cellen weer in balans waren ging er nog meer in. Het pack ligt nu aan de lader en ik ben benieuwd naar de laatste score met een gebalaceerde accu.

Ik heb een aantal keren geladen en ontladen en kreeg er uit wat er ook ingegegaan is alleen met 1C laden en wat hoger ontladen.
Omdat er risico's aan kunnen zitten heb ik de accu in de allesbrander gelegd tijdens de eerste keren laden en ontladen.

Regelmatig voelen maar geen warmte en geen bolling.

Het lijkt of mijn accu redelijk OK is. Ik zal heb binnenkort eens testen onder mijn Coax helietje.
Dan pas is het definitief bekend of ook onder belasting de accu nog goed is.

Iereen bedankt voor zijn/ haar inbreng.

roeten
Arie

Back