Heb ik nu een probleem?

Na ruim een jaar een beetje op dit forum rond gezworven te hebben, heb ik me eigen een slowstick aangeschaft.
Omdat ik ook hierbij nog vanalles nodig had ben ik vorige week naar Dortmund gereden (modelbouwbeurs) en heb oa een Graupner MX 12 aangeschaft.
Bij thuiskomst is mij nu gebleken dat dit een 35 MHZ B band zender is.
En wat ik begrijp uit het bijbehorende boekje is deze freqentie niet legaal in Nederland.
Kan ik hier elke ontvanger voor gebruiken? Of moet die dan ook speciaal voor die B band freqentie zijn.

Geetzzz, Moelie2001

Je kan een probleem hebben omdat hier in Nederland alleen de A band gebruikt mag worden. Maar je kunt proberen of de service dienst de zender opnieuw kan afregelen voor de A band. Als dat is gebeurt dan kan je in principe elke ontvanger bij die zender gebruiken mits het een FM ontvanger is en geen PCM maar een PPM ontvanger.

Ik heb nu wel reeds een ontvanger bij deze zender.
Maar als ik dus eventueel een tweede erbij aan wil schaffen moet deze dan dus specifiek voor die B band freqentie zijn, want dan lijkt de keus aan ontvangers wel erg beperkt.
Dat eventueel af laten regelen zie ik niet zo zitten, want dit houd dan volgens mij in dat ik mijn zender ergens naar op moet sturen. (waar naar toe?)

En hoe zit het als ik in een normale ontvanger het kristal van mijn huidige ontanger steek?

Pas op, PCM zal ALLEEN werken als de ontvanger van hetzelfde merk is als de zender! Voor PPM is dan niet belangrijk en kan je vrijwel elk ander merk en type FM ontvanger bij deze zender gebruiken.
Als er een ontvanger mee geleverd is zal misschien ook die ontvanger anders afgeregeld moeten worden.
De zender (en ontvanger) afregelen kan je door de service-dienst laten doen. Als je Corrien hier op het forum een PB stuurt met daarin je vraag dan kan hij je precies vertellen of het kan en wat de kosten ervan zullen zijn. Ook het adres waar je het naar toe moet sturen zal je dan van hem krijgen (het is in Nederland, vlakbij Rotterdam).

Het voordeel van de zender (en de meegeleverde ontvanger) af laten regelen naar de "A" band is dat je daarna dus geen speciale ontvangers hoeft te kopen.

Allereerst Ernst bedankt voor je snelle reactie's op mijn vragen.
Maar als ik dit nu lees,

........Voor PPM is dan niet belangrijk en kan je vrijwel elk ander merk en type FM ontvanger bij deze zender gebruiken............

begrijp ik uit jouw verhaal dat het dus in PPM Mode niet uitmaakt wat voor en van welk merk ontvanger ik gebruik. En hoeft deze dus niet specifiek voor de 35 MHZ B Band te zijn.
PS, ik heb mijn zender nu ook in PPM mode staan.

Greetz, Moelie2001

Moelie2001 zei:
Dat eventueel af laten regelen zie ik niet zo zitten, want dit houd dan volgens mij in dat ik mijn zender ergens naar op moet sturen. (waar naar toe?)
Als je achter in de handleiding van de zender kijkt, zie je daar alle serviceadressen van Graupner, dus ook België/Nederland.

Ik zou toch maar niet op de B-band gaan vliegen. Allereerst kun je bij verenigingen en evenementen worden geweigerd en vervolgens ben je bij calamiteiten onverzekerd. Dit laatste is uiteraard het ergste.

Je kunt de set opnieuw laten afregelen op de A-band. Dit kan, als het aankoopbonnetje wordt bijgevoegd (en uitsluitend bij wijze van uitzondering) kosteloos. Het kost je dan wel zelf een kristalset, die je bij de winkelier moet aanschaffen.

Bij merken als Graupner, Multiplex en Futaba hebben de meeste ontvangers twee bestelnummers. Eentje voor de A-band en eentje voor de B-band. Alleen de goedkopere ontvangers hebben een minder selectieve voorkring en zijn zowel voor de A- als de B-band bruikbaar.

Oke, bedankt alweer voor de snelle reactie's.
Maa stel, als ik mijn zender en ontvanger opstuur naar Graupner Nederland, maakt het dan niks uit dat ik deze set in Duitsland heb gekocht?

Gr, Moelie.

Moelie2001 zei:
Allereerst Ernst bedankt voor je snelle reactie's op mijn vragen.
Maar als ik dit nu lees,

........Voor PPM is dan niet belangrijk en kan je vrijwel elk ander merk en type FM ontvanger bij deze zender gebruiken............

begrijp ik uit jouw verhaal dat het dus in PPM Mode niet uitmaakt wat voor en van welk merk ontvanger ik gebruik. En hoeft deze dus niet specifiek voor de 35 MHZ B Band te zijn.
PS, ik heb mijn zender nu ook in PPM mode staan.

Greetz, Moelie2001
Het merk of type ontvanger maakt bij PPM inderdaad niet veel uit maar wel of het de "A" of de "B" band is! Hier in Nederland is alleen de "A" band toegestaan. Zie ook de opmerkingen van Jan (Corrien) een stukje hoger.

Back