Hebben lipo's ook een gewenningsfase?

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Ik heb een van mijn 3 cellen packs 350 kokams terug gebracht naar een 2 cellen pack omdat ik hiervoor meer gebruiks mogelijkheden heb. Nu is mij zondag opgevallen dat dit pakket sneller leeg is dan het andere 2 cellen pack dat ik heb. Allebei de packs gebruikt in hetzelfde model. Alle cellen heb ik na gemeten en ze lopen niet uit de pas, het scheelt maar 0,01 volt.
Hebben Lipo's ook een soort van gewenningsfase zoals nicad's of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn.

Nee, Lipo's kennen geen geheugen effekt. De prestatie is in principe onafhankelijk van het voorgaande gebruik. Ook is de capaciteit bij lange na niet zo afhankelijk van produktie spreiding zoals bij NiCad's of Nimh's.
De voornaamste redenen voor capaciteits verlies zijn te zoeken in het gebruik. Bij normaal gebruik treed enig capaciteits verlies op na ongeveer 100 cycles.

Capaciteits verlies treed vaak op na overschreiding van de belastings limiten. Hierbij moet je denken aan te diep ontladen, te ver opladen of te zwaar belasten.

Net als NiCad en Nimh cellen zijn Lipo's gevoelig voor temperatuur. Bij lage temperaturen presteren ze beduidend minder. Omdat NiCad's en Nimh's zelf erg veel energie in warmte verliezen merk je daar bij grotere belasting minder van daar het probleem zich zelf oplost. Bij de huidige (Eind Maart) lage buiten temperaturen is het ook goed mogelijk dat het ene pack wat warmer het model in ging dan het andere.

Ik merk ook dat cellen die ik het hele indoor seizoen door heb gebruikt, het minder doen dan een pack verse.

De ervaring met de 10 C Irate lipo's is dat deze pakketten pas na drie tot vijf keer gebruik het beste beginnen te presteren...
Mogelijkerwijs heeft de laatste zwaarder belastbare generatie cellen zoals deze en de 20 C Kok's een soort van "formeergewenning"?
In dat geval zou je naar 2S teruggebrachte pakketje het na een paar keer gebruiken wat beter moeten gaan doen....

Peter

Even tussendoor, heb ooit ergens gelezen dat de irates nooit de geclaimde belastingen verdragen. Wat denk jij hierover, leveren ze de hoge stromen die ervoor geclaimd worden? (zonder veel minder levensduur en spanningsval)

Niels

Hi Niels,

De 850's en 1100's gedragen zich prima hier met 10 C contiu belasting.......

Peter

Hoi,

De Kontronic Konion cellen schijnen ook pas na 4 keer laden / ontladen (vliegen, cq crashen) optimaal te zijn.
Het zijn 3.7volt LiION cellen.

Cheers,

Rob

Back