Hebben loodzuur (Pb) Accus een memory effect?

Hoi allemaal,

Mischien n domme vraag, maar ik stel em toch maar eventjes.

Heeft een loodzuur accu een memory effect?

Ik ga een lood accu gebruiken als field charger, maar als ik em thuis weer op wil laden, is et dan verstandig om em eerst weer helemaal leeg te trekken? Of maakt et geen ruk uit of ik halverwegen weer vol laad of niet?

Op google kom ik alleen maar verhalen tegen die zeggen dat et hele memory effect (voornamelijk bij NiCD) nieteens bestaat, en dat et allemaal maar een mythe is, maar het gaat nergens over lood accus.

Groetjes,
Sven

Het is juist het beste om hem zo vol mogelijk te houden. Een auto laad ook constand de accu weer bij.

Dat is best lastig veld laden denk ik. :P Maar je bedoelt denk ik zeker dat, zodra ik thuis kom die lood accu gewoon moet bijpompen, en dus ook vol moet bewaren.

Maar betekend dit ook dat ik, net als bij normale zuur accus, zal moeten oppassen dat ik em niet TE leeg trek? Et is een deepcycle lood accu die is gemaakt voor gevechts robots. Loodzuur Gellcells.

Wat je gelezen hebt over het memory effect slaat alleen op NiCad's. Moderne NiCad's kennen ook vrijwel geen memory effect meer, dat was echt iets van vroeger uit de tijd van de eerste gesloten NiCad accu's.
Loodaccu's kennen ABSOLUUT GEEN MEMORY EFFECT. Je moet er inderdaad heel goed op letten dat je een loodaccu niet te ver ontlaad, daar kunnen ze slecht tegen.
Wil je meer over de werking van een loodaccu en het laden ervan weten lees dan dit eens door:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=37

Back