heckrotor servo defect, hoe te verhelpen...?

• Topicstarter Topicstarter basV
  • Startdatum Startdatum
B

basV

Guest
Na dagen doorgebracht te hebben achter de simulator (ten koste van het gehele sociale netwerk en achterstallig onderhoud bij mijn vriendin) toch maar eens de echte werk geprobeerd.
Heli uitgestald en 1 meter de lucht in... "Alles" onder controle, echter na 3 á 4 keer opstijgen en landen ineens draait de heli om de as.
Heckservo bloedheet en geen tekenen van leven.

Het betreft een FS61BB carbon speed cool. de derde wel te weten...
Waar kan dit nou aan liggen? De uitslag van de servo is in de zender beperkt naar maar 20%. Hij reageert dan wel wat traag naar mijn gevoel, maar was de enige manier om de uitslag te beperken. (MX-12)
Kan het in de gain van de gyro liggen? of heb ik het begrip gain verkeerd begrepen?

nog wat: heeft het veel nut om digitale servo's in de tail te zetten? is het prijsverschil de meerwaarde waard voor een beginnende vlieger?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat hangt mede samen met de gyro die je gebruikt. Wat voor gyro gebruik je?
Welke gain staat ingesteld?

Verder
Als je het stangetje loshaalt van de servo, loopt alles dan lekker soepel? (dus zonder noemenswaardige weerstand).
Max links/rechts uitslag, dan mag er geen "binding" zijn. m.a.w. de servo moet dan niet ergens doorheen duwen of "doortrekken" omdat de einduitslag van jouw staartrotor reeds eerder is bereikt.

Laatst bewerkt:
Met de meeste Moderne Gyro's stel je met de de travel (servobereik)de pyro snelheid in...niet de servo uitslag.
De servo uitslag stel je in met het kleine potmetertje op je gyro (limit).
heeft dus geen zin...
De gainwaarde is voor de gevoeligheid instelling van de gyro.
Nog iets wat wel eens fout gaat,
ALs je een GY 401 hebt, die op de digitale stand staat (schakelaartje), en een analoge servo gebruikt gaat het ook mis...

Eric

Een gokje: je gebruikt een analoge servo en hebt je gyro ingesteld op DIGITALE servo?? Dan wordt de servo inderdaad bloedheet en legt ie het loodje.;)

EDIT: Oops, ErikW was me net voor....

Ff snel een reactie op de vroege morgen. Ik gebruik een NT-420 van Protech. De volgens mij alleen een gain heeft...
Alles loopt goed, zover ik kan zien...

nu eerst maar even koffie en vanmiddag alles rustig doorlopen...

Back