heckrotorservo (9254) vol met olie

• Topicstarter Topicstarter matthijsraptor50
  • Startdatum Startdatum
M

matthijsraptor50

Guest
hallo

laatst even thuis mijn rap grondig gepoetst en toen zag ik dat er bij de staart-servo (9254) olie uit de servo kwam op deplaats waar het kabeltje eruit komt.(gezien door ef met het kabeltje te bewegen nadat ik gepoetst had)
de garantie is er toch al van af dus ik denk, draai de servo even open.
de olie kwam niet alleen binnen bij het kabeltje maar ook bij het vierkante rubbere ringetje bij de tandwieltjes.
is dat normaal na een jaar?
en wat doen jullie hiertegen?
de servo heb ik schoon gemaakt en rond om de kabel heb ik uhu-por gesmeerd zoals patrick kramers me had geadviseerd.

dus olie in de tantwielkast en bij de elektronica.
kort samengevat gewoon mazzel gehad :wink:

gr matthijs

werkt perfect he die servo op de staart ?

word het al duidelijk waarom TT die onder de kap plaatst ?

Nou, als ik het goed begrijp, komt hij hier na een jaar achter tijdens een schoonmaakbeurt.

Met andere woorden: die servo werkte inderdaad perfect, anders was hij wel al gecrashed of had hij storing gehad ;)

Nu ja ik weet niet goed welke vloeistof er in je servo zat, maar olie is een niet al te beste elektriciteitsgeleider.

Sommige PC gebruikers kappen hun PC zelfs vol met olie.

http://www.tomshardware.com/2006/01/09/strip_out_the_fans/

Het motortje zal het wel wat moeilijker hebben in een bad vol olie.

Misschien daarmee dat TT nu die servo achteraan plaatst in de titan versie, extra koeling :-)

Ik heb dit al 2 keer gehad, en is inderdaad het gevolg van heckservo op op de staart monteren.

Het grootste probleem is dat de olie ook in het motortje van de servo zit. Hierdoor wordt de motor door de olie-film tegengehouden. Als het goed is moet je dit ook merken aan de snelheid van de servo, deze is aanmerkelijk langzamer.

Wat je kunt proberen om je servo te redden:

Servo volledig uit elkaar halen, dus bovenkapje en onderkapje eraf, tandwielset verwijderen.
Dan de motor onderdompelen in gedenatureerde alcohol. Servo aansluiten op je ontvanger en spanning inschakelen. Vervolgens laat je door aan het potmetertje te draaien je motor even een tijdje link- en rechtsom draaien. Hierdoor zal de olie oplossen in de alcohol. Als het even kan zou ik tussentijds de alcohol verversen omdat deze gedurende het spoelen ook olie-houdend wordt.

Als je dit bovenstaande niet doet, zal de servo op korte termijn kapot gaan en is de kans op een crash erg groot!

Als de boel gefixt is, zou ik de servo weer netjes onder de kap plaatsen. Of zoals je zelf aangeeft met Uhu-por het kabeltje goed afdichten. Maar ik plaats geen servo's meer op de staart!!

hey philipefeij

waar krijg je gedenatureede alchol en wat is dat precies?
alvast bedankt voor je info
gr matthijs

nee hezik je begrijpt het inderdaad niet. 8O 8O 8O 8O

Weet niet precies of het veel uitmaakt welke alcohol je gebruikt, zolang het maar geen whisky of cognac is :D

Die wat ik hier heb staan is van het merk Tendo's. Denk dat je het beste even kunt kijken bij de plaatselijke bouwmarkt of anders een drogist, die hebben het ook.

hahaha da's goed ik ga het gelijk kopen bedankt :D
gr matthijs

En de servo meteen degraderen naar een elektrozwevertje :!:

Met heliservo`s moet je niet gaan knoeien. Lever hem anders in bij de technische dienst zodat je met een gerust hart achter je heli kunt gaan staan. Ik vind dit soort adviezen ronduit gevaarlijk op een heliforum.

en wat doen jullie hiertegen?

Ik hou mijn tailservo ook fijn op de originele plek,werkt prima!
Tenzij je problemen hebt met het zwaartepunt,das de enige reden dat ik bij sommige heli's de servo achterop monteer.

Rhelie zei:
En de servo meteen degraderen naar een elektrozwevertje :!:

Met heliservo`s moet je niet gaan knoeien. Lever hem anders in bij de technische dienst zodat je met een gerust hart achter je heli kunt gaan staan. Ik vind dit soort adviezen ronduit gevaarlijk op een heliforum.

Heb het er met Jan ( robbe service ) destijds over gehad. Volgens hem kan het geen kwaad om hem onder te dompelen in alcohol.

Ik ben met je eens dat het niet meer 100% betrouwbaar is, maar servo vol olie is helemaal niet betrouwbaar.

Weggooien (of op iets anders zetten) en een nieuwe monteren, lijkt mij het enige juiste advies.

Vervelend en mogelijk duur, maar een gecrashte heli is duurder, om nog maar te zwijgen van de persoon waar hij in gecrashed is, als je pech hebt..

hey philippefeij

ik heb gedaan wat je zei en alles is weer brandschoon en droog.
en aangezien jij het ook 2 keer zo gedaan hebt zal het wel goed zijn zo (hoop ik)
alles doet het weer en alles is nu afgedicht.
en wat betreft de snelheid van de servo, dat kan kloppen want laatst klapte de staart er uit bij het snel achteruit vliegen.(waarschijnlijk dus door de snelheid van de servo)
ik ben benieuwd of het daar aan gelegen heeft

bedankt , gr matthijs :D :D :D

Eerst maar 'ns horen of er eigenlijk al IEMAND zo z'n servo werkelijk heeft stuk gekregen.

much ado 'bout nothing me dunkt

Afdichten tegen fijne olie blijft altijd heel erg moeilijk,
zeker in een trillende omgeving, het kruipt overal tussen

grtz

Hoi Matthijs

Heb ik pas ook gehad. Servo gestorven van de olie. Samen met Ed van heliparts bekeken. Mijn aanpak> LV olie op de electronica is vervangen. Wellicht iets te radicaal maar een crash is lastiger.

Ik heb nu sileconenslang om de draad van de nieuwe gedaan. Olie blijft nu buiten. Echter als je CP gebruikt en met name 30% dan tast die water dunnen olie ook de pakking aan van het servo huis.

Ik maak nu om de vlucht schoon en zorg dat er geen olie op de servo blijft staan.Ik wil inderdaad zoveel mogeliijk gewicht uit de neus en geen lood op staart. Met 2 maal 1500 lipo + converter kan servo waarschijnlijk wel voorin zonder lood.

Ook heb ik me om het zwaartepunt pas druk gemaakt bij het kaosen en rollen achteruit. Daarvoor maakt het mi weinig uit en kun je het wel bijsturen.

Eerst maar 'ns horen of er eigenlijk al IEMAND zo z'n servo werkelijk heeft stuk gekregen.

Ik heb al meerdere staartservo's versleten.... 9253/9251's

en wat betreft de snelheid van de servo, dat kan kloppen want laatst klapte de staart er uit bij het snel achteruit vliegen.(waarschijnlijk dus door de snelheid van de servo)

En al getest?? In principe kan dit namelijk NOOIT door de servo komen omdat hij er alleen ernstig uitklapt als hij Of niet sterk genoeg is OF niet genoeg kan sturen.... niet als hij te langzaam is, tenzij hij heeeeeeeel erg langzaam is :wink:

Ik heb overigens ook jaren gevlogen met servo's op de staart en hier kwam nooit olie in. Ik vloog toen wel altijd met een brandstof met "dikke" olie. Nu heb ik de servo's allemaal vrolijk onder de kap zitten en dat werkt prima!

Cheers,

Rich 8)

hoi richard

en hoe langzaam is heeeeel erg langzaam? :?
stuuren doet ie goed nu (sinds de heli meeting venlo) ook heb ik breedere heckrotorblades gemonteerd
zou het toch niet aan de servo gelegen kunnen hebben? of nog iets anders???
ik durf dus niet meer snel achteruit te vliegen na dat gedoe met die er-uit-klappende-staart.
maar de servo doet het verder wel weer.

gr matthijs

servo 9254 in de olie

Lees veel over olie gevulde servo op de staart van de rappie maar doe er gewoon een stukje doorzichtig plakband over.
Ook met een oplossing komen en dit werkt goed hoor!
Valt overigens enorm mee die olie op de servo.

Er ligt ook al een voor parts in mijn kast , ie zat ook vol olie ! De staart deed vreemde dingen tijdens het vliegen en dat was de oorzaak ! Na het reinigen ging ik hem gebruiken op de gas ,maar bij het demonteren kwam de motor los van de printplaat ,niet meer goed gekregen !
Ik heb nog eens een 'skin' gemaakt in zwarte silicone die mooi rond de servo paste maar na een tijdje zat er ook olie tussen !:confused:
Dus met die tape zal het ook nie lukken vrees ik .
Wat ik nu doe... om de X-aantal vluchten eventjes het dekseltje erafvijzen en als er olie inzit even reinigen zodus zorgen dat er geen opbouw komt van olie !

Back