Heeft batterij temperatuur effect op delta piek?

• Topicstarter Topicstarter RudiG
  • Startdatum Startdatum
R

RudiG

Guest
Blijft de delta peak (zero delta peak) hetzelfde als je je batterij koelt tijdens het laden (met ventilator)?

Is me ook steeds verteld, zo is het nut van de temperatuursensor voor extra afslagcontrole natuurlijk zoek!
Maar wat dan met bvb de much more ctx cell master, deze heeft een aansluiting voor een ventilator om de batterij te koelen.
Ventilator springt op bij (instelbaar) bvb 42°c en laden stopt indien bij 50°c.
De bedoeling is om de batterij in de optimale temperatuurrange te houden tijdens het laden waarbij je de afslag op zero delta peak bepaald.
(Andersom kan je ook een batterijwarmer aansluiten).

Maar heeft het koelen een effect op de delta peak, maw verschuift de delta piek als je wel / niet koelt?

een warme cel heeft een lagere interne weerstand maar aangezien de koeling niet overal gelijkmatig komt zal de cel er zeer veel slijtage aan ondervinden!!

Deze vraag komt ook iedere keer weer terug en steeds moet ik daar weer hetzelfde antwoord op geven. Accu's (zo ongeveer alle types die wij veel gebruiken) presteren het beste bij temperaturen tussen de 20°C en 30°C. Grofweg gesteld kunnen ze daarboven en daaronder minder energie opnemen en slijten ze sneller.
Accu's extra koelen tijdens het laden is niet aan te bevelen en zou nooit nodig moeten zijn omdat de accu's tijdens het laden niet warm mogen worden. Alleen NiMH accu's worden een beetje warm tijdens het laden maar dat blijft normaal gesproken binnen de grenzen.
Waarom worden dan van sommige gebruikers de accu's tijdens het laden wel warm, om niet te zeggen heet? Omdat ze TE SNEL geladen worden! Een accu kan met een bepaalde maximale stroom geladen worden. Als je sneller gaat laden dan zal al die extra stroom NIET in de cel opgeslagen kunnen worden omdat de chemie gewoon niet sneller kan werken. Die extra stroom wordt dus omgezet in warmte en daar wordt die accu heet van. De inwendige weerstand van de cellen speelt slechts een kleine rol in dit geheel. Dit omdat die weerstand heel erg laag is, als die hoog zou zijn heb je niet veel aan de accu want dan zou hij ook geen grote stromen kunnen leveren.
Dus wordt je accu te warm (heet)? Dan moet je de laadstroom verminderen! Je krijgt meer energie in de accu en hij ook nog eens langer mee.
Met de zoekfunctie kan je over dit gebeuren nog meer stukjes terug vinden want er is al veel over geschreven.

Dus het is niet zo dat je alle cellen met minstens 1C kunt laden? Ik heb regelmatig accutjes die flink warm worden van et laden op 1C, en dat nogwel met een computer lader.

Het ene type cel kan je sneller laden dan het andere type. 1C is echter voor de meeste cellen geschikt voor de modelbouwwereld wel mogelijk. Als je "goekopere" cellen gebruikt in je zender bijvoorbeeld dan kan het best wel eens zijn dat die cellen met 1C al moeite hebben. Van deze cellen moet je dan natuurlijk geen grote prestaties verwachten als je ze als aandrijfaccu gebruikt. Voor een zender zijn ze in de meeste gevallen echter heel goed bruikbaar.
Let op ik bedoel hier in hoofdzaak de NiCad cellen. NiMH kan een iets ander verhaal zijn. Bij deze cellen zijn nog steeds heel wat fabrikanten die inderdaad 1C als maximum laadstroom opgeven maar liever zien dat je 0,5C gebruikt. Langzamerhand komen er steeds meer die je ook met 2C kunt laden en ik heb me laten vertellen dat er ook al zijn die zelfs met 3C geladen kunnen worden. NiMH cellen worden ALTIJD een beetje warm tijdens het laden, dat is normaal. NiMH cellen kunnen ook een iets hogere temperatuur verdragen dan de meeste NiCad cellen. Let wel op dat je NOOIT boven de 60°C uit komt omdat dan de waterstof uit het metaalhydride vrij gaat komen en als dat weg is ben je onherroepelijk capaciteit kwijt.

Ernst Grundmann zei:
Deze vraag komt ook iedere keer weer terug en steeds moet ik daar weer hetzelfde antwoord op geven. ....!Met de zoekfunctie kan je over dit gebeuren nog meer stukjes terug vinden want er is al veel over geschreven.

Ik heb inderdaad veel gevonden (en gelezen) met de zoekfunctie maar ik wil hier zeker geen discussie starten over wel of niet koelen tijdens het laden en hoe het beste te laden!

Op de vraag of de temperatuur van de batterij het delta peak afslagpunt beïnvloed heb ik nog geen antwoord gevonden.

Gr, Rudi

RudiG zei:
Op de vraag of de temperatuur van de batterij het delta peak afslagpunt beïnvloed heb ik nog geen antwoord gevonden.

Ligt er aan hoe de batterij in temperatuur veranderd.
Door de omgevingslucht of door een hoge laadstroom.

Bij een start temperatuur van 20°C en een laadstroom van 1C.
Of bij een start temperatuur van 40°C en een laadstroom van 1C.

Dan zal bij 20°C eerder het delta peak punt komen dan bij 40°C

Je zou verwachten dat het andersom was.

De delta piek ontstaat doordat de cel vol is en er toch doorgegaan wordt met laden (je overlaad dus wel een klein beetje met deze methode!). Op zich heeft de temperatuur daar geen invloed op. MAAR, de temperatuur heeft wel een (grote) invloed op de manier waarop de accu de energie op kan slaan en hoeveel er opgeslagen kan worden. Ook zal de accu eerder "vol" zijn bij een hogere temperatuur.
Bij lagere temperaturen gebeurt feitelijk hetzelfde maar dan wordt er vrijwel geen energie opgeslagen omdat de cel te koud is. Er zal dan ook geen delta piek ontstaan! Voor NiMH cellen geldt dat je ze beter niet kunt laden als ze kouder dan 10°C zijn. Onder de 5°C moet je het echt niet doen want dan kan je ze zelfs mollen. Nee geen explosies en zo, de cellen gaan dan gewoon kapot, de capaciteid wordt haast 0.

ja dat is inderdaad de beste omstandigheden. 40 graden mag nog voor een nimh cel maximaal mogen ze 60 worden maar liever safe dan sorry

Ernst Grundmann zei:
De delta piek ontstaat doordat de cel vol is en er toch doorgegaan wordt met laden (je overlaad dus wel een klein beetje met deze methode!)....... Ook zal de accu eerder "vol" zijn bij een hogere temperatuur.......Bij lagere temperaturen ....... zal dan ook geen delta piek ontstaan! Voor NiMH cellen geldt dat je ze beter niet kunt laden als ze kouder dan 10°C zijn. Onder de 5°C moet je het echt niet doen want dan kan je ze zelfs mollen. Nee geen explosies en zo, de cellen gaan dan gewoon kapot, de capaciteid wordt haast 0.

Even een paar ervaringen van iemand die accu's laad wanneer het "echt en echt koud is"!!!

Wanneer het extreem warm is dan heeft "licht" koeling met bv een ventilator soms wel eens zin bij het laden, maar als ik dan ziet dat rijders dit doen met hun accu + lader liggend in de "volle zon", dan is een schaduw plekje [onder de sleuteltafel] over het algemeen ook al effectief!!! [nadeel, niemand ziet die exclusieve lader van jou :wink: ]

Helaas hebben wij in de winter rallycup niet altijd de luxe om er warmpjes bij te zitten, en 5 tot 10 graden is gelijk aan een dagje naar het strand!!! Omdat ik niet in de luxe ben van zo'n moderne lader ben ik genoodzaakt om het laden persoonlijk te begeleiden, en kan ik nu enkele "mythes" over koelen/koud laden aan de kaak stellen!!!

Ondanks de koude [zelfs onder het vriespunt] geeft nog wel "enig sinds" een delta-peak, wel is het zo dat deze "lang uitgesteld" wordt, en het lijkt of je daardoor "meer" in je accu kan laden!!!

Wanneer je accu onder normale temperatuur omstandigheden afslaat geeft deze bv 9.28 Volt aan, ga je nu laden bij enkele graden boven NUL dan geeft deze wel soms tussen de 9.65 en de 9.86Volt aan in mijn geval, maar ik betwijfel of ik daar nu echt sneller mee gaat!!!

De delta-peak wordt "instabiel" en geeft vaak genoeg bij een lader die "krap" is afgesteld een "false-peak", en dit soms veelvuldig!!! Als je de accu die aan het laden is beet pakt, dan zie je de accu-spanning wel tussen de 70 tot 150mV oplopend schommelen!!

Temperatuur afslag is nagenoeg onbruikbaar heb ik gezien bij de meeste laders, want je mag blij zijn als deze tussen de 10 en de 15graden haalt [uit de wind]

Koelen met een ventilator oid onder normale temperatuur omstandigheden zal "redelijk aannemend" dezelfde karakteristieken vertonen, maar dan iets minder extreem!!

Misschien is een thermo-sok of een ander soort accu-warmer wel iets voor winter-rijders zoals ik [accu's zouden beter moeten presteren, en de duurtest beter moeten kunnen doorstaan, daar ga ik volgend seizoen maar eens over na denken, tnx Ernst], maar wanneer ik deze items bezit, dan zullen mijn accu's toch even op hun beurt moeten wachten want ik heb het ook meestal koud :P :wink:

Nouja, als je klaar bent kun je de accus iig afkoelen met je bevroren vingers. :P Dat was deze winter weer een genot, om klaar te zijn met vliegen (Je vergeet natuurlijk altijd je handschoenen aan te doen!), want dan heb je weer een handen warmer. ;)

Maar wanneer moet je een accu nou koelen? Direct na gebruik, tijdens et laden, en/of na et laden?

niet! gewoon rustig laten liggen in de schaduw of iets dergelijks. extra koelen doormiddel van ventilators heeft geen positieve invloed. helemaal niet door middel van ventilators aangezien je dan maar bepaalde punten raakt van je accu.

het beste voor je cellen is ze gewoon te gebruiken binnen de daarvoor bestemde temperatuur gebruik 10-60 graden voor NIMH. laat de cel gewoon rustig zijn warmte uitstoten alles wat versneld, verkort ook de levensduur

Cheeta zei:
niet! gewoon rustig laten liggen in de schaduw of iets dergelijks. extra koelen doormiddel van ventilators heeft geen positieve invloed. helemaal niet door middel van ventilators aangezien je dan maar bepaalde punten raakt van je accu.

Mwha valt wel mee hoor.
De buitenkant van een accu geleid best wel goed warmte.
Een luchtstroom kan nooit een accu verder afkoelen dan de omgevingstemperatuur.

Als een geforceerde luchtstroom echt zo schadlijk is, mag ik dan op jou verantwoording de lucht openingen in mijn hotliner dicht maken?

:lol:

Veel van die veldkisten voor electro hebben iig van die ventilator toeters, dus ik vraag et me af. :P

zwaar schadelijk is het niet,,, dat wordt ook niet gezegd maar het beste is gewoon rustig laten afkoelen..

geduld is nog altijd een schone zaak

Back