Heeft de KNVvL Modelvliegen nog wel bestaansrecht?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 8 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Het probleem begint voor mij bij vele leden die andere verwachtingen hebben van de knvvl dan dat de knvvl als 'dienstenpakket' aanbiedt.

    Dan moet je of de verwachtingen bijstellen, of je dienstenpakket aanpassen.

    Beide gaan gevolgen hebben voor de aantrekkelijkheid van de knvvl, en de balans tussen lidmaatschapskost en gekregen dienstverlening.

    Aangezien veel van die dienstverkening slecht zichtbaar is voor de leden (belangenbehartiging bv) kun je niet zonder goed communicatie en PR.

    Cirkels zijn altijd rond :)
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    waar rook is ....
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Is ook warmte.
     
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vreselijk.
    Ook dat er geen leden opstaan om daar in het bestuur te stappen (ik ook niet).
    Wanneer er geen leden opstaan of openbaar kabaal maken dan hoef je ook niet over afsplitsen te denken.
    Achterban organiseren in het moeilijkste wat er is.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn vermoeden, of eigenlijk het gerucht wat ik gehoord heb lijkt ook waar te zijn.
    Veel afdelingen leiden verlies, daar staat in de begroting een min bedrag bij "Mutatie algemene reserve".
    Dat is het algemene potje van de KNVvL, voor de hele vereniging.
    Afdeling modelvliegsport heeft de grootste plus van alle afdelingen, prognose 2020 bijna 17000 euro.
    De grootste geldvreter is Ballonsport, die staat 32000 in de min.
    De grootste kostenposten Modelvliegsport zijn Marketing & Communicatie en Ledenservice, samen 50.000 euro..
    Wat moet ik me daar bij voorstellen, Marketing en Communicatie.. email kost niks en ik zie nooit reclamecampagnes van de KNVvl.
    Ledenservice?
    Daar kan ik heel weinig bij bedenken.

    GJ
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Maar even wachten met het lidmaatschap voor 2021 te betalen, lijkt me.
    Zeker in combinatie met de nieuwe regels.
    Geld weggooien kan altijd nog.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    .... moet je zorgen dat je aan de andere kant gaat zitten.
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Of harder blazen ...
     
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Er wordt n clubblad gemaakt, dat kost wel wat.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het blad staat vol met advertenties, de bouwverslagen worden gesponsord en de verhalen worden gratis geschreven.
    Dat blad moet break even draaien.
    Als modelvliegclub hadden wij ook een gedrukt clubblad, dat kostte ook geen geld door de sponsors.

    Maar geen medelijden met de KNVvL, hun aandachtspunt nu is:
    Binnenkort moet je als je meer dan 250000 euro op de bank hebt rente betalen.
    Wij hebben 1.1 miljoen op de bank, wat doen we met dat geld?
    Nou, ik weet wel wat.
    Neem goede advocaten en ga de nieuwe luchtvaartwet aanvechten.
    Een vereniging mag geen winst maken, mooie reden om het uit te geven.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2020
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Wordt lid! Vrije bestuursfunctie bovendien!

    Wie gaat de commercie binnenhalen als die functie vacant is?
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Nee helaas je krijgt een vergoeding voor een verslag als je dat schrijft, ikzelf heb se geweigerd omdat het mij niet om het geld gaat maar om de lol. En je vergeet dat er mensen zijn die het blad moetten samenstellen redactioneel wat ook buitenshuis gebeurd. De reporters hun onkosten ook vergoed krijgen. Het blad gedrukt moet worden en verspreid. Het is alles behalve kosten vrij of winstgevend. Vandaar dat je het blad maar 4x per jaar krijgt.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Inderdaad lijkt me nu een prima functie voor GJ gezien zijn vurig pleidooi en commentaar.
     
    l shems vindt dit leuk.
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Zo heb ik nog geld tegoed 4 artikelen van de opvolger van Modelbouwaktueel..............
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Wat ik ervan begrijp is dat de KNVvL in contact staat met de ledenraad. Zij, zo zie ik het, moeten de leden vertegenwoordigen en het bestuur van KNVvL ter verantwoording roepen als er iets niet klopt.
    Wanneer dat zou zijn en de ledenraad krijgt geen voet tussen de deur bij het bestuur dan dient de ledenraad de leden op te roepen en te informeren.
    Als er iets niet zou kloppen dan zouden wij, als leden, dat dus ook moeten weten.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, het door mij genegeerde lid (L shems) heeft ook wat geschreven.

    Ik ga niet in een rotte organisatie zitten.
    Ik kon destijds in een bestuur van een grote modelvliegclub zitten, ook niet gedaan, achteraf gelukkig, en dan ga ik al helemaal niet in een landelijke organisatie zitten waarvan ik weet dat het echt een slangenkuil is.
    Waarom denk je dat er mensen weggegaan zijn en er geen nieuwe mensen te vinden zijn.

    Ja, je krijgt voor een stukje schrijven een paar euro, maar sommige dingen worden weggegeven door de fabrikant dus dan heb je gratis, of voor minder geld, een model.


    Wie is er wel eens op een ledenraad vergadering geweest?
    Heel weinig mensen denk ik.
    De KNVvL had moeite om zijn stukken goedgekeurd te krijgen door een accountant en moesten een andere zoeken.
    Wat daar achter de schermen gebeurd word mooi verdoezeld, daar krijg je als simpele modelbouwer toch geen inzicht in.
    Als bepaalde posten gewoon als Marketing of Ledenservice weggeschreven worden, dan zal niemand daar een haan om kraaien.

    En wat betreft de openstaande vacatures, ik woon in Duitsland, ben eind van het jaar geen lid meer van de KNVvL.
    Ik ga niet lid blijven om mezelf in een slangenkuil te begeven en dan voor een vergadering 4 uur heen en 4 uur terug te rijden.

    In ieder geval wens ik jullie veel succes met de KNVvL.
    De vraag was eigenlijk, heeft de KNVvL nog wel bestaansrecht.
    Dit omdat nu alles landelijk geregeld word en de "documenten" van de KNVvL geen enkele waarde meer hebben.
    En ook omdat naar mijn mening de KNVvL niets gedaan heeft voor modelvliegsport in de nieuwe regeling.
    Waarom zou je daar je geld als individu en club nog aan uitgeven.
    Mijn conclusie is dat mensen lid blijven van de KNVvL omdat de club dat eist en veel clubs lid blijven omdat dat altijd zo was.


    GJ
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Nu het turbulente jaar 2020 zo zijn einde nadert wil ik nog een laatste reactie plaatsen in dit topic. En nee, het is geen baudetje. :)

    Men heeft mij verweten dat als je niet lid bent van een vereniging zoals de KNVvL, dat ik dan maar mijn klep moet houden. Voor mij een reden om dan deze vraag te stellen, ‘wie is er eigenlijk lid van een politieke partij, lid van een vakbond of de ANWB’?

    Ik denk dat 80% hier geen lid van is maar men er toch flink van profiteert en ook hun kritiek uiten als het anders uitpakt dan wat er beloofd was of dat ze benadeeld worden.

    Natuurlijk allereerst lof voor al die diegene en ook de vrijwilligers die zich inzetten voor de KNVvL leden en al die modelvliegevenementen ook al lijkt het soms ondankbaar werk.

    Heeft de KNVvL (afdeling modelvliegen) bestaansrecht? Natuurlijk, maar de KNVvL moet zich dan wel actiever gaan opstellen, naar zijn leden gaan luisteren, zijn leden beter gaan informeren en in tijden van veranderde wetgeving eerder zijn nek gaan uitsteken voor hun leden. Als de overheid regelgeving aanpast, ongeacht dat dit op EU niveau gebeurde, dan ga je in bezwaar als de uitvoering ervan gebreken vertoont en ook als hobbyisten tegen hogere kosten aan gaan lopen.


    Iedereen prettige kerstdagen en een voorspoedig en een gezond 2021 toegewenst.
     
    freekt, MicropropSport, wim eon en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, en ik stem zelden. Ik heb een sterke politieke mening, steek ik niet onder stoelen of banken, maar uitsluitend als een ander "er om vraagt" (ik zou uit mezelf nooit een draadje als dit starten, maar reageer er wel op), en ik voer geen actie.
    Ja... En ik doe ook indien nodig actief mee. Nooit ongevraagd. Ik zeg mijn lidmaatschap niet op als ik mijn zin niet krijg, want ik begrijp dat je het nooit iedereen naar het zin kunt maken.
    Nee... dat regel ik zelf wel. Ik heb ze nog niet nodig gehad. Ik heb ook geen kritiek of commentaar op ze.

    Nou... je moet in elk geval NIET de KNVvL verwijten dat ze jou niet geholpen hebben... Voor de rest mag je gerust zeggen wat je er van vind. En als jij het beter kunt, moet je dat doen. Wie weet sluit ik me bij je aan. Die tijd is echter nog niet gekomen.

    Wie zegt jou, dat dat niet gebeurd is? Ik beweer het tegendeel, en heb een hele mailbox vol van een paar jaar geleden (toen ik daar nog actief bij betrokken was), die aantoont dat dat WEL gebeurd is.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De KNVvL is een belangenvereniging.
    Hun doelstelling was het opkomen en promoten van de recreatieve luchtsporten (in andere bewoordingen).
    Daar stond tot op ergens september 2020 nergens het woordje leden.

    Ik ben lid van een leverpatienten vereniging, die zijn er voor iedereen met een leverziekte, niet zoiets als, als je geen lid bent, dan helpen we niet.

    Vanaf medio september is de doelstelling van de KNVvL aangevuld met het woordje leden.
    Dus nu mag iedereen die geen lid is ook niet meer klagen, daarvoor wel.
    Er is nu dus ook ruimte voor een organisatie die de belangen van niet KNVvL leden, dat zijn de meeste modelvliegers en clubs in Nederland, behartigt.

    GJ
     
    wim eon vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina