Heeft de KNVvL Modelvliegen nog wel bestaansrecht?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 8 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe sta jij tegenover mensen die wel leverpatient zijn, maar geen lid van die vereniging (waar jij neem ik aan contributie voor betaalt), en die hardop zeggen "nergens voor nodig want ze helpen me toch wel"?
     
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Hoe weet jij dat die mensen bestaan? Wat een flauwe kul.
    Het is precies dit clientisme dat de zaak om zeep helpt: Als je betaald heb je rechten.
    Het is het wereldbeeld: betalen pannekoek anders zak je er maar in, werkelijk de ideale manier om sympathie te verwerven.

    Ga je de KNVvl dan langs de meetlat leggen dan kan het zomaar dat veel, van wat toevallig net jouw wensen zijn niet aan de orde komen.
    Met het verweer van geen geld, geen vrijwilligers en niemand houd van ons.
    Dit verweer slaat nergens op als je eerst stelt: als je niet betaald doen we niks en dit vervolgens niet kan waarmaken dat je dikwijls wel wat doet en bereikt.

    Waarom is iemand lid van de KNVvL?
    Omdat iemand lid is van een club die KNVvL is.
    Omdat hij wedstrijdvlieger is en voor zijn sportlicentie en selectiewedstrijden afhankelijk is van de KNVvL
    Uit liefde voor de sport.
    Alleen het laatste is een niet afgedwongen lidmaatschap en nu juist die laatsten worden met het huidige missiestatement en in de praktijk buitengesloten.
    Het is juist diezelfde pool waar je je vrijwilligers vandaan moet halen.

    Misschien moet er, voor het idealistische deel maar een, naar analogie van de johan Cruijff stichting, een losse Joep van Hattum stichting komen.

    NB: ik vind nu juist hoe het clubblad zich ontwikkeld de laatste tijd wel weer een hoopvolle ontwikkeling.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2020
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    En dat doe ik dus wel, ook voor mijn oude vakbond al ben ik geen lid meer en dit met een goede reden. Toen ik ze nodig had tijdens een arbeidsconflict waren ze er niet voor mij en vaak ook niet voor andere. Toen ik die rechtszaak gewonnen had met een eigen advocaat toen wilde zij met de eer gaan strijken en een kleine vergoeding geven voor de kosten. Daar betaal ik geen lidmaatschap voor en daarom kan ik mijn eigen boontjes wel doppen.

    Ik verwijt de KNVvL dat zij 'ons' niet geholpen hebben en zelfs hun eigen leden niet. Heb je ook maar ergens gelezen dat ze uitstel van de registratieplicht hebben aangevraagd of dat de kosten buitensporig zijn?
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik ben NF patiënt, of wel, die verdomde vleesetende bacterie die september 2014 mijn gezicht aangetast heeft. Ik was geen lid van de brandwondenvereniging waar NF onder valt. Maar voorheen gaf ik wel aan elke collectant een klein bedrag zodat ze onderzoek kunnen doen. Je hoeft dus geen lid te zijn van een patiënten vereniging om hun te steunen of om geholpen te worden. Die kleine bedragen die je in die collecte bus stopt zijn meer dan voldoende voor de heren onderzoekers om verder te komen met hun onderzoek. Dat ik nu lid ervan ben is om hun nog verder te helpen met mijn ervaringen en mijn verhaal.

    Zo is er nu een website over deze ziekte en is er een gesloten facebookgroep waar we elkaar kunnen helpen en steunen met betrekking tot die aandoening die veel slachtoffers maakt maar waar weinig over bekend is.
    Over necrotiserende fasciitis | Vereniging van Mensen met Brandwonden

    Dus ook als je geen lid bent, je wordt idd geholpen en hoeft daar niks voor terug te doen. En dat is ook zo voor de Leverstichting. Zij verzamelen alleen maar geld en geven hun leden steun zoals je niet kan zien op die besloten facebookpagina. Oh ja, vanavond hebben we een online kerstborrel via zoom waar we met andere patiënten weer kunnen praten en ervaringen kunnen delen.

    Ik vind jou vergelijking in deze dus ongepast.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Geen lid van een politieke partij. Ik stem wel. En dan op de partij die mij het beste past. Ik heb dan natuurlijk geen invloed op welke partij dan ook.
    Geen lid van een vakbond. Ik kan best behoorlijk voor mijzelf opkomen en weet hoe ik betere hulp kan vinden in geval van een conflict.
    Geen lid (meer) van de ANWB. Wel meer dan 35 jaar geweest. Tot dat ik vorig jaar stil kwam te staan op 4,5 km van mijn huis (brandstof filter was gescheurd) en vroeg of zij mij even naar huis wilde slepen. Nee meneer, U heeft geen woonplaats-service. Lopend en liftend naar huis gegaan om de andere auto te halen. Daarna het lidmaatschap opgezegd. Als ik op vakantie ga; sluit ik het wel weer af voor de kortst mogelijke periode. Commitment moet van beide zijde komen.

    Wel lid van de KNVvL. Ook al heel lang.
    Ik denk dat het nog steeds de partij (vereniging en dus primair voor leden) is die het beste weet welke wegen te bewandelen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Daar heb ik geen enkel probleem mee.
    Op een Facebookgroep zitten patienten met mijn ziekte, de meeste zijn geen lid van die vereniging maar die help ikzelf ook.
    Soms laat ik ze weten dat er een vereniging is die medische informatie verstrekt en ook een blad uitbrengt met zaken die de patienten aangaan.
    Maar ik zal mensen nooit dwingen (door lid te moeten worden omdat een club het is of omdat je anders geen zogenaamd brevet krijgt).
    Dat vind ik misbruik maken van de situatie.

    Waar ik wel problemen mee heb is als mensen bewust kiezen geen donor te worden.
    Dan vind ik dat ze geen recht hebben op organen als ze zelf wat hebben.

    GJ
     
    freekt en Vale Ouwe vinden dit leuk.
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Dit staat natuurlijk los van de huidige discussie, maar zelf worstel ik hier wel al lang mee.
    Zou ik zelf in aanmerking willen kunnen komen voor een transplantatie? Ja; als ik daarmee een behoorlijk volwaardig leven kan leiden.
    Zou ik één (willekeurig) orgaan willen afstaan na mijn overlijden? Ja!
    Zou ik willen dat deze keuze deel uitmaakt/gevolgen heeft voor het moment van mijn overlijden? Nee!

    Ik wil in ieder geval niet lukraak uit elkaar worden gehaald.
    Dat is een niet rationele beslissing, dat besef ik.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dan wordt het de hoogste tijd dat je ff inlogt in het donorregister, je kunt hier wel zeuren en mekkeren, maar daar kun je in vullen wat ze er uit mogen halen en als het niet past wat ze er vervolgens mee mogen doen.

    Zo heb ik alles uit gevinkt wat toch al stuk is of maar voor een klein beetje werkt.
    Dat scheelt veel sloop werk en voorkomt teleurstellingen bij een ander.

    Hersenen staan nog niet bij de keuze mogelijkheid.

    Ik ben het hele jaar door medisch proefkonijn, lekkere pilletjes en prikjes waarvan de bijsluiter zo nu en dan veranderd, als patiënt/slachtoffer ben ik zo af en toe net een student geneeskunde de app FK is mij niet vreemd en lareb.nl weet mij ook te vinden en ik hun ook.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2020
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Me dunkt.

    Het is de eerste keer dat ik mij uitlaat over deze (serieuze) kwestie, om dat nu gelijk te kwalificeren als "mekkeren"?

    Ik worstel er mee. En dat is goed.
    Of het nu uitstel van executie is voor mij of een ander. of gewoon recycling voor de toekomst.

    Las ik nu nog even een opmerking over hersenen?
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2020
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoezo zou het uitmaken voor het moment van overlijden?
    Geloof jij die verhalen dat je overlijden bepaalt word of je donor bent of niet?
    Dat is onzin.
    Je gaat sowiezo dood, ook al ben je geen donor.
    Je bent ook al dood als je organen uitgenomen worden, ook al werkt je lichaam nog, je bent hersendood.
    Ik heb ergens rond mijn 16e of 18e al besloten donor te zijn, ook nooit gedacht iets nodig te hebben.
    En dan blijkt toch dat ik rond mijn 50e een lever nodig heb, en dan een hele lever, dus van een overleden donor.
    Er is een jonge dame uit de buurt van Groningen overleden en gelukkig was ze donor.
    Daardoor leef ik nu nog.
    Een paar maanden later zou ik dood geweest zijn.
    Gelukkig zijn er mensen die aan anderen denken, zonder gewin.

    GJ
     
    freekt en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik denk dat iedereen er wel even over na moet denken, door de wetswijziging ben je min of meer al automatisch donor.

    De opmerking van hersenen was niet serieus, een veel gemaakte opmerking, "van mij mogen ze alles hebben ook de hersenen ze zijn zo goed als niet gebruikt".

    Ik heb er ook over na moeten denken, wat vink ik aan en wat vink ik uit.
    Ik heb uit gevinkt waar een ander niets aan heeft en uit gevinkt dat het niet voor onderzoek of studie gebruikt mag worden.
     
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Op sterven na dood......past ook in het kader draadje.
    Nieuwe bestuursorganen voor het knvvl?
     
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Geweldig, al die vergelijkingen die slaan als een tang op een varken.

    Echt amusant.

    By the way, uiteindelijk bepalen de leden of er bestaansrecht is.

    Door voldoende lidmaatschap te betalen (dus voldoende leden) om de kosten te dragen.

    En leden blijven geen lid als ze er geen nut in zien.

    Dus iedereen hier kan een mening hebben, zolang de balans positief is en er een bestuur is, heb je een verééniging.

    Lol.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.308
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zonder bestuur is er ook een vereniging, de vereniging moet dan z.s.m. een bestuur samenstellen.
     
    l shems vindt dit leuk.
  15. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Zelfs dat is waar. Lastige jongens, die verenigingen!
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik weet niet of het over gaat of ik "iets" wil uitruilen.
    Het liefst zou ik in alle rust een plekje hebben om terug te keren waar ik van gemaakt ben.
    Maar de keuze om nog even iemand verder te helpen is natuurlijk meer dan redelijk.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik dood ga laat ik mijn bestuursorganen ook na aan een goede vereniging.
    Ik lees net dat de DMFV en DeaC weer iets aan het aanvechten zijn, tegen de Luftfahrtamt.
    Die zijn dus nog wel aan het strijden, kan je van de KNVvL niet zeggen.

    GJ
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is tot nu toe heel veel “ik denk”
    “Ze zijn aan het strijden, de knvvl niet”...
    Ben je erbij geweest dan?

    ik ben niet perse pro of anti..
    maar ik ga er wel van uit dat een dergelijk orgaan het goede voor heeft, en doet wat in het vermogen ligt.
    De feiten zoals het nu wordt, liggen er.
    Maar wie zegt niet dat het alternatief vele malen duisterder zou zijn?
    En is er een politiek slagveld geweest..

    eindresultaat is misschien niet als verwacht..
    maar om dan te zeggen dat een organisatie niets doet?
    Je denkt dat ze niks doen. Das anders dan “ ze doen niets”

    dat je het niet eens bent met ze, dat kan.
    Maar val aan op de feiten, of waarom je het niet met ze eens bent..

    Ik hoor bij ons in de club wel wat de knvvl adviseert in het kader van de nieuwe regelgeving.. dat is wat weinig.
    Een stappenplan voor de normale mens zou handig zijn..
    dus een pr man zou daar goed werk kunnen doen :D
     
    freekt vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Peter is bij de onderhandelingen geweest.
    Dat heeft hij beschreven.
    Van mensen van de DMFV hoor ik dat ze de KNVvL benadert hebben om een front te vormen, daar is geen reactie op gekomen.
    Ze zijn heel erg stil geweest naar de leden toe, die hebben toch wel recht op wat uitleg.
    Als ik de knvvl vraag wat ze precies gedaan hebben om modelvliegend Nederland te vertegenwoordigen blijft het stil.
    Pas toen ik de voorzitter persoonlijk mailde kwam er een gedeeltelijk antwoord maar werd er ook niet echt gericht geantwoord.
    Dat alles, samen met info die ik van een oud knvvl bestuurslid ontving en ook de situatie bij de hele knvvl, met name het zweefvliegen heb ik weinig vertrouwen dat het beter gaat worden.
    En ook, wat kunnen ze nu nog doen?
    De besluiten zijn al genomen, hun macht is weg, ze kunnen nu clubs ook niet meer helpen en ook de leden niet meer binden met een papiertje zonder waarde want we moeten allemaal een online papiertje halen.
    Wat heeft een KNVvL dan nog voor zin, waarom zou je daar als club of lid nog geld aan uitgeven.
    Verzekeren kan je overal en goedkoper en beter dan bij de knvvl.
    Je kan dan beter een club mensen hebben die zich puur inzetten voor modelvliegers, dus niet voor de minderheid wat knvvl is.
    En die moeten er dan voor zorgen dat modelvliegsport gepromoot word zodat ook jongeren het leren kennen en ouderen kunnen blijven vliegen.
    Wat betreft regelgeving moeten ze zorgen dat het gelijk blijft en we niet weggejaagd worden.
    Dat kan alleen maar als je een grote groep mensen vertegenwoordigd, dus alle modelvliegers en dan het liefst samen met de duitsers en belgen, dan zit je op ruim 100000 man en niet die 3500 van de knvvl.

    GJ
     
    MicropropSport en alm vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zeg niet dat ze bestaan, ik vraag hoe hij daar tegenover staat... Hypothetisch.

    Maar om eerlijk te zijn, ja, ik DENK dat ze bestaan. Net zo goed als dat er niet-KNVvL aangesloten wildvliegers zijn, die WEL vinden dat de KNVvL voor hun op moet komen. Dat is irrelevant, ik vroeg GJ hoe hij daar tegenover staat. Daar heeft hij zelf op geantwoord, en zijn antwoord siert hem. Overigens bevestigt GJ zijn antwoord dat vermoeden dat zulke mensen bestaan, en daarmee wordt het een beetje onbenullig, deze valse verontwaardiging.
    Want:
    Er is dus een bepaald "niveau" van waar af je er problemen mee gaat hebben.
    En dat gezegd hebbende (en ik ben het voor de goede orde geheel eens met jouw mening over mensen die zelf niet doneren maar wel heel graag een donor orgaan zouden willen ontvangen indien nodig), vind jij dat je voor anderen mag bepalen of ze wel of geen donor worden?
    Ik bedoel daar mee, vind jij dat jij voor de KNVvL mag bepalen of ze niet leden wel of niet moeten helpen?

    Om gelijk maar even eventueel gezeur voor te zijn: Ik heb niets ingevuld, m.a.w. ALLE bruikbare onderdelen uit dit oude mishandelde lijf zijn beschikbaar voor diegene die ze nodig heeft. Zolang ze maar even wachten tot in elk geval het licht uit is, en ze iets netjes overlaten voor de nabestaanden om weg te brengen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina