Heeft de KNVvL Modelvliegen nog wel bestaansrecht?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 8 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Als je dan toch de situatie bij de afdeling zweefvliegen aanhaalt; die is niet te vergelijken met wat jij lijkt voor te stellen.
    Wat bij zweefvliegen speelt, is het idee om onder de KNVvL als zelfstandig rechtspersoon te gaan werken. Dus niet de KNVvL opheffen! Die heb je namelijk keihard nodig. Niet voor alles, en het idee is dat de afdeling zweefvliegen die dingen zelf gaat doen. Omdat we daar al een heel regiment vrijwilligers hebben die van alles doet.

    Als je doet wat jij wilt ben je de KNVvL-koepelorganisatie voor het modelvliegen kwijt (dat zal nog niet zo prettig/praktisch zijn) en moet je dat regiment vrijwilligers nog zien te vinden. Succes, ik heb niet de indruk dat er heel veel mensen erg hard staan te springen om dat te gaan doen (in tegenstelling tot de cultuur binnen de afdeling zweefvliegen).
     
    serge pot en jve vinden dit leuk.
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Schrijf de Belgen maar af voor dat idee.

    Geen behoefte, we zijn prima georganiseerd hier.

    Gewoon niet wildvliegen, tenzij professioneel. En daar zijn de clubs niet voor.

    Hier vliegen we gewoon.

    Have fun and just fly.

    P.s. iemand met jou attitude kan in België niet rekenen op enige steun. Zoals jij dingen denkt te doen werkt niet in NL, laat staan in politiek België.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Zou wel willen, maar ben ik daar geschikt voor? Heb ik de juiste kennis van wetten? Nee.
    Heb ik verstand van verzekeringen? Nee
    Kan ik fatsoenlijk genoeg overkomen zonder direct te zeggen wat ik bedoel? Nee nee nee en nog eens nee. Ik noem een paard een paard en een varken een varken. Ben ik bestuurlijk aangelegd,? Nee

    Dus heel simpel nee ikben niet geschikt
     
    Arnold 85 en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Knap staaltje hoe een heikel topic over het functioneren van de organisatie overgaat in een dispuut over orgaandonatie.:(
     
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik volg deze ontwikkelingen binnen de 1:1 al wat langer op afstand en er is ook heel wat aan vooraf gegaan want dit speelt al jaren. Het is ook te veel om dat hier uitgebreid te gaan beschrijven. Kritische leden of buitenstaanders worden door een bestuur het liefst genegeerd, immers kritiek is nooit leuk maar er bestaat ook zoiets als positieve kritiek maar ook het recht op controle door de leden hoe een bestuur functioneert.

    Soms verliest men het belang van hun leden uit het oog zoals samenwerking met andere (buitenlandse) belangenverenigingen. Soms zijn ze te veel vriendjes geworden met partijen die ook hun eigen belangen hebben en conflicten daardoor uit de weg gaan om zo tot een compromis te komen terwijl de leden het liever anders gezien zouden hebben.

    In zo'n geval is een goede communicatie en transparantie naar de leden toe van wezenlijk belang.
     
    MicropropSport, alm, houtjesplakker en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Het resultaat van jarenlange onderhandelingen wat een voorlopig einde heeft gevonden in de huidige modelvliegregeling laat echter duidelijk zien dat we ons niet voldoende krachtig hebben kunnen verweren.
    Het lijkt mij niet zinvol om hier te gaan verkondigen dat dit komt door onwil of onkunde vanuit onze vertegenwoordigers, in tegendeel. Ik weet dat zij zich hiervoor met hart en ziel hebben ingezet.
    Maar kennelijk hebben zij in het geweld van de tegenpartijen toch het onderspit moeten delven, met als uitkomst de huidige regelingen.
    De uitwerking van deze regelingen beginnen nu pas echt duidelijk te worden en vinden hun weerslag in een kostbare (en nutteloze) voortdurende registratie bij de RDW, nadelige aanpassingen van polisvoorwaarden in individuele WA verzekeringen, geen verzekeringen voor modellen van 20 tot 25 kg en zelfs royementen van AVB polissen voor clubs.
    Allemaal zaken die geen recht doen aan het voortreffelijke track record van modelvliegclubs op het gebied van veiligheid, opleidingen etc.
    Puur en alleen vanwege het op één hoop gooien van traditioneel club gebonden modelvliegen en de in het wild vliegende Drone cowboys.
    EN NU?
    Traditioneel modelvliegend Nederland kan niet zonder een krachtige vertegenwoordiger bij de Nederlandse overheid en de EU.
    Keer op keer blijft de aloude vraag terug komen of dat de KNVVL wel de juiste partner is als vertegenwoordiger van de Nederlandse modelvlieger.
    Die vraag lag er al toen ik begin 90er jaren met modelvliegen begon, en die vraag ligt er vreemd genoeg nog steeds.
    Niet voor niets bestaat de Limburgse Federatie RC vliegers al sinds 1981.
    Voor een korte periode was er ook een Brabantse Federatie, inmiddels alweer enige tijd ter ziele.
    En sinds kort is er nog een vertegenwoordiger voor de overige onafhankelijke clubs opgestaan, de SNMV.
    Al met al zijn er dus nu al 3 vertegenwoordigers van model vliegend Nederland.
    Mij lijkt dat wel erg veel voor ons kleine landje en dat kan nooit effectief zijn.
    Dergelijke vragen zie ik niet of nauwelijks ontstaan bij de overige sportbonden in Nederland.
    Of dat onze vertegenwoordiger perse de huidige KNVVL moet zijn lijkt mij niet.
    De diverse onderafdelingen binnen de KNVVL hebben immers ieders hun eigen belangen die niet altijd overeenkomen met de belangen van de andere afdelingen.
    Niet voor niets begint nu ook de zweef afdeling openlijk te morren.
    In andere Europese landen is er voor zover ik weet maar één waar de andere takken van luchtsport samen komen en dat is de DAeC in Duitsland.
    Met als tegenhanger de DMFV voor uitsluitend de modelvlieger met daarin verenigt het de grootste meerderheid van de Duitse modelvliegers.
    Alle andere landen hebben een exclusieve vertegenwoordiging voor modelvliegers.
    De geleerde les uit de afgelopen periode zou volgens mij moeten zijn dat de vertegenwoordiging of te wel de verbinding tussen model vliegend Nederland aan een grondige herijking toe is.

    Met vriendelijke groeten,

    Piet Versleijen
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Heren,

    Ik gooi dit topic even dicht.
    Onderwerp van het topic gaat een compleet andere kant op dan bedoelt.
    daarnaast is het oorspronkelijke punt wel duidelijk.

    wil je discussieren over de regels van mbf of hoe mijn collega's en ikzelf de boel handhaven, we hebben pb, en als het iets openbaarder mag: in vliegtuigen algemeen hebben we ook een soort cafe topic.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2021
    Justus, l shems, freekt en 2 anderen vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina