Heeft de KNVvL Modelvliegen nog wel bestaansrecht?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 8 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    @Hans V In post 29 2x en in 31 1x.
    Ik heb er geen moeite mee maar ik vind het wel leuk in de discussie over de KNVvL en dan speciaal over de vraag of de kleine luchtvaart (model) zich niet moet losmaken van de grote Luchtvaart.
     
    P.R.O. Peller, Hans V en Peter Den vinden dit leuk.
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    De KNVvL heeft zich wel degelijk ingezet en hard gemaakt voor onze hobby. Samen met andere landelijke organisaties hebben ze het voor elkaar gekregen dat we kunnen blijven modelvliegen. EASA had plannen waarin UAV’s, waar modelvliegtuigen onder vallen, vrijwel gelijk getrokken werden met de bemande luchtvaart op oa het gebied van constructiematerialen. Er is gesproken over certificeringing van alles waaruit een UAV opgebouwd is, denk hierbij aan het hout en de lijm. Dat zou compleet onwerkbaar worden.
    Ook hebben ze gevochten voor het behoud van modelvliegvelden waar we veilig onze hobby kunnen blijven uitoefenen en veel meer mogen dan volgens de algemeen geldende regels. Modelvliegvelden werden in de voorstellen van de regelgeving niet eens genoemd! Zonder overkoepelende organisaties als de KNVvL had het er echt veel slechter voor ons uitgezien.

    Het ontstaan van de regelgeving is overigens vooral te danken aan commerciële partijen die gebruik willen maken van dat deel van het luchtruim waar wij ook gebruik van maken, de laag onder de 150 meter. Incidenten met hobby drones hebben daar denk ik weinig mee te maken. Er bestonden al regels genoeg om die te voorkomen. Daar gaat de nieuwe regelgeving niets aan veranderen. Idioten blijf je houden die op plekken willen vliegen waar dat echt niet veilig is. Een gebrek aan handhaving helpt hier niet aan mee. Wie gaat na 31 dec de nieuwe regels handhaven? De politie niet, die hebben wel wat beters te doen en zijn al onderbezet.

    Als wedstrijdvlieger heb ik vele jaarvergaderingen bezocht en daar gehoord waar de KNVvL mee bezig is. Bewijsmateriaal heb ik niet om te staven of de verhalen klopte, maar ik heb geen reden om de verhalen in twijfel te trekken. Mijn steun zal de KNVvL dus behouden.
     
    Cropduster, Adop, l shems en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Oeps @Rick NL, niet eens gezien en ook niet bewust zo geschreven. :)
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dit hele v erhaal speelt nu al voor de 2de keer, vele jaren geleden heb ik dat ook al eens naar voren gebracht en geroepen om ons te verenigen, maar niemand wilde daar aan beginnen en iedereen dacht dat we het toen al allemaal goed geregeld hadden. Echter de problemen speelden toen ook al alleen waren die nog niet voor iedereen zichtbaar. Ook de KNVvL en de Federatie zagen die problemen toen nog niet.
    Toen ze echt zichtbaar werden is de KNVvL er alsnog boven op gesprongen, maar dat was voor veel zaken al te laat. De federatie volgde zelfs nog later.

    De KNVvL heeft de grote fout gemaakt om de drone afdeling op te richten en die afdeling is te sterk in de strijd naar voren gebracht waardoor de klassieke modelvliegers nu met de rug tegen de muur staan.

    Voor mij maakt het allemaal niks meer uit, ik moet toch stoppen met modelvliegen en ben bezig met een inventarisatie van mij spullen zodat ik die allemaal kan verkopen.
    De reden dat ik moet stoppen is de achteruitgang van mijn ogen. Een groot gedeelte van het slechte herstel heb ik ook weer te danken aan de littekens van het herstel van die vleesetende bacterie die in in gezicht heeft huisgehouden. Ook autorijden zit er nu voorlopig niet meer in en of ik dat straks nog wel mag is nog afwachten.

    Ik wens jullie heel veel succes met deze strijd en zal me verder niet meer inhoudelijk bemoeien ermee.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Cropduster vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Onno, de verzekering van de knvvl voor modelvliegers is een parapludekking.
    Je zal primair een eigen wa verzekering moeten hebben.
    In de praktijk zal de knvvl geen gebruik willen maken van hun verzekering.
    Anders is de verzekering voor clubs.
    Maar die kan je ook, zoals niet knvvl clubs doen, zelf afsluiten als club.

    Dus om de knvvl te behouden voor de verzekering is geen argument.

    GJ
     
    Hans V en serge pot vinden dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Exact. De knvvl is straks leuk voor organisatie van de wedstrijden.
    Wil je verzekering en jurische hulp kun je je als club ook aansluiten bij de dmfv of de aec. Het is een Europese regelgeving. De dmfv dekt wereldwijd en is geen gebakken lucht verzekering zoals de knvvl. Toen in 2015 het eerste keer gezeik kwam zaten Paul becks en Richard branderhorst er bijna direct bovenop. Geregeld was een zuil met radius van 800m en 300m hoog boven elk knvvl veld. Dit met dank aan het brevet onder andere. Een eis was onder andere dat alles op rc vliegend een Drone genoemd werd. Hier kreeg ik al een vieze smaak van in de mond. En zie het resultaat waar we nu op af stevenen.
    Voor de wedstrijd vlieger zal straks de knvvl goed zijn. De recreant zal beter af zijn met een dmfv of aec. Vooral als je hoort dat 50 procent van ons modelvliegen knvvl lidmaatschapsgeld naar de 1 op 1 verdwijnt.
    Nee de knvvl heeft bij mij afgedaan. Eigenlijk al in de 90 er jaren toen ook al bekend werd dat het merendeel van de contributie niet aan modelvliegend Nederland werd besteedt.
    Nee de knvvl heeft voor mij straks geen bestaansrecht meer. En zo denken er al meerdere modelvliegclubs over wat ik zo opvang.
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het is juist de politie die dit dient te gaan handhaven.

    Spijtig om te lezen dat jij moet stoppen met de hobby omdat jouw gezondheid het niet meer toelaat, ik kan jou alleen maar het allerbeste toewensen. Als je geen problemen hebt met het werken op een beeldscherm is elke bijdrage en ook uit het verleden welkom. Zie het draadje als een vorm van waarheidsvinding en wat er beter kan in de toekomst met of zonder de knvvL. < Rick NL zo beter. :)

    Als een bed niet lekker slaapt schudt men het vaak op en dat zou bij deze situatie met de KNVvL ook weleens nodig kunnen zijn.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nog even over de DMFV verzekering.
    Ik heb contact gehad met de DMFV over een clubverzekering.
    In Duitsland hebben ze ruim 8000 clubs in de verzekering en 80000 individuele leden.
    Op mijn vraag of ze ook nederlandse clubs kunnen verzekeren kwam het komische antwoord, ja maar dan moet het veld wel in Duitsland liggen...
    Ze kunnen dus helaas geen nederlandse clubverzekering leveren.
    Maar er zijn genoeg niet knvvl clubs die hun connecties hebben.

    Ik kreeg een PBtje van iemand dat ik mijn gelijk op wilde dringen, of dat ik mijn mening op wilde dringen.
    Dat is niet zo, ik heb een uitgesproken mening, heb ik altijd gehad en dat steek ik niet onder stoelen of banken.
    Dat is denk ik Amsterdams, dat zie ik ook een beetje bij Hans V.
    Voor mensen buiten Amsterdam kan dat misschien wat dwingend overkomen.
    Er zijn hier een paar mensen die zijdelings een binding hebben met de KNVvL Modelvliegsport.
    Die zijn natuurlijk tegen het opheffen van een KNVvL.
    HMeijdam is eigenlijk de enige die ongebonden reageert en een goede ervaring heeft met hulp van de KNVvL.
    Maar hoe lang is dat geleden?

    Zoals Serge al schrijft, toen Richard, Paul maar ook Peter Keim en Rob Metkemijer nog nauw betrokken waren bij de KNVvL kon je met ze communiceren en werd er ook het gevoel gegeven dat men opkwam voor de belangen van modelvliegers.
    Ook ik, of wij, als organisatoren van de F5B wedstrijden, hebben hulp gekregen.
    En bij het organiseren van electrosleepmeetings heb ik ook hulp en toezeggingen gehad van Paul Becks.
    Maar afgelopen jaren blijft het stil aan de overkant.
    Vragen worden niet beantwoord.
    Er wordt geen actie ondernomen.
    Er zit 1 secretaresse op het kantoor en volgens mij 1 deeltijd jurist, die belangrijkere dingen te doen heeft, zoals de echte luchtvaart, de belangen van sportvliegers op vliegveld Lelystad.
    Dan is Modelvliegsport een leuke inkomstenbron maar meer ook niet.

    GJ
     
    wim eon vindt dit leuk.
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Misschien Amsterdams maar ook middels levenservaring en omdat je niet meteen op je rug moet gaan liggen als een mak lammetje ook al sommeren ze dat. :)
    Ik ben iemand die niet tegen onrecht kan maar ik wil ook opkomen voor betere rechten zeker als die ons worden afgenomen.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Dan is het individueel verzekeren bij de dmfv
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    BTW even een side note. Er was hier op dit forum ooit een aparte knvvl afdeling. Waarom niet meer eigenlijk?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is een onwaarheid. Kan ik me kwaad om maken, want ik heb er verdomme zelf bij gezeten dat we dat WEL geprobeerd hebben...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarvan akte! Dank...
     
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Vanuit mijn principe wil ik er geen (politieke) onderwerpen bij betrekken maar als voorbeeld wil ik wel deze situatie even aanhalen. Ook al hebben andere gelukkig wel positieve ervaringen met de KNVvL en al kunnen zij het schijnbaar niet helemaal waarderen dat ik en GJVO en andere zich afvragen wat de KNVvL nog voor ons kan betekenen.

    Wie de problemen volgt rondom de kinderopvang toeslag affaire weet dat het de media was die er over begon en daarna er maar enkele politici waren die dit oppakte o.a. door het telkens onder de aandacht te brengen in de Tweede Kamer en er vragen over te stellen. Reken maar dat ook zij de nodige weerstand hebben ondervonden maar ze hebben wel hun rug recht gehouden. Ik zelf heb nooit problemen gehad met toeslagen, misschien omdat ik de wetgeving, de voorwaarden ken en er mee gewerkt heb. Toch leef ik mee met de gedupeerde ook al treft het mij niet, en ik kan er ook mijn ogen er oren voor sluiten maar dat doe ik niet.

    Als wij als modelvliegers ook zo gaan redeneren en het niet onder de aandacht brengen dan komen wij als een groep belanghebbende geen stap verder in de toekomst en dan is het een ieder voor zich. Wat als de overgangsregeling voor modelvliegclubs en hun leden rond 2023 voorbij is en zij dan ook overgeleverd en afhankelijk zijn van de inzet van de KNVvL? Een KNVvL die steeds verder afbrokkelt door een dalend aantal leden?

    Ik lees nu al verschillende opvattingen en ervaringen met de KNVvL, dit kan ook niet anders want zo gaat het nu eenmaal, maar een beetje begrip van diegene die wel lekker slapen in een warm bed tegenover diegene die op de grond slapen lijkt mij ook niet verkeerd.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @brutus als je er er ''verdomme'' zelf bij hebt gezeten moet je me meer kennen dan alleen van naam,
    Ik ken je echter niet dan alleen als brutus dat levert voor mij alleen maar een duister welles nietes schimmengevecht op.
    Je zou me bijvoorbeeld via conversatie kenbaar kunnen maken wie je bent en wanneer ik je dan en in welke hoedanigheid zou hebben getroffen in het RPAS overleg.
    Dat lijkt me wel zo sportief.
    Ik kan namelijk wel aantoonbaar zeggen: ik was er bij en keek er naar.
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Terechte vraag aan Brutus van Peter Den want zoals het nu allemaal op mij overkomt lijkt een beetje op het verhaal van Zijlstra die bij Poetin was. :)
    Juist nu gaat het erom dat we duidelijk met elkaar communiceren zonder te hard op elkaar in te gaan en elkaar er ook onderuit te halen.
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik geloof jou @brutus dat het geprobeerd is. Maar vaak is er wel een overleg maar staat de uitkomst alvast ook al hebben belanghebbende bezwaren.
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Reactie verwijdert omdat de link niet goed werkte. Op de volgende pagina staat wel een reactie met werkende link.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2020
    serge pot vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om dat ledental, dus inkomsten, proberen op te krikken hebben ze de afdeling drones opgericht.

    Die luchtruimherziening heeft de grootste gevolgen voor kleine vliegvelden zoals Hilversum en alle activiteiten die daar spelen, parachutespringen, sportvliegen.
    Daarom zitten ze erbij, niet de afdeling modelvliegsport.
    Daarom zou het beter zijn, zoals het in volgens mij alle landen is, zelfs het kleine Belgie, dat er een organisatie komt die alleen voor modelvliegers is, en niet geld dat binnenkomt bij de ene afdeling, uitgeeft aan de andere en ook meerdere petten op heeft.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina