Heeft een mini DLG ook xtra gewicht nodig??

Hallo slingeraars,
Na lang wikken en wegen ben ik toch weer gezwicht voor een mini(met rolroeren) en ben bezig alle onderdelen bij elkaar te zoeken.
Wat ik mij nu afvroeg is het volgende:
Ik lees bij de "grote" broertjes dat er extra gewicht wordt toegevoegd bij hardere wind, om toch door te kunnen blijven vliegen.
Is dat ook wenselijk/nodig bij een mini?
En indien het zo is, waar plaats je dat extra gewicht normaliter? In het zwaartepunt??? of wat meer vorin de neus, zodat het modelwat minder achtelijk vliegt?? en met hoeveel gewicht moet ik ongeveer rekening houden?
Vliegklaar gewicht zonder extra gewicht: ongeveer 165 gram

Alvast bedankt!

Groetjes

Martin

Hallo Martin,

Is idd wel verstandig wat extra gewicht erin te doen bij wat hardere wind; tot 205 gram totaal gewicht lijkt me niet verkeerd met vol ballast. Indien mogelijk ballast zo dicht mogelijk bij zwpt.

Maar je kunt ook eerst gewoon gaan vliegen met 165 gram, en testen met stukjes lood buitenop met wat meer wind. Als dit bevalt kun je gaan kijken of en waar je dit in de romp of vleugel kwijt kunt.

Groeten,

Peter

Of extra gewicht nodig is hangt helemaal van je vliegtuig af. Als het kistje van zichzelf al redelijk vlot is hoeft er niet zo snel gewicht bij, als hij zonder wind al bijna stil kan hangen zal er wel gewicht bij moeten. Het gewicht wat je noemt lijkt me voor een 1 meter kist niet extreem licht, dus hij zal heus wel een beetje wind kunnen hebben. Op het moment dat je kist achteruit gaat vliegen zal er toch ballast bijmoeten (hij is ook zeker niet extreem zwaar...).

Als je normaal gesproken met een flink achterlijk zwaartepunt vliegt kun je er voor kiezen de ballast een stukje voor het zwaartepunt te leggen. Het zwaartepunt schuift hierdoor wat naar voren wat bij winderig (turbulent) weer prettig kan zijn. Meest gebruikte manier is echter ballast aanbrengen op het zwaartepunt.

Hallo,
en vriend en ik hebben een mini-fireworks. Mijn mini is 165g, en de mini van de vriend 139g zwaar. Wij hebben de ervaring, dat zijn mini zonder wind beter vliegt. Als er maar een beetje wind (2-3m/s) is, doet het mijn mini al beter. Mit dit gewicht kan ik hem ook zonder moeite tot aan 8-9m/s vliegen. Meer gewicht is volgens mij niet nodig.

Probeer dus eerst, tot welk windkracht je zonder lood kan vliegen.

Groet,
Julian

Bedankt voor de reacties zover!!
Eerst proberen is idd een optie maar eigenlijk wilde ik voordat ik hem in elkaar zet (meer is het eigenlijk niet behalve schuren van staartvlakken) een ruimte maken om eventueel wat ballast kwijt te kunnen.
Op zich is mijn mini ook niet extreem licht, doch ik heb voor deze het broertje ZONDER rolroeren gehad, en deze was met een beetje wind bijna niet meer te vliegen, en ook deze was dik 25 gr lichter....vandaar de vraag uit voorzorg!
Ok, eerst maar afbouwen en proberen denk ik.
Nogmaals bedankt!

Groetjes
MArtin

Back