Heeft er iemand een LOONG MAX E6 lader ??

Even wat ervaringen met deze lader ,

Behalve de aankoopprijs en het uiterlijk is de lader eigenlijk een B6 kloon .

Laad en balanceer-gedrag zijn dus hopeloos het lijkt wel een ON-balancer !

Met wat vertraging heb ik de weerstand modificatie van " Bennetje " ingebouwd ( ik moest eerst zeker zijn dat het echt een volledige kloon was ).

Let op , er zitten 2 komponenten op een andere plaats dan in Ben zijn handleiding maar het resultaat mag er zijn !!!

Strak balanceren zoals het zou moeten , alleen is de gemeten totaalspanning niet perfect dus dat moet ik nog even bij-stellen.

Ik heb een aantal problemen gevonden die zeker bij meerdere laders voorkomen er bestaan zelfs youtube filmpjes over .

Namelijk het grote probleem dat de lader zonder aanwijsbare reden gedeeltelijk overgaat in het chinees en blijft hangen in zijn laad cyclus .

gelukkig ben ik altijd in de buurt en heb de accu's altijd op tijd kunnen verwijderen .

En het probleem met de ventilator die konstant van toeren veranderd .

-- De oplossing voor de ventilator is gewoon vervangen door en nieuwe en liefst een betere !!!

3 cm ventilators zijn moeilijk te vinden !!

-- het chinees display is ook een simpele assemblage fout , de linker spanning stabilisator ( gezien vanaf de knoppen ) raakt bij trilling net tegen de bodem plaat ( vandaar dat dit meestal gebeurt als je de knoppen bedient , EN als je in cyclus laad en ontlaad --dus de ventilator gaat draaien -- ).

De oplossing is dus de isolatie-plaat goed positioneren en natuurlijk nieuwe pasta aanbrengen.

Hierna is de lader weer zo goed als nieuw ( beter eigenlijk ) en heeft me tot nu toe niet meer in de steek gelaten.

zijn er vragen , mail me maar .

nitro2

Even wat ervaringen met deze lader ,

Behalve de aankoopprijs en het uiterlijk is de lader eigenlijk een B6 kloon .

Laad en balanceer-gedrag zijn dus hopeloos het lijkt wel een ON-balancer !

Met wat vertraging heb ik de weerstand modificatie van " Bennetje " ingebouwd ( ik moest eerst zeker zijn dat het echt een volledige kloon was ).

Let op , er zitten 2 komponenten op een andere plaats dan in Ben zijn handleiding maar het resultaat mag er zijn !!!

Strak balanceren zoals het zou moeten , alleen is de gemeten totaalspanning niet perfect dus dat moet ik nog even bij-stellen.

Ik heb een aantal problemen gevonden die zeker bij meerdere laders voorkomen er bestaan zelfs youtube filmpjes over .

Namelijk het grote probleem dat de lader zonder aanwijsbare reden gedeeltelijk overgaat in het chinees en blijft hangen in zijn laad cyclus .

gelukkig ben ik altijd in de buurt en heb de accu's altijd op tijd kunnen verwijderen .

En het probleem met de ventilator die konstant van toeren veranderd .

-- De oplossing voor de ventilator is gewoon vervangen door en nieuwe en liefst een betere !!!

3 cm ventilators zijn moeilijk te vinden !!

-- het chinees display is ook een simpele assemblage fout , de linker spanning stabilisator ( gezien vanaf de knoppen ) raakt bij trilling net tegen de bodem plaat ( vandaar dat dit meestal gebeurt als je de knoppen bedient , EN als je in cyclus laad en ontlaad --dus de ventilator gaat draaien -- ).

De oplossing is dus de isolatie-plaat goed positioneren en natuurlijk nieuwe pasta aanbrengen.

Hierna is de lader weer zo goed als nieuw ( beter eigenlijk ) en heeft me tot nu toe niet meer in de steek gelaten.

zijn er vragen , mail me maar .

nitro2
Netjes,

Alleen zullen velen van ons niet weten wat en wie als je spreekt van :
weerstand modificatie van " Bennetje "

Waaronder ik, misschien een linkje naar de betreffende modificatie of forummer.

Gr. Geert-Jan

Voor alle duidelijkheid ,

" Bennetje" is een lid van ons forum en heeft het nodige speurwerk gedaan naar problemen met bantam B6 laders en hun klonen.

Ik heb specifiek in mijn post niet alle details gegeven , aangezien het hier gaat om INTERNE modificaties waaraan je beter niet begint als je GEEN ervaring hebt met het handmatig de-solderen en solderen van SMD componenten.

Hij heeft een pakketje smd-onderdelen samengesteld met betere weerstanden om de balanceer functie van dit type laders te verbeteren .

Hopelijk overtreed ik geen forum regels , maar via deze link kun je daarover meer lezen ;

IMAX B6 -- Read this before you buy.. - Page 3 - RC Groups

==> let op dat dus iedere kloon anders kan zijn dan de laders die hij allemaal heeft bekeken.

Succes met de ombouw.

nitro2

Voor alle duidelijkheid ,

" Bennetje" is een lid van ons forum en heeft het nodige speurwerk gedaan naar problemen met bantam B6 laders en hun klonen.

Ik heb specifiek in mijn post niet alle details gegeven , aangezien het hier gaat om INTERNE modificaties waaraan je beter niet begint als je GEEN ervaring hebt met het handmatig de-solderen en solderen van SMD componenten.

Hij heeft een pakketje smd-onderdelen samengesteld met betere weerstanden om de balanceer functie van dit type laders te verbeteren .

Hopelijk overtreed ik geen forum regels , maar via deze link kun je daarover meer lezen ;

IMAX B6 -- Read this before you buy.. - Page 3 - RC Groups

==> let op dat dus iedere kloon anders kan zijn dan de laders die hij allemaal heeft bekeken.

Succes met de ombouw.

nitro2
Hartelijk dank voor de uitleg.

Dat Bennetje een forumlid is was mij wel duidelijk.
Inderdaad is dit soldeer en desoldeer werk geen klusje voor een onervaren elektronicus.

Waar het mij voornamelijk om ging was dit stukje
Aangezien ik een soortgelijke kloon heb wil ik er zeker van zijn dat dit niet gebeurd met mijn lader.

Ik heb echter een kloon van de B6 AC met ingebouwde voeding.

In elk geval dank voor de uitleg en het was niet de bedoeling om hier iemand op de tenen te trappen hoor ;)

Nee hoor , je hebt op niemands tenen getrapt.

Op youtube waren meerdere filmpjes te zien van mensen met kloon laders die ineens " chinees " op hun display zagen verschijnen , en dan natuurlijk ook het laden van hun accu's zagen foutlopen ( daar moet je lekker naar blijven kijken , vooral niets doen !!! ) .

Mijn lader had dit probleem eerst af-en-toe , maar het werd erger.

Verder kreeg ik ook steeds vaker de " break up " error .

Dan ga je natuurlijk eens zoeken wat er mis loopt , en ik ontdekte dat de problemen aan elkaar gerelateerd waren .

Dus om kort te gaan , de ventilator draait erg onregelmatig en staat soms bijna stil , even later heb je chinees op het display.

Of je hebt chinees op je display en de ventilator draait niet.

Oorzaak is dus
a; de ventilator ( goedkoop dingetje met lagerbussen )

let op dit is bij de compacte laders vaak een 3x3 cm dun 12 volt ventilarortje , en die zijn moeilijk te vinden.

b ; de spannings stabilisator die onderop de print zit gemonteerd ( let op er zijn er 2 ) en
wel vanaf de knoppen gezien de linkse .

bij mijn lader zat het isolatie plaatje bijna dwars onder het ic , waardoor dus na verloop van tijd ( koelpasta wordt wat harder ) het ic contact kon maken met de onderplaat van de lader ( kortsluiting dus ) maar net niet lang genoeg om de boel op te blazen.

hierdoor gaat er dus vanalles fout en krijg je chinees op het display.

oplossing hiervoor is eenvoudig , lader uit elkaar print los maken , plaatjes positioneren en verse pasta eronder.

lader werkte sindsdien weer prima , maar het balanceren van lipo's begon toch op mijn zenuwen te werken dus vandaar bennetje's update en inderdaad ineens naar 0,02 v stabiel ( wel is de totaal spanning niet perfect maar dat komt nog ) .

let ook op dat de beroemde service menu's zeker niet ongevaarlijk zijn, een enkel foutje en de lader is definitief naar de knoppen.

Of jouw lader compatibel is met de loong-max of de b6 moet je dus uitzoeken , maar de " bennetje " modificatie kan ik alleen maar aanraden.

nitro2

Back