heeft er iemand verstand van een electro aandrijving van een boot?

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Molletje, 25 aug 2014.

  1. Molletje

    Molletje

    Lid geworden:
    25 aug 2014
    Berichten:
    7
    Locatie:
    didam
    ik heb een zelfbouw voerboot gekregen,
    ik ben een jongen van 24 jaar,
    kom uit nieuw-dijk(didam) Gemeente montferland
    dit is totaal nieuw voor mij en heb er ook nog 0,0 verstand van.

    de eigenaar van wie hij was zei dat hij hem bij zijn zwager vaar klaar weg gezet had,
    maar nu heb ik de boot gekregen en alle draden hangen los en ik kom er niet meer uit.
    zou iemand mij misschien er mee kunnen helpen om die weer vaar klaar te kunnen krijgen?
    zodat ik met de boot eindelijk het water een keer op kan om gewoon even te kunnen varen
    mvg jochem diesvelt

    dit zijn de foto's
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Er is vast wel iemand die er wat mee kan...

    Maar dan is het wel handig om b.v. ff te vermelden waar je woont en dergelijke en wat er allemaal nog aanwezig is en eventueel mist...
    Eventueel een paar foto's van de huidige situatie en spullen die je erbij hebt.

    Met de info die je nu geeft kunnen we niet zo heel veel ;)
     
  3. Molletje

    Molletje

    Lid geworden:
    25 aug 2014
    Berichten:
    7
    Locatie:
    didam
    hoe upload je hier dan foto's ????
    mvg jochem
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Foto's hosten bij bv mijnalbum.nl en dan de linkjes die je daar kan vinden gebruiken om de foto hier te plaatsten.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Molletje

    Molletje

    Lid geworden:
    25 aug 2014
    Berichten:
    7
    Locatie:
    didam
    het is gelukt !!! kijk maar het is mijn ogen een echte ramp :(
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat ziet er inderdaad verre van netjes uit....

    Leegtrekken en opnieuw opbouwen is het beste wat je kan doen.
    Die mechanische "regelaar" er gelijk uit gooien , die stookt de boel alleen maar warm en vreet onnodig stroom ;) De stroomkabels van zowel accu naar regelaar als regelaar naar motor wat degelijker uitvoeren dan het huidige speakerdraadje.

    Het kost een paar euro maar is te doen...
    Afhankelijk van wat je van de boot verwacht natuurlijk , meer als een beetje rondtuffen zal het niet doen ;)
     
  8. Molletje

    Molletje

    Lid geworden:
    25 aug 2014
    Berichten:
    7
    Locatie:
    didam
    ik wil hem wel uitbouwen als een voerboot,
    maar wil er ook gewoon mee kunnen rond varen voor de fun
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Rondvaren voor de fun gaat met een voerboot snel vervelen.....
    Die dingen zijn niet gemaakt om ook maar enigzins een leuke snelheid te hebben ;)

    Ze zijn echt bedoeld om op het gemak naar de voerstek te tuffen de lading te dumpen en weer terug te tuffen zonder de vissen al te erg te verstoren. De romp leent zich ook niet om snelheid te maken , wil je dat wel ga je belachelijke hoeveelheden stroom verbruiken.

    Wil je vlot kunnen varen kun je beter voor een speedbootje kijken en de voerboot gewoon als voerboot gebruiken ;)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou de man waar je hem gekocht hebt zeggen dat hij hem vaarklaar zou leveren. dat hij dit verre van gedaan heeft en je je geld terug wilt.
    Als ik zie hoe die boot opgebouwd is dan is het makkelijker en beter om er zelf 1 te bouwen.
    Waarschijnlijk doen de zender en ontvanger het ook niet goed meer...

    GJ
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    In de openingspost staat gekregen.....
    Het terugvragen van geld lijkt me dus niet van toepassing ;)

    Voor gebruik als voerboot is het inderdaad leeghalen en opnieuw opbouwen , veel slechter kan het er nooit op worden.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ontvanger accu plaatsen en de motor accu plaatsen dan hoort het te werken.

    Lijkt me voor een beginner makkelijker dan de nu gegeven oplossing.

    Dat de motordraden enkel door het gaatje zijn gestoken en daarna zijn omgebogen gaat wel storing geven, maar je kan redelijk simpel zien of het werkt.
    Motorregelaar kopen is ook heel simpel, maar wat heb je aan een nieuwe regelaar als je daarna ziet dat de rest ook niet werkt?

    Kopen is lekker makkelijk.
    Als iemand mijn boot ziet en zegt: "die stoommachine eruit slopen en een electromotor met regelaar kopen", is vergelijkbaar en slaat ook nergens op.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, dat "gekregen" heb ik overheen gelezen.

    Dan zou ik als volgt beginnen.
    Haal de zender en ontvanger en de 2 servo's uit de boot, ga naar een modelbouwwinkel in de buurt (of naar een club, eventueel een vliegclub) en laat iemand kijken of dat allemaal werkt, ook op grotere afstand.
    Als dat werkt, dan is de rest een makkie.

    GJ
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Die opmerking is niet vergelijkbaar , zelfs vrij ver gezocht vind ik :confused:
    Als de opbouw net zo slordig is als de voerboot in dit geval , misschien....

    Maar een boot met stoommachine vergelijken met dit hobbybob voerbootje slaat pas echt nergens op...

    Boot gewoon leeghalen , servo's en zender/ontvanger testen met een ontvangeraccutje en vervolgens alles weer netjes opbouwen met gesoldeerde verbindingen die voorzien zijn van krimpkous. Een boot met een kroonsteentje in je servosnoer b.v. is vragen om problemen....

    Dan kun je het beter gewoon gelijk goed doen , scheelt je weer een hoop gedoe met problemen die je makkelijk had kunnen voorkomen.
     
  15. Molletje

    Molletje

    Lid geworden:
    25 aug 2014
    Berichten:
    7
    Locatie:
    didam
    ik ben echt iemand wie uren aan het water kan zitten,
    maar ik wil deze boot varende zien te krijgen en eerst zien dat ik alles in orde krijg dat hij ook echt vaart en dan wil ik de buitenkant aanpakken en zien of ik daar iets leuks van kan maken.
    maar de eigenaar van wie ik deze boot GEKREGEN heb die schrok zelf van de toestand,
    want hij zit nu zijn zwager achter de vodden aan om te achterhalen wat hij er mee gedaan heeft.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Picco, ik doelde hier op:

    Een mechanische regelaar kan je nagenoeg niet opblazen, als die het doet waarom dan niet laten zitten om te testen?
    Alleen maar omdat die oud is?
    Daarom maakte ik de vergelijking met mijn stoom.
    Dat haal je er toch ook niet uit omdat dat oud is?

    Je kan hem altijd nog vervangen door wat anders.
    Als je die regelaar alleen maar gebruikt om de inschakelpiekstroom naar de motor beperkt te houden om daarna volaan te gaan varen maakt het "stroomvreten" al helemaal niets uit.


    Beter een advies geven zoek uit welke kabel van de regelaar komt, die zal op de vaar-accu moeten.
    Dat losse servostekertje met enkel zwart en rood zal de ontvanger voeding zijn.

    Servo kabels verlengen met kroonsteen is ook geen drama om te testen.

    Ik snap heel de hijsa niet.

    Moet de schroefas er ook nog uit soms , want die zit ook aardig vast gebraden? ;)
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als ik goed kijk, zou er in het kartonnen doosje dat op de tweede foto te zien is, wel eens een elektronische snelheidsregelaar voor de motor kunnen liggen.
     
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Tussen de toebehoren die bij de boot zag ik volgens mij al een regelaar liggen....
    Dan kun je naar mijn idee beter de mechanische "regelaar" er gelijk uit halen zodat je echt controle over je boot hebt ipv van de aan-uit werking van zo'n mechanische.

    Afgezien van aan-uit (of als je geluk hebt 2 of 3 standen) doet zo'n ding niet heel veel meer en verbuikt ie zeker als je niet volgas vaart alleen maar onnodig veel stroom. Waarbij het ceramische weerstandje gloeiend heet wordt en in het geval van een afgesloten boot de boel inderdaad aardig op temperatuur brengt.

    Vasthouden aan het oude vertrouwde is niet altijd goed ;)
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ja hoor, je hebt gelijk.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ben zelf ook voor gebruiken wat je hebt, en als iets werkt hoeft het niet gelijk vervangen te worden, maar als het inderdaad zo'n regelaar is met van het "1/3e gas, 2/3e gas en verbrand dan een deel van je accu-spanning in warmte" type, dan zou ik deze ook vervangen. Als je daar meer dan een paar minuten mee op minder dan volgas vaart, gaat die weerstand lekker "bakken". Dat soort regelaars is voor auto's bedoeld, waarbij je vaak volgas rijdt, en de rijwind voor redelijke koeling zorgt als je op 1/3e of 2/3e gas rijdt.

    En de motor loopt niet mooi aan, maar krijgt meteen een klap van 0 naar 1/3e gas, wat ook niet helpt met nauwkeurig sturen, omdat je alleen maar een stoot gas kan geven.

    Om de motor te testen, prima, maar voor echt fijn varen is een ESC toch veel prettiger.
     

Deel Deze Pagina