Heeft iemand dit al geprobeerd, houdbare 2K lak in spuitbus

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door GJVO, 9 apr 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.698
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik kwam het tegen bij Hoellein modelbouw maar als er modelbouw op staat is het duurder.
    En het blijkt dat Hornbach het ook heeft.
    Een spuitbus 2K lak die houdbaar is en niet zoals de "ouderwetse" met een knop onderin maar 1 keer te gebruiken is.
    Het is van Maston.
    https://www.hornbach.nl/shop/zoekresultaten/assortiment/maston--_-|2K
    Het zijn 2 aparte spuitmonden die de verf en harder in de lucht mengen en het gemengd op het werkstuk komt.
    Misschien zijn er al mensen die het gebruikt hebben en ik vraag me dan af, werkt het?
    Volgens Maston wel



    GJ
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.774
    Locatie:
    H&NF
    zonde van de tijd
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2019
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.698
    Locatie:
    Uithoorn
    Hoe kom je bij terpentine?
    Staat nergens en word ook nergens genoemd.
    Met olie-achtigen kan je geen chemische verbinding aangaan met een harder.
    Het is op acetonbasis.

    GJ
     
  4. sanmos

    sanmos

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    330
    Locatie:
    nijkerk
  5. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.774
    Locatie:
    H&NF
    zonde van de tijd
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2019
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.698
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik kijk bij de goede informatie en niet wat Hornbach voor onzin opschrijft.
    Terpentinebasis is chemisch onmogelijk.
    Als je in de veiligheidsbladen kijkt zie je aceton en butanon
    Dat is wat er normaal gesproken als middel bij 2K lak gebruikt word.

    GJ
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.026
    ik heb geen ervaring met deze spuitbussen, maar ik weet wel dat het mengen van verf met een luchtstraal enorm nauw komt; dwz, volgens mij is dit wat een goede van een slechte luchtdruk verfspuit onderscheidt. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat dit goed gebeurd in een simpele plastic nozzle en met variërende druk. Het zal er vast uitkomen, maar ik vermoed zonder fatsoenlijke controle over de hoeveelheid. Overigens laat het filmpje met de dr. het spuiten ook niet zien, vooral alleen de kwaliteit van de verf als het uitgehard is..
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.698
    Locatie:
    Uithoorn
    Baggeraar, hoezo heb je je postings waarin je zegt dat ik niet goed kijk verwijderd?
    Omdat jij niet goed gekeken hebt?
    Fouten maken is menselijk hoor.

    Maar ik ga morgen even een bsuje halen, nog even zoeken wat ik wil spuiten, als het echt zou werken dan is het ideaal.

    GJ
     
  9. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.026
    Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen; zou idd makkelijk zijn als het goed werkt!
     
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    693
    Ja, ik ben ook wel benieuwd.
    Moet binnenkort de motorkap van de Porter geel gaan spuiten en daar wil ik ook wel graag 2K lak opzetten.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.698
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb de bus thuis.
    Het rare is dat er maar 1 spuitmond op zit en ook, als je de spuitmond eraf haalt dan is het 1 leiding.
    Ik had 2 gaatjes verwacht.
    Hoe kan het dan 2 komponenten zijn?
    Het staat er echt op en in het veiligheidsblad haal je dat er ook uit.
    Morgen eens kijken wat er te spuiten valt.
    Het spuitmondje..
    Super macro.
    spuitmond.jpg
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.631
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien mengt het wel net vóór het spuitmondje. Je moet normaliter sowiso de bus ondersteboven houden om het spuitmondje schoon te blazen... Wie weet werkt dat hier ook wel gewoon zo...
     
  13. thoenderdos

    thoenderdos

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    12
    Zie het youtube filmpje vanaf 0.33 min.
    Alles zit al in dezelfde can, het wordt alleen pas reactief als het in de buitenlucht verneveld wordt, tenminste dat is wat ik eruit opmaak.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.190
    Locatie:
    Nootdorp
    De bus zou dan ook uit 2 compartimenten moeten bestaan.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.698
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja, ik zou ook denken dat er dan 2 tubetjes uit de bus komen.
    Maar misschien dat het pas uithard bij aanraking met zuurstof, dat zou ook nog kunnen.
    Ze zullen wel niet vertellen hoe het exact werkt.
    We zien het morgen wel.
    De aceton staat al klaar voor de test.

    GJ
     
  16. thoenderdos

    thoenderdos

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    12
    Volgens het filmpje één compartiment waar alles inzit.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.774
    Locatie:
    H&NF
    Doe nou toch niet zo zielig door er weer op terug te komen.


    Op de site van hornbach staat terpentine gedragen.
    Ik vond dat raar omdat dat geen 2k verf kan zijn.
    Ik schreef er ook al bij dat hornbach waarschijnlijk maar twee keuzes heeft: watergedragen of terpentine gedragen.

    IK heb daar zeker niet verkeerd gekeken en ik heb zeker geen fout gemaakt.
    Ik voelde me afgezeken door jou met je:
    en heb mijn opmerkingen verwijderd.
    Mijn voorgevoel was goed.

    Waarom reageer je niet op de volgende opmerking?
    Waarom moet je baggeraar weer hebben?

     
  18. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.020
    Locatie:
    Rosmalen
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.631
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... haha... nu is het me wel duidelijk... Jullie worden gewoon verneukt! Die "twee componenten" is doodgewone "luchtdrogende" 2 componenten autolak. Is al heel lang te koop.

    Jaren geleden liet ik regelmatig een spuitbusje of een blikje lak op kleur mengen (RAL nummers) en het viel me op, dat of ik nu gewoon spuitlak in spuitbus liet aanmaken, of tweecomponenten in pot, dat de kleur uit dezelfde voorraadblikken kwam.
    Verfmengmeneer vertelde, dat de lak die hij verkocht, ALTIJD "twee componenten" was, en dat er ook theoretisch geen verschil was in de uitharding of de uiteindelijke lak-kwaliteit, maar dat de ene component een onmiddelijke harding onafhankelijk van zuurstof bewerkstelligde, en de andere uitsluitend actief werd als de boel blootgesteld werd aan zuurstof uit de lucht.

    Eigenlijk het enige verschil was volgens hem dat de "luchtdrogende" variant méér last kon hebben van temperatuur en luchtvochtigheid.
    De lak op mijn BO105 (de "luchtdrogende" variant) zit er inderdaad behoorlijk goed op, al ruim 10 jaar.

    Volgens mij was dat een lak van "De Beer/Valspar".
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.327
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien een MCU? Moisture cured Urethane?
    Ik noemde dat soort lak voor t gemak 1.5 component :)
     

Deel Deze Pagina