Heeft iemand dit al geprobeerd, houdbare 2K lak in spuitbus

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door GJVO, 9 apr 2019.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.112
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dat zou heel goed kunnen, dat het met vocht reageert, of dat het een Urethaanlak is, dat soort details weet ik niet.
    Het enige wat ik weet was dat de lak sowiso een harder nodig had, en die harder bepaalde of het luchtdrogend was of niet. Maar de lak in de spuitbus was dus gewoon "2 componenten", ofwel een lak en een harder, gemengd.
     
  2. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Nou GJ, ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met dat Finse spul, en naar het uiteindelijke resultaat uiteraard.
    Gerben ook wel denk ik...
    gr,
    Frank
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.099
    Locatie:
    Nootdorp
    Waar het om gaat is dat de lak benzine/methanol bestendig is. En niet dat de onderkant van je model kaal is na een half jaar.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Uithoorn
    Gerben, jij zit in die zooi.
    Er staan op het veiligheidsblad allerlei dingen maar ik zie geen urethaan of zo.
    Er staat resin (lekker duidelijk).
    Dat kan dus PU zijn want dat hardt inderdaad uit dmv vocht.

    Ik heb net een oud motorkapje (GFK) gespoten.
    Temperatuur 9.8 graden
    Luchtvochtigheid 57%

    Kapje afgenomen met een doekje met St.Marc
    CIMG3335.JPG

    De eerste laag:
    CIMG3336.JPG
    CIMG3337.JPG

    De tweede laag na een minuut of 4
    CIMG3338.JPG

    CIMG3339.JPG

    De derde en laatste laag, ook weer na een minuut of 4
    De 2 pitjes die je op de foto ziet is een sticker die onder de verf zit.
    Dus daar spuit ie ook gewoon overheen.
    CIMG3341.JPG

    CIMG3342.JPG


    Eerste indruk:
    De spuitmond spuit erg mooi en waaiert mooi uit.
    De lagen heb ik redelijk dun gespoten maar hij dekt goed en nog beter, met tussenpozen van zo'n 3-4 minuten per laag druipt hij niet.
    Dat is wel eens anders bij 1K lakken.
    En de geur is best aardig, geen irritante lucht.

    Nu is natuurlijk afwachten hoe hij na droging is.
    Dat zien we dan over een paar dagen.

    Wordt vervolgd

    Nog even de ingredienten
    CIMG3340.JPG

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2019
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.099
    Locatie:
    Nootdorp
    Doe je die na gebruik ook op zijn kop de nozzle leegblazen ?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja maar dat doe ik bij elke spuitbus.

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.112
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zag op dat label de term "crosslinking activator" voorbijkomen.

    Uiteraard even gegoogled…. Betekent zoiets als dat er een soort van polymerisatie/vulkanisatie reactie plaatsvind.

    Dus duidelijk een lak die chemisch uithardt, niet gewoon door luchtdroging.
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik volg de ontwikkelingen met de nodige interesse en vond een iets uitgebreidere informatie in het Duits op het internet o.a. met de ingrediënten maar terpentine als ingredient ben ik niet tegen gekomen.

    Maar als deze 2k lak hard is en krasbestendig en toch flink kan buigen zonder te barsten dan is dat wel een pluspunt.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Uithoorn
    Hans, het is geen terpentine, dat heb ik al eerder geschreven.
    Hornbach brengt "fake news".

    Vocht of zuurstof kan ook een activator zijn.
    Maar er komt maar 1 slangetje uit dus kan het eigenlijk maar 1K zijn.
    Maakt ook niet uit, als het maar werkt.
    En als ik nu bekijk is het echt mooie verf, het glimt als een gek en het is nu al redelijk krasvast.
    Het is ook spiegelglad, net als een nieuwe auto.

    GJ
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.112
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan... maar kan ook 2K zijn zoals ik al eerder zei. Eigenlijk zou je dan van 3K moeten spreken, omdat er een hars, een harder en "iets uit de lucht" nodig zijn.

    Dat spul van De Beer wat ik vroeger altijd gebruikte, was ook prachtig strak en glad trekkende lak, glom als een hondelul in de maneschijn. Daarom zette ik er matte blanke lak overheen. Echte heli's glimmen alleen de eerste week uit de fabriek...
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb de discussie meegelezen Gert-Jan alleen wilde ik me er in eerste instantie niet mee bemoeien en daarom die link naar dat uitgebreidere document met de ingrediënten.

    Wat modelzweefvliegers ook graag willen weten is hoe zit het met het gewicht van de lak en hoeveel dm2 zou je met een bus van 400ml kunnen spuiten? 2 spuitbussen zijn bijna net zo duur als 3 meter oracover terwijl de bescherming en levensduur van 2K lak stukken beter is.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb nu gezien hoe het een beetje werkt, zie de foto beneden.
    Het hardt dus uit in atmosferische omstandigheden en het mengsel zit dus samen in 1 ruimte.
    De verf is zo dekkend en je kan er volgens de gebruiksaanwijzing 3m2 mee doen.
    Ik denk dat dat bij een normale ondergrond (dus geen zwarte ondergrond wit spuiten) ook wel kan.
    Ik heb Maston ook al gemaild hoe het nu werkt en wat de basis is, misschien zeggen ze het.
    En ook gevraagd wie de importeur is want Hornbach heeft een heel beperkt kleurenpallet terwijl Maston echt heel veel kleuren heeft.
    Ik heb net het gespoten kapje weer even gepakt en ik kan er met mijn nagels overheen.
    En dat al na een uur of 5.
    Na 7 dagen is het echt uitgehard, dus dan gaan we echt krassen, buigen en met chemische zooi eroverheen.

    GJ

    Capture.JPG
     
  13. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    GJ, ben benieuwd hoe de lakstand/glansgraad is na pakweg een weekje, en de resistentie tegen allerlei belastingen.
    "Resin" is inderdaad tamelijk algemene benaming, dat meldt niets over alkyd, PU, acrylaat, polyester of wat dan ook
    Cross-linking wil niets anders zeggen dan vernetting/verharding, dat doen alle verfsoorten. butyl acetaat en aceton zijn verdunnningen.
    Ik gok op een additief dat bij gebrek aan zuurstof niet reactief is. Je zou eigenlijk een proefje moeten doen om onder een stikstofdeken een staaltje te spuiten :)...kijken of dan verharding achterwege blijft...
    Gr,
    Frank
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Uithoorn
    Frank, ja, ik heb hier ook een stikstofdeken liggen... hahah.
    Nee, ik heb hier geen fles staan dus dat gaat niet lukken.
    Als je het echt zou willen weten kan je het natuurlijk naar een lab brengen maar als het werkt vind ik het prima.
    Alleen jammer dat Hornbach maar een kleurtje of 6 heeft.
    Helaas heb ik geen mallen liggen want ik vraag me ook af hoe het in mallen werkt.
    Op RC-Network heeft iemand het al op een glasplaat gespoten en dat gelamineerd, dus eigenlijk een plaatje epoxy gemaakt en dat ziet er geweldig uit.
    Ik zie het voordeel in de hardheid van de verf en de bestendigheid tegen brandstoffen.
    En aangezien de dekking en glans veelbelovend is kan je als je uit mallen bouwt de naad waarschijnlijk met 1 laagje afdekken zodat de naad onzichtbaar wordt, zoals bij de topklasse volglas zwevers.

    Ik kon het niet laten, zo'n 14 uur na spuiten even met een schroevendraaier over de lak gekrast.
    En het is nu al redelijk krasvast, ik heb het aan de zijkant gedaan, waar ik het gewaaierd heb en ik moet echt een paar keer heen en weer krassen om de verf te beschadigen.
    Veelbelovend want ze zeggen dat pas na 7 dagen de volledige glans en sterkte bereikt is.

    Nog even de foto van de collega op RC-Network.
    De vertaling:
    Gespoten op zaterdagavond op een glasplaat die met HP-CX7 Carnaubawas gepoetst was.
    Op zondagavond gelamineerd.
    Opbouw: 1x80gr Glas, 2x 160er Glas met HP-E56L hars(https://shop.hp-textiles.com/shop/de...z-hp-e56l.html).
    Maandagavond ontvormd.

    [​IMG]

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2019 om 08:46
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.112
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... echt jongens, dit is niks nieuws, dit kocht ik 10 jaar geleden al bij De Beer autolak... Die lak was ook brandstof en benzinebestendig.
    Daar maakten ze er alleen geen poeha van, mengden ze gewoon ter plekken je kleurnummer en stopten ze het in een spuitbus....
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Uithoorn
    Bij de autolakkenboer waar ik altijd kocht kennen ze het niet.
    Daar kennen ze alleen 1K watergedragen of 1K niet watergedragen.
    En dat is toch echt wel een goede verfboer die ook aan spuiterijen levert.
    AJ Coatings in Veenendaal.
    Ik denk dat dit toch iets anders is.
    Het is ook gepatenteerd, dus een idee van Maston.

    GJ
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.112
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... ik kan alleen maar herhalen wat ik weet: dat de "luchtdrogende" lak die ik vroeger kocht (die winkel is er helaas niet meer) gewoon dezelfde was als de 2K lak, er werd alleen een andere harder doorheen gemengd danwel bijgeleverd in een apart potje. Ik heb er met mijn neus bovenop gestaan dat de luchtdrogende spuitbussen gevuld werden uit dezelfde kleurpotten als de "2K" lakken in pot met los meegeleverde harder... (ben nu eenmaal een nieuwsgierig menneke, en na het tiende setje spuitbussen plus blanke lak mocht ik wat meer zien....)
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2019 om 12:04
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Amsterdam
    Deze 2K lak zal in de mallen ongetwijfeld een goed resultaat geven alleen denk ik omdat de lak middels zuurstof uithard je hem wel een week moet laten uitharden voordat je de glasvezelmat met epoxy er overheen sopt want doe je het al na 24 uur drogen dan sluit je de lak feitelijk op (mijn theorie). Wat daarvan het effect zal zijn daar kan je eigenlijk alleen achter komen door een keertje een test te doen.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja Hans,
    Normale 1K lak moet je binnen 1 a 2 uur na spuiten lamineren.
    Die duitser heeft het 24 uur laten liggen en toen gelamineerd.
    Ik heb nog een paar oude mallen van me bij iemand in Roermond liggen.
    Alleen om nou helemaal daar naartoe te rijden om ze op te halen om een spuitbus te testen gaat me een beetje te ver.
    Er zal vast wel een duitser een mal opofferen en dan met het testresultaat komen.
    Ik heb ook geen interessante romp hier om af te vormen.

    GJ
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.366
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik kreeg net een mailtje van Virpi, head of customerservice bij Maston.


    Hello,


    Thank you for your contact. We do not have any other distributor than Hornbach stores in Netherlands and Germany.


    2k products are unique as there is all in the can, no punctions in the bottom of the can. Just use like normal spraypaint and after painting turn the can upside down and press the nozzle empty.
    The 2k is patented and epoxy based.
    It hardens under atmospheric conditions.


    Het is dus niet zomaar autoverf want dat is niet op epoxybasis.
    Nu we weten dat het op epoxybasis is kan je ook zeggen dat het bestand is tegen heel chemische stoffen en het ook op bijna alles hecht.
    En.. epoxy blijft enigszins flexibel, dus zal het niet breken of haarscheurtjes gaan vertonen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina