Heeft iemand nog bouwtekeningen voor simpele modellen?

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door P51d man, 25 nov 2007.

  1. P51d man

    P51d man Guest

    Wie heeft nog bouwtekeningen voor niet al te moeilijke,
    goed vliegende,
    rubber powerd beginners modellen?


    P51d Man
     
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
  3. P51d man

    P51d man Guest

    Bedankt,
    ik heb nu een model thuis als die eerste link, en die vliegt goed, maar die wortel is perfect, maar mischien ga ik een ander bouwen.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2007
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Graag gedaan!
    Ben nu eenmaal secretaris van die club en probeer die site ook draaiende te houden....
    We willen twee weken voor pasen de Jan Massinkhal in Nijmegen afhuren voor een indoorevent (VV en RC) misschien kun je langskomen met je Wortel.
    We helpen ook graag met het invliegen.
    (evt. hebben we ook rubber bij ons voor een mooi prijsje)

    Erik
     
  5. P51d man

    P51d man Guest

    Ik ben bang dat ik hem dan nog niet af heb....
    er lig namelijk nog een zwever die nog niet af is.
    en ik ben nog al langzaam met bouwen geloof ik...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2007
  6. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Hey,

    Leuk dat je een wortel gaat bouwen.

    Waar woon je? Dan kan iemand die in de buurt woont evt. helpen als je iets niet weet. JE kunt natuurlijk ook in Nijmegen op de club langs komen. (of een andere club, ligt er aan waar je woont.)

    Kevin
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gelukkig doet het forum het weer! Ik had je al een antwoord gepost maar dat is blijkbaar over de rand gevallen, dus nogmaals even wat intypen.

    Jouw vraag is moeilijk exact te beantwoorden, omdat het niet duidelijk is wat je verstaat onder eenvoudig, hoeveel bouwervaring je al hebt en of je binnen of buiten wilt gaan vliegen. Die wortel is inderdaad een uitstekend model, maar is vooral voor binnen bedoeld. Voor buiten is het model wat licht en kwetsbaar. Als je wat bouwervaring hebt (bijvoorbeeld na het bouwen van een wortel) zou je bijvoorbeeld dit kunnen bouwen, misschien staat het type je wel aan:
    [​IMG]
    Dit is een model met een spanwijdte van 36 cm en is redelijk eenvoudig te bouwen en vliegen. Die op de foto is overigens een verkleinde uitvoering met 21 cm spanwijdte, maar dat raad ik je niet aan. Meer info over dit model vind je op mijn website: http://www.zininmijnleven.nl/hobby/schaal/p51/index.html

    Het succes van het vliegen met rubber aangedreven modellen wordt vooral bepaald door:
    - licht gewicht van het model
    - goed rubber
    - geschikte prop

    Daarnaast is bouw- en vliegervaring natuurlijk ook van belang, maar er is maar 1 manier om die te krijgen.... Tip: maak gebruik van de ervaring van anderen, bijvoorbeeld door hier uitgebreid vragen te stellen!
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik had net als Wout een uitgebreid antwoord getypt dat het forum blijkbaar niet gehaald heeft. Ik was ook benieuwd naar je ervaring en of je binnen of buiten wilde vliegen en wat je wilde, een eenvoudig prestatie- of wedstrijdmodel, een sportmodel (om voor de lol te vliegen) of een schaalmodel.

    Mijn tips waren:
    indoor:
    - Hangar Rat, een zeer eenvoudig, maar zeer effectief indoor sportmodel van balsa, ik heb de tekening zoals die in Aeromodeller heeft gestaan
    - aan indoor schaal zou ik me pas wagen nadat ik voldoende bouw- en vliegervaring met sportmodellen had
    - Moustique, een eenvoudig (maar aanzienlijk moeilijker dan een Hangar Rat) indoor prestatie/wedstrijdmodel, het beste te bouwen via een doos die je als buitenlid van de Kottenpark-club kunt lenen
    - als indoor sportmodel, nadat je wat ervaring hebt: een model uit de Bostonian klasse (info het beste via de Nijmeegse Luchtvaartclub

    Als je niet of minimaal wilt bouwen heeft het Tjechische bedrijf Ikara een aantal leuke indoor ARF's, de Butterfly, een simper balsa/tissue model waarmee je de 2 minuten kunt halen, de Kolibri, iets kleiner en sneller vliegend model, maar met dunne schuimvleugels waardoor het model niet zo vochtgevoelig is als de Butterfly. De eerder genoemde Hangar Rat (vluchtduur ongeveer een minuut is haalbaar) en de SuperDog, een soort simpele, maar ook iets zwaardere Moustique, waarmee vluchten van 4 minuten gemaakt kunnen worden. Deze modellen hoeven niet meer dan 10-20 euro te kosten, maar zijn helaas niet in Nederland verkrijgbaar, wel duur via Engelse postorderbedrijgen als SAMS en Flitehook. Ik heb samen met anderen wel eens een bestelling rechtstreeks bij Ikara gedaan.

    - als eenvoudig prestatiemodel voor buiten, een model van de P30 klasse (wordt momenteel niet of nauwelijks gevlogen in Nederland). Ik heb meerdere tekeningen uit tijdschriften en twee bouwdozen
    - als vervolg daarop een eenvoudige (voor een wakefield) wakefield, de Prima, waarvoor je bouwdozen kunt krijgen via Henk van Hoorn van de Condor-club in Zwolle
    - als sportmodel zou ik een hoogdekkertje kiezen of een vintagemodel als de Keilkraft Ajax of iets dergelijks. Er is veel verkrijgbaar en ik heb veel tekeningen. De spanwijdte moet niet te klein zijn, dan is het te kritisch windgevoelig, en niet te groot, want anders heb je een te groot terrein en te veel rubber nodig. De Ajax is wel het grootste dat ik zou adviseren, ik zou gaan voor een spanwijdte van 20-30 inch, 50-75 cm.
    - Als schaalmodel zou ik ook een hoogdekker kiezen, een Piper Cub achtig model. er hebben veel tekeningen in tijdschriften gestaan, of je gaat uit van een Veron of Keilkraft bouwdoosje, maar dan kun je het best beter hout, beter rubber en een betere prop gebruiken. Ik zou dan de tips van Wout Moerman opvolgen, zo te zien is hij een meester op dat gebied.
     
  9. P51d man

    P51d man Guest

    Bedankt voor de tips enzo
    ik ga liever buiten vliegen (er is geloof ik niet echt een goede indoor hal in de buurt)
    ik woon in de buurt van doetinchem.
    Maar ik kan altijd mijn vader raadplegen (was vroeger ook al geinteresseerd in modelbouw)
    Oja ik vlieg het liefst gewoon op een klein veldje voor de lol.

    Weet iemand of er in de omgeving van doetinchem modelvliegclubs zijn?


    p51d man
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2007
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik vlieg zelf ook liever buiten, geeft veel vaker de mogelijkheid om te vliegen. Kleine veldjes zijn vaak prima te gebruiken, als je het model mooie rondjes laat vliegen (kwestie van afstelling). Daarbij kan je met het aantal slagen dat je de rubbermotor geeft goed de vluchtduur en dus de afstand die het model vliegt regelen.

    Voor eenvoudige modellen kan je ook eens kijken op de site van Dave Livesay: http://mywebpage.netscape.com/dmlivesay/eazyplan.html
    Die site is nogal eens uit de lucht, dus als het niet direct lukt moet je later nog eens proberen.

    Een vliegclub kan ik je niet aan helpen, maar behalve advies van je vader kan je uiteraard ook altijd hier je vragen stellen.
     
  11. P51d man

    P51d man Guest

    Een ander probleem: proppellers.
    Wat zou het best bij die P51D kunnen????

    P51D man
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Op de bouwtekening van die P51 staat hoe je van een koffiebekertje zelf een prop kan maken, dat heb ik zelf ook gedaan. Op de foto staat hetzelfde type prop alleen zijn de plastic koffiebekerbladen vervangen door balsa bladen. Een goed alternatief is natuurlijk een gekochte plastic prop van 12 a 15 cm (5 a 6 inch). Helaas zijn deze in Nederland niet te koop voor zover ik weet, dus heb je een paar alternatieven:
    - bestellen via internet (op mijn website vind je meer info hierover)
    - rondvragen of iemand nog wat heeft liggen
    - een kant en klaar model met rubbermotor kopen en als het model "op" is daar de prop van gebruiken. In sommige speelgoed en modelbouwwinkels worden deze modellen verkocht. Een voorbeeld vind je bijvoorbeeld hier: http://shop.conrad.nl/Modelbouw/Modelvliegtuigen/Modelvliegtuig_vrije_vlucht/225850.html.

    Bestellen via internet is waarschijnlijk de goedkoopste optie, maar ik weet niet of dit voor jou mogelijk is? Ik zie bijvoorbeeld staan: "SPARE PROPELLER UNITS - Complete - fits all BMFA models, red 5.5" or black 6" either propeller. 40p plus post". Minimum order is 2 pond, verzending kost 15% van het totaal bedrag.
    Voordat je bestelt even een verlanglijstje maken, want je hebt ook nog rubber nodig en dat is in Nederland ook niet te koop. Voor 1,50 pond heb je 5 meter rubber. Dus prop, rubber en verzending kost je bijna 2,50 pond en dit is ongeveer €3,50.
    Ook een mogelijkheid, bestel bijvoorbeeld een "FROG - Span 20" (51 cm) - model fitted with undercarriage from which it will take off - £3.00 plus post.":
    [​IMG] [​IMG]
    Dan heb je een model, prop en rubber en kan je meteen aan de slag.

    Pas op, propellors voor elektro of brandstofmotoren werken niet goed bij rubbermotoren.
     
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
  14. P51d man

    P51d man Guest

    Ik heb thuis nog wel van die "Kant en klare" vliegtuigjes liggen(rubber powerd) mischien kan ik daar de prop van afhalen
    Ik heb eigenlijk nog niet/ bijna geen ervaring met vliegen met rubber powerd modellen, Heeft iemand tips??
    Ik woon in de buurt van doetinchem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2007
  15. P51d man

    P51d man Guest

  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Slechte kwaliteit? Het zijn zo wel mooie sfeerplaatjes van die zwever, met die soft focus!

    De props van die kant en klare modellen zijn vast wel te gebruiken, maar probeer die modellen eerst maar eens te laten vliegen voordat je ze een tweede leven geeft. Kan je wat plaatjes maken van wat je hebt liggen?

    Wat tips met rubber modellen betreft, gewoon proberen en je ervaringen hier op het forum posten! Dan zien we wel wat er goed gaat en wat er verbeterd kan worden.

    Algemene tips:
    1 Smeer de motor voor gebruik. Hiervoor zijn verschillende middeltjes mogelijk: siliconenvet, Armor All, mengsel van wonderolie en groene zeep, in feite alles wat gliberig is en niet van aardolie is gemaakt (dus geen vaseline bijvoorbeeld). Het zou mij niet verbazen als gewone handcreme ook werkt.... Door het smeren zijn veel meer slagen in de motor mogelijk voordat deze knapt en kan de motor langer draaien en meer kracht leveren.

    2 gebruik bijvoorbeeld een oude handboormachine met een schroefoogje om de motor op te winden, waarbij je de motor flink uitrekt. Hierdoor wordt het rubber dunner tijdens het opwinden waardoor veel meer slagen mogelijk zijn.

    3 Het zwaartepunt moet ongeveer op 1/3 van de vleugel liggen, van de voorkant af gerekend. Verder naar voren geeft meer stabiliteit, verder naar achter instabiliteit.

    4 De vleugels moeten voldoende V-stelling hebben, en dit is bij kant-en-klare modellen lang niet altijd het geval. Bij een spanwijdte van 50 cm moeten de tips ongeveer 2,5 cm hoger dan het midden zijn.

    Succes
     
  17. P51d man

    P51d man Guest

    hier foto's van de prop:)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    nu is de prop al los van het vliegtuig
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2007
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Die prop ziet er bruikbaar uit. Wat is de diameter van de prop? Dus de afstand van punt tot punt? Als we dat weten kunnen we een voorstel doen voor welk model er achteraan kan gaan.
     
  19. P51d man

    P51d man Guest

    Van uiteinde to het andere uiteinde is het 10 CM
     
  20. P51d man

    P51d man Guest

    welk model kan erachteraan????
     

Deel Deze Pagina