heel wat domme vragen

hallo,

ik heb nu net een werkschip gebouwd en varend. en wil nu een speedboot,(maar wel nitro/benzine) en heb een aantal vragen, wat ik zelf niet kan vinden. :oops:

welke motoren(nitro) kan ik gebruiken. je ziet veel vleigtuig en helicopter motoren. maar passen die er ook allemaal in?

en past bijv. een zenoah motor voor bigscale auto's ook?

en hoe starten jullie die motoren eigenlijk? met handstart of anders?

ik weet dat deze vragen een beetje dom zijn :oops: . maar ik kan het nergens vinden :roll:

Doorgaans zijn motoren voor boten wel even helemaal anders dan vliegtuigmotoren, of auto motoren

Om te beginnen zijn echte bootmotors watergekoeld (boot is doorgaans gesloten tegen het water, dus er kan weinig lucht aan de motor)

Een vliegtuigmotor wordt gekoeld door de lucht van de propeller, en heeft dus grote koelvlakken, maar daar heb je in een gesloten ruimte niets aan.

Ook auto motors worden gekoeld door de rijwind, via openingen in de body. Wederom niet echt optimaal voor een boot, waar je die openingen liever niet hebt ivm water

Van die zenoah motors voor big-scales zijn er speciale marine versies, waarbij de standaard cilinderkop met koelvinnen vervangen is door een watergekoelde kop.

Starten... de zwaardere motos (zenoah zeker) zijn uitgerust met een trekstarter. Kleinere motors worden vaak gestart met een snaaraandrijving via een aparte handstarter

ook zenoah motoren worden wel eens met een startmotor en snaar gestart.
dit is meestal bij getunde motoren met een zeer hoge compressie.

overgens kunnen auto en vliegtuig motoren WEL in een boot.

alleen zal je de boot niet kunnen afsluiten.

de wildthing is een perfecte boot voor een zenoah auto motor of een g2d.

ook kan je velen andere rompen gebruiken als je de kap maar open laat zodat er kouwe wind bij de motor kan komen

greetz jaimy

Back